Bukefalos 28 år!

Noskvalster

Sv: Noskvalster

Lotta Gunnarsson skrev:
Under perioden 1992 till 1999 undersökte man 534 hundar vid obduktion utförd vid SVA. Av dessa var 111 hundar (21 %) infekterade med noskvalster. Mängden parasiter hos de infekterade hundarna varierade från ett enda kvalster ända upp till drygt 330 stycken.

Under samma period undersökte man dessutom 145 katter och 66 vilda rävar i samband med obduktion men utan att hitta några noskvalster vare sig hos katterna eller rävarna.

Så det verkar inte så.
 
Sv: Noskvalster

Min hund fick för några år sedan troligtvis noskvalster, hade alla de symtom som tyder på noskvalster och blev bra efter behandlig. Samtidigt började även vår katt att visa samma symtom, dock hann vi ej åka till vet och behandla katten då den blev påkörd och gick bort så vet ej om det verkligen var noskvalster. Dock visade alla symtom på detta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
403
Senast: movi
·
Hundhälsa Varför flämtar hundar så ofta? Jag vet ju funktionen förstås, men varför behöver hundar flämta oftare än andra djur? Katter flämtar typ...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 619
Senast: Asko
·
Hundhälsa Det finns ett utbrott av kennelhosta häromkring. Jag har börjat fundera på hur det smittar. Att kontakt mellan hundar sprider det känns...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: starcastle
·
  • Artikel
Hästnyheter De senaste åren har oron för att ens häst ska bli sjuk av en smitta eller besvikelsen över inställda evenemang aktualiserats i samband...
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp