Bukefalos 28 år!

NRPS stambok (holländsk)

corzette

Trådstartare
Jag är som sagt usel på holländska men har lyckats hitta ett mkt fint holländskt sto (http://www.allbreedpedigree.com/saleva) och har faktiskt hittat info om både pappa (tävlar framgångsrikt i canada under namnet Calibur) , morfar och mormorsfar ... Men moderlinjen går jag helbet på ...
Nu när jag sitter och tittar på passet förstår jag ju å andra sidan varför.. Jag har nämligen aldrig ens hört talas om stamboken som är Nederlands rijpaarden en pony stamboek = NRPS, har varit in på hemsidan (http://www.nrps.nl) och de har tydligen stora hästar trots sitt namn... Men är det någon som kan hjälpa mej förstå stamboken mer ?
Mitt sto är visserligen även reggat i ASVH men med grå papper då Caliber troligtvis ( ?) aldrig var godkänd, nu skulle ju sånt vara jättebra att få reda på (om han var det eller inte för då skulle man ju kunna få annan färg hos asvh om man har tur ;)) men mest intresserad av att veta mer om stamboken som avelsbok (om nån fattar vad jag menar :)) är det en stor stambok eller är det nåt man "bara registrerar" sej i som SH ungefär ?

Sen som lite "grädde på moset" så funderar jag på att betäcka henne.. Vad använder man ? ;) Inget "helsvenskt" då avkomman ska säljas som hopphäst och såklart för en massa pengar :angel:
(ska ta en exteriörbild senare i veckan)
 
Sv: NRPS stambok (holländsk)

Eftersom du översätter det ungefär med Holländska föreningen för ridhästar och ponnier är det ju inte underligt att det är en stor häst du har;)
Det är en EU-godkänd stambok!
 
Sv: NRPS stambok (holländsk)

Som tidigare talare sa, så är det en EU-godkänd stambok.
Pappa var helt säkert godkänd NRPS, men inte KWPN.
Därav dina gråa papper.
Din häst är av godkända raser med reggad i en av ASVH icke godkänd stambok.

Painted Black II som blev godkänd i Sverige nu, är ett exempel på en hingst som är godkänd NRPS. Därefter blev han godkänd Old. Men han är ändå inte godkänd KWPN som hans bror numera är....
Liksom många andra bra NRPS hingstar!

Misstänker att det är Swap xx som kommer efter där igen?

mvh
 
Sv: NRPS stambok (holländsk)

Misstänker att det är Swap xx som kommer efter där igen?

Menar du som mormors morfar ?
Har tyvärr inga uppgifter alls på Daleva då mitt pass inte sträcker sej längre :( Men skulle självklart vara kul att veta...

Jo de har verkligen fina hingstar i NRPS :D
Och lite konstigt att de (ASVH) inte godkänner stammen, men när jag pratade med dem berodde det just på pappan att han inte var godkänd (men de menade väl att han inte var godkänd i fler stamböcker ? och att de inte godkänner NRPS)...
För Calibers stam är ju annars helt godkänd, dock är han iaf nu valack och tävlar internationellt i Canada med Kelley Small (men under namnet Calibur av nån anledning, men det är ju lätt hänt att de blir nån bokstav fel nånstanns, för numrena stämmer på han annars). Och Morfar Beaujolais är även morfar till Eurocommerce Milano samt Krack C.

(har fått en ny favvosida när jag vill kolla stammar :) http://www.paardenfokken.nl/ som utförligt skriver ut vad hingsten lämnat så man slipper leta så mkt ;))
 
Sv: NRPS stambok (holländsk)

Misstänker att det är Swap xx som kommer efter där igen?

Hmm hittade ju TRE stycken Daleva när jag söker och alla är ju självklart kandidater till att vara mormors mor då alla 3 är födda 1985 som "min" Daleva ska vara ... Min har stamboksnummer 85*4901 men vet inte om det bara gäller NRPS eller om det är nån annan stamboks nummer.
 
Sv: NRPS stambok (holländsk)

Hittade detta på nätet,

VITA LEVA 02.05009, VB, 03 MEI 2002, VOS
v. NIVEAU , v. LUX
m. MALEVA
v. BEAUJOLAIS, m. HALEVA SPORT-(SPR.)
mv. ULSTER -- SWAP XX
Fok./Eig.: G. ROORDINK, FOLGERSTERLN 67, 9223 LM HOUTIGEHAGE
SI 3 SPR. 117 17% / SI 3 DR. 110 13%

Titta på nr 68,

http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2005/stamboekkeuringen/res_29062005_drachten.pdf

Gissar att första spalten med siffror är exteriör, andra rörelser, tredje hoppning.

Om jag inte är helt galen så borde detta vara fortsättningen på din stolinje,
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php
http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=36803

Har skickat frågan vidare till min stamexpert Solveig:)
 
Sv: NRPS stambok (holländsk)

Nämen :bump:

De va värst , trodde inte du åxå kunde holländska ;)

Jo Vita Leva är uppenbarligen en halvsyster till min märr :) Med tanke på att det är samma stam förutom pappan :)
Då är det Swap xx som Daleva är efter...

tackar ! :bow:
 
Sv: NRPS stambok (holländsk)

Vad har man grannarna till för om inte för såna här saker;) :D
 
Sv: NRPS stambok (holländsk)

Nej, holländska är inte min starka sida. Fattade inte att man kunde lägga in hästar själv på holländska sidan, så du måste ju kunna mer holländska än mig i alla fall;)

Fick svar från Solveig, NRPS stamboken innehåller mycket arabblod. Det är många ridponnyer. Sverige godkänner den nog inte pga av alla korsningar.

Hästar som tävlat internationellt som tillhör samma stam:
Eleva e. Ahorn u. Uleva e. Lucky Boy xx
Extreme ex Felleva 87.736 e. Wolfgang u. Belleva e. Swap xx
Roelofs Dublin e. Ramiro u. Aumonia
Roelofs Equador e. Ramiro u. Aumonia
Och en export till SE:
Hazenkamps Donatello ex Danger 85.5741 e. Nimmerdor u. Monia 8540 Stb e. Wagner.

Verkar vara fint hoppblod i din märr:)
 
Sv: NRPS stambok (holländsk)

Det är en stambok för hästar innehållande arabisk blod!
 
Sv: NRPS stambok (holländsk)

Jo det är verkligen bra hoppblod i henne...
Pappan har gått 160 i Canada/USA med placeringar och en vinst i en Grand Prix (minst 150 men vet inte om den var 160), och hans stam är ju "idel ädel" med Carthago - Lenz.
morfar är e Beaujolais som även är morfar till Krack C (Anky v G) och Eurocommerce Milano, och som tydligen är/var en "riktigt" stor hingst (e Lucky Boy) och mormorsfar Ulster är tydligen inte heller en dålig hingst på sin tid (e Nimmerdor) och sen i 4e led så kommer ju då Swap xx om inte heller va en dålig hingst ;)
Så de har ju bedrivit aveln med en röd tråd av "idel ädel" bra hingstar (till härstamning iaf och på hingstsidan även på prestation :))
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp