Sv: Nosgrimmor med snokremmar
KL
Jag håller med Svea, aachengrimman är en dålig kompromiss/kombination av remont- och engelsk nosgrimma.
Både när det gäller aachen- och pullargrimman så kommer den nedre remmen i en brant vinkel ned över bettet, vilket gör att bettet trycks uppåt i munnen och påverkas av
både nosrem och ryttarens hand.
Dessbättre verkar det som att man börjar använda dubbla nosgrimmor (engelsk + remont) igen, har sett det ett par gånger nu. Remmarna kommer i bättre läge då,
om man nu har sådana problem att man måste använda dubbla remmar.
Det var nämligen en detalj som jag reagerade över senast jag köpte träns, att bettets läge måste anpassas efter nosgrimman när man använder "dubbelnosgrimmor", vilket ju känns lite galet.
På skoj provade jag att spänna aachenremmen innan jag klippte av den, men den gick inte att få i rätt läge framför bettet, den hamnade
över bettringen...
Jag hade alltså fått hissa upp bettet åtminstone ett hål för att få remmen att komma på plats, ett problem som inte uppstår med remontgrimman då den ju spänns så lågt att den kommer framför bettet av sig självt.
Efter det har jag studerat bilder av hästar med pullar- och aachengrimmor lite närmare, och ofta sitter bettet ganska högt upp på de hästarna...