Nu fattar jag nada, vallhundar?

J

julia_v

Jag pratade med en man i stallet häromdagen, han har två
terver men eftersom den unga av dem visade sig ha c på höfterna, plus att den var för stressad för att tävla med ( han håller på med lydnad, har kört den gamle terven till elit, och håller även på med sök)
så hade han pratat om att omplacera den till en bra familj
och köpa en ny.
Nu när jag pratade med han så sade han att han inte klarade av att omplacera den yngre ( vilket jag förstår), men han inväntade en ny
hund.
Jag frågade då om det skulle bli samma ras, då säger han
att :"nja, det blir en korthårig variant"
Vadå, sade jag
han säger då att alla de fyra belgerna ( malle, terv och vad heter de andra två?) är av samma ras, det är enbart pälsen som skiljer dem åt???????? :eek:
Alltså det kan födas en malle i en tervkull och tvärtom???
Och att ja, det var då en malle han skulle ha nu...
Nu fattar jag NADA, vadå? :confused:
Mallarna vet man ju gör sig mycket bra i skyddet och de
är med schäfrana de som regerar bland polishundarna, men jag har sällan sett en tex terv som polishund eller i skyddet??
Hna menade ju på att det är samma ras, samma lynne
men olika päls, hur är det???
Jag kände mig förstås URdum , men jag fattar verkligen inte
hur det ligger till så ni som fattar och vet, förklara!!! :o

mvh julia
 
Sv: Nu fattar jag nada, vallhundar?

De andra två heter groenendael och laekenois. Vet att en kompis och hennes syster hade en terv och en groenendael och att de var kullsyskon, men terven hade fel färger, han var grå/svart i stället. Tror att uppfödaren till dessa hundar fick avelsförbud senare, men vet inte varför. Har inte sedan dess hört om att två olika "belgarraser" föds i samma kull, men är inte så insatt i raserna heller. Har själv haft en terv för några år sedan, men jag fick honom som omplacering (han följde med ett hus jag köpte).
 
Sv: Nu fattar jag nada, vallhundar?

jag har haft en groendeal (stavas?)

Jag vet inte alls men det låter mycket konstigt om det kan vara samma ras.
groendeal är svarta och får endast ha lite vitt på hakan/bröstet. Dom är vekare än terven, men terven är nog mer stressad (av alla belgiska vallhundar jag träffat här i sverige.)

Malinoi (stavas? :D ) används ju ofta som tjänstehund hos polis och är korthåriga. rödbruna med svart mask, liksom terven fast den är långhårig.

Kan tänka mig att ur en terv-kull kan det nog förekomma mörkare hundar än vad som är "tillåtet" men det borde vara fel att kalla den groendeal då.
Men parar man två svarta hundar (groen) så borde alla avkommorna bli svarta om inte annat ligger i generationen?

En seriös uppfödare borde hålla koll så de vet vad de avlar på och vad di vill avla fram.

Den fjärde vallhunden vet jag inte så mycket om.


MEN jag vet inget säkert. jag spånar bara för mig själv.
Att missförstånd uppstår om vilken ras en hund är beror ju på oseriöshet och eller okunskap.
Är det en familjehund kanske det är mindre viktigt men vill man tävla borde man ha mer koll..
 
Sv: Nu fattar jag nada, vallhundar?

Jo, det är likso0m det jag menar med lynnet på de olika..
Mallen är ju för mig en skarpare hund än tex terven?

Det vore ju märkligt om det var samma raser, och att
de korthåriga ( mallarna) skulle lyckas bättre i skyddet
än de andra med längre päls??
Jag får nog be han förklara lite tydligare för mig..
han är en duktig hundmänniska, hundtränare och har ju tävlat
på elitnivå :confused:
 
Sv: Nu fattar jag nada, vallhundar?

Dessa fyra varianter går under samma rasbeskrivning. Så kroppsligt sett ska de se likadana ut, och det bara är färgen som skiljer dom åt, och hårlaget.
När jag hade tervueren så har jag för mig det var så att föddes det en svart i en tervkull så fick den registreras som Groenendael. Och jag vet det diskuterades att man tex skulle få para mellan tex tervueren och malinios, och sen fick man se vad det blev för hårlag. Likaså mellan tervueren och groenendael. Men jag minns inte om det var att man redan gjorde så, eller om man skulle börja få göra så.
Men jag är nästan säker på att man registrerade hunden efter vilken färg det blev.
Med Laekenois vet jag inte om man blandar, eller om det varit samma funderingar där. Borde inte vara så, eftersom de går som strävhåriga.
Men som sagt, det kan ha hänt mycket sen jag hade terv.

Men sen förstår jag inte varför du kände dig URdum, alla kan ju inte veta allt om alla raser :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Nu fattar jag nada, vallhundar?

Clintan skrev:
De andra två heter groenendael och laekenois. Vet att en kompis och hennes syster hade en terv och en groenendael och att de var kullsyskon, men terven hade fel färger, han var grå/svart i stället. Tror att uppfödaren till dessa hundar fick avelsförbud senare, men vet inte varför. Har inte sedan dess hört om att två olika "belgarraser" föds i samma kull, men är inte så insatt i raserna heller. Har själv haft en terv för några år sedan, men jag fick honom som omplacering (han följde med ett hus jag köpte).

Fast terven får vara grå, bara den har de svarta topparna i pälsen som även den röda ska ha.
 
Sv: Nu fattar jag nada, vallhundar?

Gå in på www.afbv.se så kan du nog läsa dig till det du vill veta.
Jag tippar att en anledning till att Malinois oftare används som tjänstehundar är att de finns färre av dem, aveln är helt enkelt bättre kontrollerad och mer inriktad på hjärna. Tervuerensen har sitt vackra utseende emot sig, många vill ha en terv för att de är så vackra utan tanke på att det är en arbetande jycke.
När jag hade terv var det en mycket liten ras i Sverige och jag vet att den då användes som polishund i bland annat Tyskland.
 
Sv: Nu fattar jag nada, vallhundar?

Ok, då hade jag fått fel för mig, trodde att han hade fel färg, själv har jag bara sett röda. Om jag inte har fel för mig var föräldrarna till min kompis hund groenendael och uppfödaren fick avelsförbud pga att hon avlade på någon ärflig sjukdom. Detta är ju en del år sedan, ca 15.
 
Sv: Nu fattar jag nada, vallhundar?

Terv, grönis, lacke och malle är alla belgiska vallhundar. Det som egentligen ska skilja de olika varianterna åt är päls och färg, men det finns även mindre mentala variationer mellan de olika varianterna. Schäfer och belgare har samma ursprung, en vallhund som försvarar hjorden mot angripare.

Generellt kan man säga att lacken är skarpast och terven nervigast. Mallen har tyvärr blivit väldigt populär och riskerar därmed att utvecklas negativt iom att det handlar om en liten avelsbas i Sverige, vilket även gäller de övriga varianterna. Terven är vanligast men det är tyvärr även vanligast att den avlas på exteriör i första hand.

OM man är intresserad av att köpa en belgar bör föräldradjuren komma ur gruppen där de är röntgade både för AD och HD samt har gjort minst MH. Rasen är i övrigt väldigt sund med få rasrelaterade sjukdommar och det är sällsynt med problem på höfter och armbågar. Det är en glad och livlig hund som gillar att jobba. Den blir inte lika "valltokig" som bordern.

Utomlands, i synnerhet Belgien, Holland m fl, är samtliga varianter mycket vanliga inom polis-, skydd- och militär.

En grönis får ha vit bröstfläck och vita tår, men det förekommer att de har mer vitt även om det inte är enligt standarden. Om det föds en svart valp i en kull tervar så registreras den som grönis.

Kan tillägga att vår grönis gick MH förra helgen och fick massor med beröm och mkt fint omdöme. Hon var den enda av de som testades som gick fram till "spökena" för att undersöka dem, vilket ingen av de andra hundarna vågade. :D Hon charmade publiken totalt och var en riktigt cool liten pussgurka. :love: Det gick så bra att en uppfödare undrade om vi inte var intresserad av att skaffa ytterligare en hund, men det får räcka med våra snart tre hundar. :cool:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp