Bukefalos 28 år!

nu är min häst sur

vinkelina

Trådstartare
vet inte vad som tagit åt min häst just nu. i söndags stack hon iväg med mig, precis när ja kopplat på grimmskaftet, som tur var så hade jag inte öppnat grinden ännu, men tog ett tag innan ja fick fatt henne i hagen. på måndag fick jag inte alls fast henne. på tisdagen var min hästskötare ute, hon fick inte heller fast henne.

hon lägger öronen bakåt, grinar, vänder baken åt en, en riktig surkärring. red henne själv i söndags, då var hon slö, så jag skrittade mest i manegen, var som sällskap åt en kompis o hennes något hetare häst, red barbacka. hon hade då vilat sen tisdagen då jag varit rejält förkyld

hon var lika sur på förra stället, men blev snäll då jag flyttade henne, i augusti.

kan det vara pälstappandet som spökar nu? eller så är hon brunstig.

hoppas att de är bättre idag, nå skall ut så sent till stallet idag, så kvällspersonalen förmodligen har tagit in henne (hoppas)

blev en klagotråd. jobbig med jobbig häst, hade glömt hur hon kunde vara.
 
Sv: nu är min häst sur

Det är garanterat pälsfällningen som spökar! Då kan de bete sig konstigt, vara sur och vara slö! Ge henne b-vitaminer! Eftersom det är ett sto kanske det märks extra mycket?! ;)
 
Sv: nu är min häst sur

torde nog vara hårfällning, trots att de har varit minusgrader i en vecka här, så tappar hon motsvarande 1 katt per sida....

o så var ju b-vitaminerna slut i butiken, förståss
 
Sv: nu är min häst sur

Kan kanske vara pälsfällning. Min pålle reagerar inte på det, men det är väl olika från häst till häst.

Den kan ha ont någonstans. En sa till mej att även hästar kan ha huvudvärk och då kan man ju förstå att man inte vill bli fångad. Då vill man bara vara ifred. :(
 
Sv: nu är min häst sur

Pälsfällning och brunst påverkar stona mycket nu och drar enorma mängder energi.
foderjäst då - hade de det i butiken? ska vara bättre (se tidningartiklar, bland annat i atl.nu) än bara b-vitamin. det är proteiner som behövs. hon var dessutom slö sa du, så det kan vara att det är brist på energi i kroppen. och visst kan hästar ha huvudvärk! men de kan inte tala om det tyvärr.... förutom att bli sura då...
 
Sv: nu är min häst sur

kom på en annan orsak till att hon e sur, hästen som är högst i rang så har börjat bita min häst när ja ska ta in henne, troligen pga att ja alltid har med belöning *suck*

kan man ge både foderjäst o b-vitamin?
 
Sv: nu är min häst sur

Mitt sto kan bli riktigt knepig vid brunst och hon blir som du beskriver din, jättesur. När brunst och pälsfällning infallar samtidigt blir hon ett riktigt monster. Har du nån koll på om din pålla brunstar för tillfället?

Mitt sto är en tuff och bestämd dam och ibland fruktansvärt jobbig, särskilt när hon piper då man tar i henne, försöker bitas om man råkar "kittla" henne och hotas genom att lyfta bakbenen. MEN hon är bara såhär när hon brunstar och fäller samtidigt. Det som hjälper mest av allt på min häst är massor med motion. Då blir hon mycket mer harmonisk.

Måste försvara mitt tjej lite också, när hon inte är som jag beskrivit ovan, är hon en riktig kelgris och otroligt lätthanterlig :laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 169
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 241
Senast: __sofia__
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 416
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Musiktips

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp