Nosgrimmor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare miryea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 065
M

miryea

Tänkte kolla om nån kan förklara för mig alla de olika nosgrimmorna och vilken funktion de fyller.

Sv: Nosgrimmor

Ingen som vet vad nosgrimmor fyller för funktion?!?!

Det blir ganska tjatigt att svara på samma sak flera gånger, prova att söka efter gamla trådar. :idea:

Jag skulle också vara instresserad av att få veta det. Bara om någon snäll person skulle vilja sammanfatta lite olika nosgrimmor :)

Förstår att alla tycker det blir tjatigt, men jag har sökt och inte hittat någon sammanfattning och inte heller vad dom fyller för funktion. Så vet inte du "pinky" så kanske nån annan vänlig själ kan svaret.

På den här sidan kan man läsa en massa om både nosgrimmor, bett och annat: www.sustainabledressage.com Klicka på Tack och därefter Bridle & bits.

Huvudanledningen till att ha nosgrimma generellt sett är att hästen inte skall ha munnen (för mycket) öppen. Och så kan man ju även ha nosgrimma av utseendeskäl.

Tackar för svaren, kanonsida du tipsade om, "Roheryn".

nosgrimman är till för att täppa till käften på hästen på olika sätt..

Så långt har jag förstått. Meningen var väl egentligen att någon person, med lite tid över, skulle skriva ner lite olika nosgrimmor och vad dom har för funktion. För alla är ju inte likadana(?) även fast syftet med dom flesta är att få igen käften.. (för isåfall skulle det ju inte finnas olika att välja mellan)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
931
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 240
Senast: Reshästen
·
Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
314
Senast: Kristall10
·
Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 673
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lekstuga
  • Tandfen utan kontanter
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur