Nova scotia tolling retriever?

diabla

Trådstartare
Skulle vilja veta lite mer om denna rasen och prata med någon som har den.
har provat sök funktionen men hittade inget, någon här som har en?

Sv: Nova scotia tolling retriever?

Det bästa är väl då att gå in på rasens klubbsida om du vill veta lite allmänt om rasen?

Annars kanske du kan specificera dig lite :)

Är du i hundköpartankar, funderar du på en tollare, vad vill du ha ut av ditt hundägarskap osv

ja jag är i hundköpar tankar, skulle bli nästa år i så fall.

jag och min sambo ska köpa hus med stor tomt som hunden skulle kunna vara på på dagen när vi är på jobbet men undrar hur rasen (generellt sett) är att lämna ensam under dagen.

och hur den är mot andra folk. jag och min sambo träffade en idag och en för några veckor sedan, och båda två var väldigt reseverade och tillbaka dragna och utan personlighet, undrar om de flesta är så eller om de bara kanske var dom två som jag råkat träffa.

sen undrar jag om den behöver mycket motion eftersom den är avlad för att jaga.

och så undrar jag om sjukdommar som rasen har och då vill jag gärna ha ägares åsikt om detta.

någon som vet?
tack för era svar!

och vad vill vi ha ut av vårat hundägarskap, vi vill ha en mellan stor hund, lätt tränad att ha som "vanlig" hund, vi vill alltså inte tävla eller något sådant, utan bara ha den som en del av familjen.

Man brukar säga att tollaren är retrievervärldens motsvarighet till bcs, de behöver mycket motion o mycket hjärngympa.

Tyvärr är de för vackra för sitt eget bästa o det har avlats för mycket på rasen för att tillmötesgå efterfrågan.
Detta har medfört att rasens mentalitet är väldigt ojämn.

Tomten bör du inte ha en ensam hund på, du får bygga en hundgård, stängslet bör vara 1.80 högt, o nedgrävt så den inte rymmer så lätt.
Alla hundar kan inte lämnas ensamma hela dagar, vad gör ni om hunden visar sig att inte klara av det?

Vad skall ni göra med hunden, vad är er målsättning med att ha hund?
Frågor man bör besvara innan man börjar titta på specifika raser.

Det ni kan göra redan nu är att samla på er så mycket semester o komp som möjligt, o när valpen anländer så delar ni på ledigheten o är hemma med nya valpen så länge som möjligt.

mvh

Tycker det var bra skrivet.
Tollaren har den stora nackdelen att vara söt och "lagom stor" och lockar därför många som vill ha en sällskapshund, men det är en arbetande hund med mycket egen vilja och ännu mera energi.

Finns många tollare med dåligt temperament, finns viss aggressivitet mot andra hundar, och många tollare har alldeles för låg stresströskel. Detta är naturligtvis inte önskvärt men ett resultat av att det har avlats på fel hundar för att mätta efterfrågan.

En bra tollare skall vara vänlig men inte så översvallande som de andra retrieverraserna.
Den skall vara lättlärd, men envis.
Den skall ha jaktintresse.
Den skall ha väldigt mycket energi.

Vi har uppfödning på tollare och har hittills haft åtta stycken, varav tre omplaceringar.
Omplaceringarna var hundar som tyvärr hade använts endast till sällskap, som var mycket trevliga som valpar.
En av dem blev aggressiv och fick avlivas.
En blev fullständigt olydig och apatisk, omplacerades till en jägare och blev en fantastisk jakthund.
En blev mycket osäker hos sin ägare, och omöjlig att släppa lös då han drog utan att komma tillbaka. Omplacerades till en tävlingsförare och gick så småningom elitklass lydnad, högre klass bruks och klass III agility.

Så om du söker en sällskapshund måste jag avråda å det starkaste från att köpa tollare, tror tyvärr bara att du skapar dig problem.

MVH

/
Susanne

tack för ditt svar, nej det är nog inte hund rasen för mig. tråkigt! jag och sambom som för en gångs skull var intresserade av samma ras!

får leta vidare!

Ang Tollare har du redan fått bra svar så jag spinner vidare på detta:

jag och min sambo ska köpa hus med stor tomt som hunden skulle kunna vara på på dagen när vi är på jobbet men undrar hur rasen (generellt sett) är att lämna ensam under dagen.

Detta är absolut ingen bra lösning. Inte heller att ha ensam hund i hundgård hela dagar om ni jobbar heltid. Dagmatte/husse är ett bättre alt om ni inte kan ha med hunden på jobbet, även hunddagis när valpen blivit större.

Lycka till i sökandet efter "rätt" ras !

självklart ska vi försöka fixa hundvakt några dagar i veckan, men de dagarna när hundvakt inte kan komma så är det bra att ha stor tomt.

och hundvakt här kostar runt 200 kronor per dag, 5 dagar i veckan blir 1000 per vecka. vad kostar det i sverige??

och hundvakt här kostar runt 200 kronor per dag, 5 dagar i veckan blir 1000 per vecka. vad kostar det i sverige??
Inte ens hundagis är så dyrt mitt i storstaden här, ligger väl på 2,5-3 tusen i månaden, men det är företag med lokalkostnader o arbetsgivaravgifter. + Försäkringar.

*kl*

Jag var spekulant på tollar valpar vid ett tillfälle för många år sedan. Det räckte med att jag träffade valparna och deras föräldrar för att förstå att den här rasen var alldeles för intensiv för min del. Den valpkullen var helt hysteriskt "på", de mest framfusiga valpar jag någonsin träffat :D Jag var helt slut efter att ha varit där en liten stund.

ja usch allt är så fruktansvärt dyrt här!
men så finns det ju folk som mig, som tar ut en hund varje dag i några timmar helt gratis, men det är nog svårt att hitta och det har jag fattat av ägaren som bjuder mig på hotell nätter och flaskor champagne! :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 965
Senast: Digbil
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
848
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 700
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka