Novabett som gått av

Görel

Trådstartare
Moderator
Någon annan som varit med om att ett novabett gått av?

Idag efter att jag longerat min häst lät jag henne gå lös medan jag städade upp på ridbanan, och när jag vände mig om och skulle ta henne hade novabettet gått av och hängde på sidorna, så jag såg inte vad som hände.
Det var inte särskilt gammalt och inte väldigt mycket använt heller.
 
Nä, har inte hänt mig. Red med Novabett i ett år på min förra medryttarhäst.

Tur att det inte hände när du red!
 
Har inte hänt mig, men en jag känner. Har ditt Novabett stålvajer inuti? Har för mig att de numera bara tillverkas med vajer i.
 
Mitt gick av, hoppade av hästen och pratade med en i stallet ca 1-2 min och vips så hängde bettet på sidan av på ena sidan. Hästen hade aldrig bitit på det innan 🙈
 
Någon annan som varit med om att ett novabett gått av?

Idag efter att jag longerat min häst lät jag henne gå lös medan jag städade upp på ridbanan, och när jag vände mig om och skulle ta henne hade novabettet gått av och hängde på sidorna, så jag såg inte vad som hände.
Det var inte särskilt gammalt och inte väldigt mycket använt heller.

Japp! Jag hade som tur var hoppat av och skrittade av hästen för hand. För mig var det kanske ingen jätteöverraskning dock. Min häst biter i bett, därför går det inte att rida på metallbett. Men mjuka bett går ju sönder när hon biter i dem. På henne funkar det att linda bett-tejp runt Nova-bettet. Då klarar det sig. Jag har också numera Nova med metallvajer i för säkerhets skull (de finns i båda varianterna).
 
Japp.

nova-jpg.23758
 
Jag har sett flertalet Novabett gå av helt (och nästan), vissa efter en längre tids användning men andra efter väldigt kort tid.

Jag har däremot aldrig använt ett sådant bett till nån av mina hästar, så jag har inte varit med om det själv.
 

Ser ut att ha gått sönder på samma ställe som mitt :(

Hästen biter inte på bett, bettet var helt utan märken eller sprickor, tre år gammalt och inte särskilt mycket använt. Jag får vara glad att det inte hände när jag red.

Har sett de nya med vajer i, överväger att investera i ett sånt då hästen har trivts med bettet.
 

Bifogade filer

  • 469126D1-3B90-40A5-9F80-0C025BDABCD8.jpeg
    469126D1-3B90-40A5-9F80-0C025BDABCD8.jpeg
    488,2 KB · Visningar: 94
Jag har varit med om exakt samma sak. på en unghäst, under tömkörning, såg nästan exakt ut som Elektrons bild ovan.
 
Angående vajer eller inte vill jag bara lägga till att en av mina tidigare hästar utan större ansträngning tuggade av ett Nathe-bett med vajer så efter det är jag ganska tveksam till om det blir så mycket säkrare. :)
 
Vår ponny bet sönder sitt novabett häromveckan!

Det hände när dottern ramlade av (på en grusväg), men det var ett bett med stålvajer och det gick av till hälften.

Så numera rids han på ett vanligt bett.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp