Nosgrimmor med snokremmar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rebecka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 090
Sv: Nosgrimmor med snokremmar

Jag syftade på dressyren. För mig tävlar man alltid i alla dicipliner eftersom jag är inrotad fälttävlansryttare och ett träns utan nosgrimma är alltså inte tillåtet i alla dicipliner :p

Jag syftade på dressyren. För mig tävlar man alltid i alla dicipliner eftersom jag är inrotad fälttävlansryttare och ett träns utan nosgrimma är alltså inte tillåtet i alla dicipliner :p

Finns ju fler dicipliner än dressyr, hoppning och fälttävlan... ;)

KL + OT

vad är en snokgrimma? hittar inga bilder på google, någon som kan visa? :p

kl

Jag vet många som använder nosgrimma för att hästen gapar och "kommer undan" annars, och låter som om hästen gör så för att den är så himla dum och konspiratorisk. Tycker det är synd att de inte bryr sig om att rida på ett sjysst sätt ist, så skulle hästen inte behöva försöka komma undan. Hästar gör inte saker för att jävlas. Däremot finns det hästar som testar sin ryttare, och då måste kanske man sätta på ett skarpt bett och nosgrimma för annars blir det farligt. Och kanske eventuellt ta bort/byta ut dessa hjälpmedel när hästen blivit lydigare.

Min häst rids på tredelat eller rakt bett och ingen nosgrimma, bettet vilar i mungipan utan att spänna och dra mungipan uppåt. Hos förra ägaren gick hon med "uppspänt" bett ("tre veck i mungipan", ni vet) och engelsk nosgrimma eftersom hon brukade lägga tungan över bettet och inte gick att få stopp på. Hon har aldrig lagt tungan över bettet så som jag betslar, vilket tyder på att hon tidigare gjorde det för att komma undan obehaget. Jag menar att har man problem med hästen kanske man inte ska vara så säker på att det är hästen som är problemet.

*kl*

Anser också att om hästen går och gapar eller försöker undkomma verkan av bettet så är det något annat som ska justeras, och inte korrigeras/avhjälpas med en nosgrimma.

Det borde absolut åtminstone bli tillåtet att starta tex dressyr utan nosgrimma.

Och som någon skrev att pullargrimma är mildare mot tänder mm än aachengrimma. Håller jag inte alls med om, sett lika illa sår i hästmunnar från båda sorterna.

Markerade lite i ditt inlägg...

Det snällaste mot tänder/slemhinnor/kind och tandkött är egentligen att variera nosgrimman, eftersom alla nosgrimmor har olika tryckpunkter. Allra skonsamt är förstås att helt eller delvis plocka bort den.

*knapplån*

en liten fundering...
det borde ju inte gör någon skillnad om man spänner nosgrimman högt el lågt. engelsk å remont sänner ju lika mycke bara att det ger tryck på olika ställen... alltså är snokrämmen överflödig...? mest en utseende grej.
någon som är me på vad ja menar?

KL

Jag håller med Svea, aachengrimman är en dålig kompromiss/kombination av remont- och engelsk nosgrimma.

Både när det gäller aachen- och pullargrimman så kommer den nedre remmen i en brant vinkel ned över bettet, vilket gör att bettet trycks uppåt i munnen och påverkas av både nosrem och ryttarens hand.

Dessbättre verkar det som att man börjar använda dubbla nosgrimmor (engelsk + remont) igen, har sett det ett par gånger nu. Remmarna kommer i bättre läge då, om man nu har sådana problem att man måste använda dubbla remmar.

Det var nämligen en detalj som jag reagerade över senast jag köpte träns, att bettets läge måste anpassas efter nosgrimman när man använder "dubbelnosgrimmor", vilket ju känns lite galet.
På skoj provade jag att spänna aachenremmen innan jag klippte av den, men den gick inte att få i rätt läge framför bettet, den hamnade över bettringen... :confused:

Jag hade alltså fått hissa upp bettet åtminstone ett hål för att få remmen att komma på plats, ett problem som inte uppstår med remontgrimman då den ju spänns så lågt att den kommer framför bettet av sig självt.

Efter det har jag studerat bilder av hästar med pullar- och aachengrimmor lite närmare, och ofta sitter bettet ganska högt upp på de hästarna...

Har också en fråga som är riktad till alla: Om hästen gapar, betyder inte det att något är fel och hästen vill visa detta? Ska man verkligen stänga igen munnen på den då?

De flesta hästar är mer eller mindre lata och visar det på olika sätt- t ex genom att gapa för att slippa bromsa, ställa sig eller vad det nu är som de tycker är jobbigt/tråkigt. Då kan det vara bra att ha en nosgrimma så att de inte ”kommer undan” på det sättet. Jag varierar mellan achen, engelsk och remontnosgrimma på min häst och jag spänner dem väldigt löst. Jag vill att han ska kunna öppna munnen men inte gapa stort, typ.
Självklart ska man inte bara dra ihop munnen på en häst som bråkar och det är inte alls så jag använder nosgrimmor. Däremot tycker jag att hästen brukar visa att något är fel på andra sätt än bara att gapa t ex bita fast i tygeln, slänga med huvudet, eller vägra ta stöd i bettet. Man får vara lite lyhörd och analysera hästens beteende helt enkelt!:)

Kl

Hej!

Jag rider min pärla utan nosgrimma, tycker inte den behövs och jag vill veta när jag är för hård i handen och för min del får pållan gärna protestera när jag gör fel.

Däremot tömkör jag med engelsk nosgrimma, för att få lite mer stabilitet i träns och bett, men jag spänner inte åt särskilt hårt, det verkar hjälpa att den bara är där.

Egentligen är jag mer vän av remontgrimma, då den brukar verka när hästen gapar, men inte hela tiden.. Tyvärr vägrar min tjej ha en sån grej på nosen..

/ Lavinia, som sett riktiga avarter på hur man kan använda nosgrimmor

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 216
Senast: Reshästen
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
568
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31