Nosgrimmor.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nessan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 940
N

Nessan

Det finns så otroligt många typer av nosgrimmor, och jag som har lite dålig koll i allmänhet undrar nu vad de olika typerna gör för nytta/skada?;) Aachen vs. remont? Pullargrimma, vad har den för inverkan? Vanlig engelsk? Hur ser det ut i munnen på hästen med de olika typerna och hur "samverkar" de med bettet? Rida med eller utan nosgrimma?

Lite flumm, jag vet, men känner att jag inte är så insatt.:)

Sv: Nosgrimmor.

Nosgrimmor är ju en halv vetenskap i sig, men generellt:

Engelsk nosgrimma: Det är den vanligaste typen av nosgrimma. Nosgrimman ligger ovanför bettet och under sidstycket, och när den är knäppt så ska man kunna få in två fingrar mellan nosgrimman och nosryggen.

Aachengrimma: Ser ut som en engelsk nosgrimma men man har ytterligare en rem som löper från den engelskanosgrimman nedanför bettet och under hästens underläpp. Aachengrimman använder man på hästar som vill gapa för mycket.

Pullargrimma: Är en annan variant av aachengrimma, där båda remmarna sitter fast i en läderbit mitt på nosryggen och knäpps på samma sätt som aachengrimman. Den nosgrimman använder man på pigga hästar som vill ”pulla”, springa för fort.

Remontgrimma: Den används som namnet antyder på remonter = unga hästar. Den hjälper till att hålla bettet stadigt i munnen. En remontgrimma sätter man över hästens mule och nedanför bettet under hästens underläpp.

Sv: Nosgrimmor.

Aachen vs. remont?
Aachengrimman (även den engelska nosgrimman, såklart) kan orsaka skador i kindslemhinnan om man spänner den övre remmen för hårt. Kinden skavs mot tänderna och kan komma i kläm om hästen försöker röra käken. MINST 2 fingrar ska rymmas under den. Den nedre remmen används bara för att stänga till munnen på hästen, vilket kan skapa spänningar och skador om hästen gapar för att komma undan obehag.

Remontgrimman har fördelen att bara spännas nedanför bettet där inga tänder finns, och det märks ganska tydligt om man spänt den för hårt eftersom den ligger nära luftvägarna...:angel:

Pullargrimma, vad har den för inverkan?
Med en pullargrimma kan man dra ihop munnen ganska rejält utan att den trycker mot tänderna eller hindrar luftvägarna. (Ser personligen inga fördelar med det, rid och betsla så att hästen inte gapar alls istället...:cool: ) Den nedre remmens branta vinkel kan dock göra att den trycker mot bettet.

Vanlig engelsk? Är mest snygg! ;) Hindrar rätt spänd hästen från att gapa alltför mycket, men utan att stänga till och hindra. Kan dock som alla andra nosgrimmor missbrukas och dras åt för kung och fosterland för "bättre" effekt. Risken för skador i kinden är rätt stor då... MINST 2 fingrar under!

Hur ser det ut i munnen på hästen med de olika typerna och hur "samverkar" de med bettet?
De som spänns både över och under bettet kan påverka bettets läge genom att trycka det uppåt mot kindtänderna.
De som spänns ovanför bettet kan som sagt skava kinden mot tänderna och även orsaka nyp i mungipan mellan nosgrimma och bett om bettet är för långt och sticker ut.
Remontgrimman stabiliserar bettet och sluter hästens mun om den.

Rida med eller utan nosgrimma?
Tänk så här:
Varför använder man nosgrimma? Borde den verkligen vara standardutrustning och följa med när man köper träns? Varför är det "alltid" en aachengrimma som följer med? Kommer man om 10 år att få med en martingal eller graman när man köper träns?

Jag ser nosgrimman som ett hjälpmedel, som man ska tänka igenom varför och hur man använder, inte som standardutrustning.

MEN, jag är en fåfäng typ som gärna hänger på en engelsk eller remont ibland bara för att det är snyggt.:o Men jag ser till att den inte inverkar på hästen i onödan, har alltid plats för hela handen innanför...:angel:

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 274
Senast: Reshästen
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka