nosgrimmor

W

wish

jag rider utan nosgrimma men är det nån skillnad om man rider med engelsk nosgrimma eller utan? är iaf schnyggare utan.. :devil:
 
På min häst är det i vart fall ingen skillnad! Jag har tidigare ridit henne med engelsk nosgrimma, mycket löst spänd (yttersta hålet). Men för några månader sedan fick jag en impuls att prova att rida utan nosgrimma - och det gick precis lika bra. Nosgrimman hänger fortfarande kvar på kroken i sadelkammaren och Besten är så söt sååå... :D

Immer
 
Tog av remontnosgrimman på min ena häst någon gång i somras och känner ingen större skillnad, men jag ser ingen anledning till att ta på den igen.
 
Jag rider oxå utan nosgrimma!!

fast egentligen så rider jag bara på en nackrem (som man har till stigbett) + pannem + tyglar. Går alldeles utmärkt!!

på häst nr 2. (inte min) Var det väldigt skillnad att rida utan pullargrimman.
 
Rider även jag utan nosgrimma på min häst! (har hackamore förtillfället) men när jag rider med bett så rider jag utan nosgrimma. märker ignen skillnad dessutom förstår jag itne vad de ska vara bra för.

min medryttarhäst reds förr på både nosgrimma och snokrem, han var spänd och tuggade konstant hela tiden. när nya fodervärden till honom beslöt sig för att rida utan snokrem och nosgrimma upphörde tuggandet!
 
Ridskolan jag red på förut började för några år sedan att rida utan nosgrimma.. Det blev också jättestor skillnad på hästarna! I början gapade dom jättemycket, men sen vande dom sig, och gick jättebra. Dom flesta tror väl att man måste ha nosgrimma, och att deras problem blir bättre om man drar åt lite hårdare runt näsan...?? Så har dom flesta resonerat när dom kommenterat att jag rider utan nosgrimma...
 
jag har en hetig häst med galopp som huvudämne och hon blir bättre utan nosgrimma..hon blir nog minde stressad då, så nu rök den!

/jenny
 
jag rider utan och tycker att min häst trivs i det. Prestationsmässigt är det väl inte så mycket skillnad men han trivs bättre med det :)
 
jag rider med aachennosgrimma fast utan snokrem när jag rider dressyr. den fyller ingen funktion men jag tycker inte att det "dressyrmässigt" är snyggt utan nosgrimma. när ja rider ut har jag ett träns utan nosgrimma. Då är det minsann mkt snyggare :rofl:
 
Det borde inte vara någon skillnad på en lös engelsk och ingen alls så vida hästen håller munne helt stängd hela tiden. Gapar hästen någon gång så säger även en löst spänd engelsk nosgrimma till att "här är det stopp". Vissa hästar kanske inte bryr sig men andra gör. En liten känslig tös jag red var mkt annorlunda med mkt lös engelsk och ingen alls, gick bättre utan, mkt bättre.

Nu går båda mina på pullargrimma, hingsten kan gå utan men det känns säkrare men en nosgrimma som håller träns och bett på plats vid hans... hmm... upptåg. Fian går helt kass utan nosgrimma, klarar helt enkelt inte av henne utan när hon är i tävlingskondition. Lr hon stannar å så, inga problem, men hon måste gå "perfekt" hela ridpasset för att inte få ont i ryggen, det duger inte om jag får igenom henne efter en timma utan nosgrimma...
 
Jag rider utan, för jag tycker inte att den behövs. Sätter bara på den när jag tävlar om det är ett absolut måste.
 
Enda skillnaden jag kan komma på är väl att hästen inte kan gapa och på så sätt komma undan bettet om man nosgrimma...!
men det fungerar lika bra utan...! =)
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
4 957
Senast: SiZo
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 108
Senast: ginnies
·
Utrustning Fick med en massa extra remmar med tränset och gissar att det är remmar för att kunna rida bettlöst? Tänker jag rätt? Har inte hunnit...
Svar
2
· Visningar
456
Senast: Sorgsen
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 190
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp