Nosgrimmor med snokremmar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rebecka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 088
R

Rebecka

Varför har i stort sätt alla ryttare någon sorts nosgrimma där remmar går över nosen på hästen - syftar på aachenträns och pullarnosgrimmor. Vad har de för funktion och är det verkligen så att nästan alla som rider behöver denna funktion? Är det en modegrej?

Berätta varför du använder den på din häst :)

Sv: Nosgrimmor med snokremmar

jag har de för hästen blir så grymt stark annars (stor häst som gärna gapar annars å springer ifrån mig)

Aachengrimman är en modegrej som kom på 80-talet för att stanna, samtidigt som remontgrimman dömdes ut som "ful". Aachengrimman funkar rätt dåligt jämfört med remontgrimman, remmarna håller sig inte på plats när man spänner dem lagom hårt, så den är bara en dålig kompromiss.

Pullargrimman är lite äldre, den är konstruerad för att hindra hästen från att gapa utan att klämma mot nosborrarna när hästen andas häftigt vid t ex fälttävlan eller kapplöpning. Det är en bättre konstruktion än aachengrimman.

Knapplån..

Jag har en följdfråga: Jag förstår att remmen som spänns nedanför bettet (remont, snokrem, pullar) hindrar hästen från att gapa, men en engelsk nosgrimma, eller en aachennosgrimma UTAN snokremmen, fyller den någon funktion överhuvudtaget?

Har också en fråga som är riktad till alla: Om hästen gapar, betyder inte det att något är fel och hästen vill visa detta? Ska man verkligen stänga igen munnen på den då?

Tycker det beror på en del vad man rider på för bett också, jag rider aldrig med tex pelham och andra skapare bett utan nosrem. Sedan tycker jag det är rätt fult ibland att rida utan också så därför rider jag alltid med nosrem. Hästen har svårare att komma undan bettet om man rider med nosrem så jag tycker bettet blir något skarpare då också. Vad är det du inte förstår med att så många använder nosrem? Korrekt spänd så är det ju inget som skadar hästen på något sätt.

Jag tänker så här: Om hästen vill komma undan ryttarens hand eller bettet på något sätt för att de väcker obehag så bör det ju vara helt tokigt att stänga igen munnen på hästen och bara ignorera de tecken som finns på att någonting inte stämmer?

Den kanske inte skadar så länge bettet är korrekt inpassat, rätt för hästen, inga tänder i vägen osv, handen är lagom mjuk osv. Men när något felar och hästen inte kan visa det för ryttaren, det är det som jag syftar på.

*Knapplån*

Jag har inget som stänger igen munnen på min häst, har inte ens vanlig nosgrimma faktiskt. Nosgrimman kan jag ju sätta på om nu detta skulle vara snyggare, men på min pålle är det faktiskt inte det. Men tex snok sätter jag inte på igen, för det finns ingen anledning att ha det på honom.

Min andra pålle däremot, en shettis. Hon gapar gärna, för det är ju så jobbigt att behöva arbeta. Att springa runt och äta verkar betydligt mer lockande :angel: Sådan är hon ibland. Hon har ett träns med snok och ett med remont. Remonten ger bäst resultat, men snoken känns snällast då hon lätt blir flåsig. Därför varierar jag.

Så länge man anpassar efter häst så tycker jag att man kan väl ha vilken nosgrimma man vill :)

Jag tänker så här: Om hästen vill komma undan ryttarens hand eller bettet på något sätt för att de väcker obehag så bör det ju vara helt tokigt att stänga igen munnen på hästen och bara ignorera de tecken som finns på att någonting inte stämmer?

Den kanske inte skadar så länge bettet är korrekt inpassat, rätt för hästen, inga tänder i vägen osv, handen är lagom mjuk osv. Men när något felar och hästen inte kan visa det för ryttaren, det är det som jag syftar på.

Fast alla som rider med nosrem på nosgrimman behöver inte ha något problem som dom löser med remmen heller. Jag har det mest för att det är fult utan, köper inte ett komplett träns för att sedan sitta och plocka bort delar.

Har också en fråga som är riktad till alla: Om hästen gapar, betyder inte det att något är fel och hästen vill visa detta? Ska man verkligen stänga igen munnen på den då?

Nej det ska man inte. Tyvärr gör folk ofta så eftersom det är den lättaste vägen att gå istället för att ta reda på varför. Om man har ett bett som passar hästens munform och man rider med bra hand så gapar inte hästen- så enkelt är det. Den gapar för att komma undan, för att det gör ont.

Om ens barn klagar på (tex) illasittande skor.. inte fasen tejpar man igen truten på ungen då och anser att problemet är löst?

Personligen anser jag att nosgrimman är en typ av hjälptygel och bör förbjudas i dressyren. (Jodå, jag använder engelsk eller pullargrimma emellanåt jag med, för säkerhets skull, men jag anser ändå att kan man rida/passa ut sin utrustning så behövs den inte).

jag har en pullarnosgrimma för att det är snyggt o den är snällare mot tänderna än en kombinerad.
Annars rider jag med engelsk eftersom jag rider på stång tycker det är nästintill djurplågeri att ha snok o stång.

Rider med engelsk, har ingen anledning till att inte göra det. Testade remont ett tag men nej tack. Pullar funkade bra men jag gillar inte att stänga igen munnen på min häst. Gapar hon så får hon göra det, för då är det jag som gjort fel. Så dä fär jag bara ändra vad jag nu gör fel:D

Aachen nosgrimma borde absolut förbjudas.. finns ingen vettig funktion med den och det ser gräsligt ut:eek:

Jag kan svara eftersom för min egna del när det gäller pullargrimman.

Fick hem en ny häst för ca 2veckor sedan. Med henne fick jag ett träns med aachennosgrimma som spändes (enligt mej) för hårt. Bytte ut tredelade bettet mot ett rakt och satte på pullargrimman istället dock inte så hårt åtspänd.

Med en ny bredare sadel tillsammans med det nya tränset går hon inte och tittar i stjärnorna.

Så länge du inte börjar röra tyglarna så är det lugnt. Men det är först när man börjar samla upp och arbeta henne som hon protesterar. Min tränare fick testa rida henne och sa att hon enbart protesterade när man tog i bettet men om man fortsatte envisas så mjuknade hästen efter ett tag. Tränaren red då med mjuka händer och sågade inte ner hästen.

Alltså, hästen är så inkörd på en viss sak att hon reagerar som hon alltid har gjort. Att hon går emot bettet på ren trots håller vi på att försöka arbeta bort. Och fram tills att hon accepterar trycket från bettet rider jag gärna med en löst spänd pullargrimma för min egen säkerhet. Målet är att kunna rida utan som jag gör på min andra.

jag glömde berätta om min andra ponny :D

Väldigt enkelt träns där man endast behöver spänna nosremmen. Käkremmen saknas på detta träns. Hela tränset är "platt" och är dubbelsytt. Älslingsträns :love:
Bild046.jpg

Anledningen till nosgrimma på henne? För att smycka ut huvudet. Förr använde jag en helt vanlig grimma vilket fungerade lika bra eftersom den inte ska användas

Senast ändrad:

Knapplån..

Jag har en följdfråga: Jag förstår att remmen som spänns nedanför bettet (remont, snokrem, pullar) hindrar hästen från att gapa, men en engelsk nosgrimma, eller en aachennosgrimma UTAN snokremmen, fyller den någon funktion överhuvudtaget?

Den stabiliserar tränset och gör tränset godkänt att tävla med.

Men varför är man tvungen att tävla med nosgrimma? Tycker det är lite konstigt :/

*kl*

Anser också att om hästen går och gapar eller försöker undkomma verkan av bettet så är det något annat som ska justeras, och inte korrigeras/avhjälpas med en nosgrimma.

Det borde absolut åtminstone bli tillåtet att starta tex dressyr utan nosgrimma.

Och som någon skrev att pullargrimma är mildare mot tänder mm än aachengrimma. Håller jag inte alls med om, sett lika illa sår i hästmunnar från båda sorterna.

Jag har Aachen när jag rider på vanligt tränsbett (EJ hävstångsbett som pelham eller liknande) Anledningen är att min ponny har en tendens att smyga över tungan ovanför bettet... Sen blir bettet stadigare och hålls på plats av Aachen.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 214
Senast: Reshästen
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 402
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
560
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår