nosgrimmor

Det är ingen som påstår att du snörper i hop hästens mun.
ock jag håller med om att en väl inpassad nosrem ger inga skav/tandproblem.
Och gapar hästen när man står still, ja då kan man ju använda nosrem, såvida inget annat är fel. Men oftast gapar inte hästen förrän ryttaren tar i tyglarna Vad kan då va felet? för hård hand? Fel bett?
Jag tycker att det borde va skönare utan massa remmar, MEN om jag skulle rida barbacka hela tiden så skulle min vikt inte fördela sig lika bra på hästens rygg + att hästen faktiskt får skav efter ryttaren om hon rider utan sadel.
Och det med täcken... Ja om du tror att det är skönare att stå i -30c utan täcke så får du stå för det, men jag tror att hästarna vill ha det lite varmare. Men täcken allt för ofta det kan jag hålla med om, såvida hästen inte är rakad.
 
Om en häst får täckesskav,då kan det ju knappast vara skönt.Eller om det läcker in vatten/snö osv osv..Det finns så mkt man kan tycka och tänka om hur göra och vad göra.Och så länge saker och ting inte skadar hästen,vad spelar det för roll.jag kan ju tillägga att för mig är nosgrimmorna en säkerhetsdetalj också,om det så är psykiskt eller ej,det vet jag inte.Men så är det i allafall,sen kan jag inte rå för att jag tycker att det är skitfult utan nosgrimma.Men det är min tycke och smak.
Ang sadeln.Hur många har egentligen en utprovad sadel till sin häst? En som är utprovad utav en utbildad sadelprovare? I vårat stall,där det står 18 hästar kan jag bara nämna att det är 4-5 st.Resten är ej utprovade.Och är det så mkt bättre då om sadeln ligger fel?
 
Jag använder nosgrimma endast för att det är snyggt. Den sitter så löst att jag får in 3-4 fingrar mellan den och nosryggen.

En kompis till mig (hoppryttare) spänner alltid sin nosgrimma stenhårt. Jag gick fram och kände på hennes pullargrimma på en träning en gång och den satt verkligen stenhårt! Jag kunde inte ens trycka in ett finger på sidan. :crazy:
 
täckes skav finns det ju hjälp mot ex skydd under, sen om man inte använder täcken mer än om det är över -10 eller vid andra behov så blir det inga skav (inte på mina iaf)
och om det läcker in vatten i täcket får man nog fundera på om just det täcket fyller sin funktion.
Visst vore det underbart om alla kunde ta hem en sadel utprovare, det håller jag med om. för ingen häst mår bra om de rids med en sadel som ligger fel el inte passar.
Hoppas att någon i ert stall talar om för resten som inte provat ut sadeln att göra det. Tyvärr märker man det oftast för sent eller när sadeln byts ut.
 
Guuud vad trött jag är på hela nosgrimma-disskutionen... :crazy:

Jag tycker det finns viktigare saker att diskutera än att det är plågsamt för hästen med remmar i ansiktet! :smirk:
Om du nu är så trött på dessa diskutioner varför ödsla tid o svara? Jag bara undrar. :smirk:
 
Håller med om att vissa hästar/ryttare behöver nosgrimma. Jag använder det själv på min ponny för att bettet ska ligga bättre o still. men många har den nog utan annledning,dom vet inte vad den är bra till.
Men jag drar inte alla under samma streck.
Kul med dett där om dressyr program i hagen :rofl:
 
Därför att jag fortfarande har ett litet hopp om att någon skall fatta att nosgrimma inte är djurplågeri... :smirk:
 
Jag brukar inte rida med nosgrimma,dels för att det är finare på min kuse att rida utan (har en arab och det ser så plottrigt ut med alla hans fläckar i ansiktet plus en nosgrimma)Men igår tex red jag med en "löst" sittande Pullarnosgrimma,för han tycker det är så jäkla kul att springa i skogen och gapar när matte vill sakta av.Jag tycker mig inte ha en hård och orolig hand,och jag tror jag ska titta till bettets storlek,fick med det när jag köpte honom,tycker att det känns lite stort,men det är enda gången han gapar.Ska även kolla till tänderna.Självklart!
Målet är att vi ska rida utan,och så blir det snart också ;)


Jag anser att nosgrimma har man för att vad ska man säga;stabilisera bettet,inte för att snöra ihop munnen på hästen...som visserligen brukar förekomma lite alltför ofta,men som sagt,en nosgrimma ska aldrig bli ett storts tortyrredskap.
Man ska alltid ta reda på varför hästen gapar innan man som sagt drar åt lite hårdare med nosgrimman.
Men det är ju sunt "bonnförnuft"! :rofl:
 
Jag kan inte försvara vad de andra gör,men är det nått jag märkt övht så är det att ofta har hästfolk det trångt ekonomiskt alt. de är "snåla".Det är oftast bara inne på en hästsajt du hittar alla som sköter sina hästar exemplariskt. ;)
Och hos oss ingår ej täckesbyten,vilket gör att i stort sett alla utom 8 st. står med vintertäckena dygnet runt och våran stalltemp varierar mellan 5-13 grader och luftfuktigheten är mellan 52 och 78 %,vilket inte är bra.Mina hästar står "nakna" på nätterna,men har täcken på sig ute,jag har tagit på mig morgonfodringarna i veckorna just för att jag ändå åker ner och sätter på täckena på mina innan jobbet,och jag får betalt utav ytterligare 3 hästägare för att göra det.
men sen är det också så att vi är endast 5½ vuxna som har häst,resten är i yngre tonåren och flöjtar omkring hur som.
Och eftersom jag är som jag är,så visst har jag nämnt och även försökt att få föreningen att betala tex för en sadelprovardag osv.Vi har ju ändå för mkt pengar i kassan så varför inte.Men näe,folk vill inte veta egentligen.och så mkt mera kan jag inte inte göra.
Fast å andra sidan,så flyttar jag i juni,och då kan jag rå om mig själv,bara mig själv.. :D :rofl: :D
 
Jaha... så vad du säger är att man skall kunna rida utan nosgrimma, annars är man ingen bra ryttare, samtidigt som du själv använder nosgrimma på din ponny "därför att han behöver det"? Hur hänger det i hop? :confused:

Vill påstå att det faktisk är bättre att ha en löst spänd nosgrimma för att det är snyggt, än en hårt spänd därför att det behövs... Om nu målet är att hästen ska vara nöjd med sitt bett och sin ryttare och inte behöva gapa. Håller du inte med? :confused:
 
jag skrev inte att jag har den hårt spänt för att jag behöver det, utan för att min ponny behöver det för att bettat ska ligga bra. men han rids även utan nosgrimma vid vissa tillfällen.
Och tycker någon att det är snyggt med nosgrimma så visst använd det.
Men på min häst fyller det ingen fuktion och min häst har ett sååå fint huvud att jag inte vill gömma det bakom massa remmar.
 
Vill påstå att det faktisk är bättre att ha en löst spänd nosgrimma för att det är snyggt, än en hårt spänd därför att det behövs... Om nu målet är att hästen ska vara nöjd med sitt bett och sin ryttare och inte behöva gapa. Håller du inte med? :confused:

Håller med dig i detta. Tyvärr ser jag alldeles för ofta dom som drar ihop käften på hästen så mycket dom kan. En av anledningarna till att jag slutade med nosgrimma var alla dom som gick runt och sa att "om man inte har engelsknosgrimma med aschenrem så har man inte kontroll på hästen och då börjar den också att lägga tungan över bettet" :confused:. Sen fanns ju givetvis dom andra anledningarna att jag tyckte inte att jag behövde någon nosrem (vill hon drar drar hon oavsett om nosgrimman sitter på eller inte) dessutom tycker jag hon är finare utan :love:
 
håller me dig...på ridskolan där ja rider så kan man ju inte ta bort en nosgrimma inför ett ridpass...mn om jag vet att hästen inte behöver nosgrimma (dvs inte biter sig fast i bettet och försöker komma undan) så spänner jag så att jag får plats med tre-fyra fingrar under nosgrimman...bättre det än att spänna "onödigt" hårt på hästar som inte behöver nosgrimma...många har det som sagt för att de tkr det är snyggare. själv tycker jag att det är ursnyggt utan (och även med!) nosgrimma...det ser ut som ett fullblod tkr jag när den inte har ngr nosgrimma... :crazy: :smirk: :rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 078
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 841
Senast: Bison
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 378
Senast: monster1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Jag gpr sönder

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp