Bukefalos 28 år!

Noskvalster

Sv: Noskvalster

Hur tydliga är symptomen vid noskvalster egentligen? Är det någonting en hund kan gå med under en längre tid utan att ägaren anar att allt inte står rätt till för att de (symptomen) är så otydliga?
 
Sv: Noskvalster

Bra resomemang. :bow:

Bör jag ringa vet påvägen dit idag så att de hinner ordna med medicin eller tror ni att det går bra att jag tar detta över disken när jag hämtar min katta? Är det ngt som de måste knåpa ihop eller kan de bara skriva ett recept lite snabbt alt. ge mig en kartong med tabletter från hyllan?

Jo, det kan nog vara bra att ringa innan, kan ju kanske hända att de vill titta på hunden? I varje fall så behöver de hundens vikt (till StrongHold åtminstone).
 
Sv: Noskvalster

Min hund fick tydliga symptom, nysningar och fnysningar flera gånger om dagen och att det också började rinna en del ur näsan, genomskinligt, tunt som vatten.
Jag har dock läst någonstans (vet inte om det stämmer) att var fjärde (!) hund går runt och bär på det, men att många hundar inte visar några symptom alls, alternativt väldigt diffusa symptom som ägaren inte märker.
 
Sv: Noskvalster

Det enda jag sett på min är inåtvända nysningar. Han hade två "anfall" i förrgår med ca 3-4 timmars mellanrum, och de höll i sig ganska länge faktiskt, ett par minuter. Blev lite "trött" på ögonen efteråt sådär som man kan bli när man får retningar i näsan. Har inte sett ngt igår och inget idag dock.

Klara J Jag kan inte ta med mig hunden för jag åker förbi vet idag direkt efter jobbet och hinner inte hem först o hämta honom. Däremot vet jag vad han väger.


P_L, Ulga, etc Pratade nyss med en hundkunnig vän och hon sa att hunden kan bli av med kvalstren utan behandling - stämmer det eller är det bara symptomen som försvinner? Hur blir det med luktsinne osv om man låter det vara länge?
 
Sv: Noskvalster

Jag har inte sett ngn studie som pekar på att hunden skulle bygga upp en naturlig immunitet o jag har faktiskt letat lite.
PL
 
Sv: Noskvalster

lite halvt knapplån

båda mina har behandlats för noskvalster många gånger (alltid med interceptor, aldrig några biverkningar) men det är bara den ena som visar symptom! andra hunden har nog bara visat symptom en enda gång. hon har dock med all säkerhet varit smittad eftersom de lever mycket tätt. så det kan säkert finnas många hundar som bär på kvalster utan att ägaren vet om det.

ang collieraser så kan man väl testa sin hund för känsligheten mot ivomec? var det inte någon tråd på buke om det eller har jag läst det någon annanstans?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Varför flämtar hundar så ofta? Jag vet ju funktionen förstås, men varför behöver hundar flämta oftare än andra djur? Katter flämtar typ...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 035
Senast: Asko
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 686
Senast: Santoxen
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 525
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp