Nu är jag också en glad bomlöst-diggare!!!;)

Snobben

Trådstartare
Nu har jag testat på bomlöst efter att ha läst så mycket om dem och varit nyfiken! :)

Har testat en Barefootsadel.
En bild på min häst me sadeln:
http://community.webshots.com/user/snobbis100

Jag är jättelycklig att ha hittat en sadel som verkar passa mig & min häst! :idea: (haft problem med tidigare sadlar... :crazy: )

Jag tycker sadeln är kanon att sitta i,mjuk som en soffa :love:
och att pållen verkar gilla den! :rofl:
Lite ovant me sitsen,skänkeln hamnar lite bakåt,och man sitter lite brett,men inte som jag trodde,tycker inte det är som att sitta barbacka som en del skrivit,men i en sadel som är närmare hästen!
Var nyfiken första gången jag satt upp,läst att dom glider så lätt,inga problem alls!(däremot efter ca 2dar,drog väl sadelgjorden mer noga först :D )
Sadeln klarade också testet me "vårgalen" & glad häst! :angel:
Läst också att stigläderkrampan är helt "stängd"???Snarare helt öppen,risk att stiglädrena åker ur!Om man har säkerhetsstigbyglar borde det vara smartare att ha ett gummiband där eller nåt?
Funderar på paddarna,är det stor skillnad på Grandeur & TN Equalizer?(på en Barefoot)Vilken är bäst?

Är som sagt förälskad i den & vill ha en NU!!! :love:
Lär vara sköna att rida distans i! :d
Men det känns i benen efter ett dressyrpass!(ovant)
Det tråkigaste är väl att man inte "kan" hoppa i den...
(Testade några småskutt,men vet att dom inte ska hoppas i,ville bara testa... ;) )

Vad har ni för sadelgjordar till era bomlösa?

Sv: Nu är jag också en glad bomlöst-diggare!!!;)

Kul att ni gillade den nya sadeln!
Funderar själv skarpt på att köpa en barefoot till min häst.

Ja,av det jag & pållen har testat den så kan jag rekommendera den! :rofl: :love:

Lite annorlunda än bomsadlar,men det är nog mest vanesak tror jag!

Jag är från och med idag verkligen en diggare av bomlöst.
Provade kompisens bomlösa Top Reiter sadel på min kille och det låg super, och den var underbar att rida i.
Så eftersom hon ska sälja den blir det nog så att jag köper den. :D
Ska ju försöka sälja min dressyrsadel.
Känns som om det är bättre att ha 2 sadlar som passar båda hästarna än att ha en till var och en av dom.

Har en Barefoot till både Tinkern och Islänning, helt kanon bra sadel!!
Har en anatomisk sadelgjord , men vanliga stigläder och stigbyglar...men visst är det skön att rida i..har haft min sen i Oktober månad och jag och mina hästar är fortfarande nöjda...ska ev. köpa en till bomlös sadel som jag ska ha när jag rider barock på Tinkern ;)

Jag funderar på att ha en "vanlig" dressyrgjord med resår först & se hur det funkar,vet inte hur mkt det gör att sadelgjorden är anatomisk(?)och vanliga stigläder & stigbyglar.
Vad har du för pad till din?Funderar på bilken som är bäst... :idea:

Tycker det är toppen att sadeln ligger så bra på alla hästar! :love:
Jag testade den på fem stycken :rofl:

Vackert, ännu en som sällat sig till vår skara! :) Tittade också på en sån, beställde en liknande men tröttnade på att vänta efter leveransklydd så det blev en diddi special :love: som jag ju kan tävla i om andan faller på. Men ja blir sugen när ja ser bilderna, den ser ju ut som en perfekt soffa för långturer. :D Och man vill ju alltid ha mer prylar... :angel:

Har en Grandeur pad till Barefooten, den kan man enkelt tvätta i maskin, 30 grader.
Anatomisk- slipper skav då gjorden ligger utan att kunna skava, jag har vanliga stigläder för att jag hade det hemma..men sen när jag ska ev. köpa Star Trekk Espanolan så vill jag ha riktiga barockstigbyglar till! :d

På en Barefoot sitter Grandeur padden bättre, sadeln är lite för lång i bak för att passa TN paddarna (jag har dock TN ändå, tycker den är bäst i andra avseenden ;) )

Okej,så det är värt & köpa TN Equalizer då? :idea:
Jag tycker att min häst blev lite "rufsig" efter Grandeurpadden,men det kanske inte gör ngt?Vad tycker du att TN Equalizern har för fördelar jämfört med Grandeuren?

Jag tycker att fendrarna är fina,men stigbyglarna lite klumpiga.
Har tänkt att ha vanliga stigläder.
Åker inte syigläderna ur krampan lätt om man inte sätter ett gummiband eller nåt där? :confused:

Nä det åker inte ur även om det ser ut så... Jag har hittills aldrig fått dem att göra det... Så det funkar ju bra..

använder en grandeur pad och dressyrsadelgjorden som man kan köpa på samma ställe som barefoot sadeln. tycker mer och mer om sadeln, har haft den i över ett halvår nu. jag kan rekommendera att köpa deras fenders till barefooten, mycket bekväma! de har trillat av när min häst gjort en "hundrusk", utan mig på ryggen alltså, men aldrig när man sitter på och sätter tyngd i stigbyglarna. var oxå lite misstänksam mot stigläderfästena i början...

Liknande trådar

P
Utrustning Jag har länge funderat på att skaffa en bomlös.. Problemet har suttit i plånboken men nu blev det av till slut.. Jag fick chansen att...
Svar
7
· Visningar
1 649
Senast: Preed
·
Utrustning Har en dressyrsadel hemma på prov, har testat den själv och tycker inte den verkar ligga helt galet i alla fall men jag känner mig inte...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Svalina
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 301
Senast: Lord Owen
·
A
Utrustning ok.. måste köpa sadel,, vilka problem! snacka om ångest! har i ett par år haft en westernsadel, men den passar inte längre hästen...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31