Nu ger jag upp med rotfrukter!

MaRomer

Trådstartare
Nu får han äta sin älskade gröt och sina älskade fruktpureér!

Har testat med potatis/Palsternacka. Stackars ungen klöktes av den. Han fick nog inte ens ner 1 tsk.

Har testat Majs. Ja den kan jag skriva under på att han inte tålde. Stackarn fick en halv tsk och upp kom ALL mat 10 min senare.

Har testat Motot/Potatis. Det var ok men när han hade 1 sked kvar så kom även allt det upp=/

Så nu ger jag upp. Han får leva på gröt och frukt pureér. För han tycker ju uppenbarligen inte om rotfrukter.

Någon som har tips?

Jag har testat att blanda i bröstmjölk. Men det gick fortfarande inte ner. Har testat att "leka" med maten, inte det heller funkade.

Hur var era små??

Sv: Nu ger jag upp med rotfrukter!

Rasmus åt alls. Så jag kan inte säga så mkt.

Men säker på att han inte gillar det? Koncistensen på rotfrukter och frukt är ju väldldigt olika! Frukt är ju väldigt mjuk, rinnig och len, medans rotfrukter är lite mera motstånd, trögflytande och lite "pulveraktig" i koncistensen.
Tar ju ett tag för dem att lära sig hur dom ska göra med att mosa sönder maten med tungan upp i gomen och tänk dig själv å få en bit i munnen som man tar ner i halsen lite halft, klart man kräks ;)

Potatis, palsternacka och morot, det finns väl typ tusen saker till att testa? Sötpotatis har en annan smak och koncistens, gör man de i ugnen till sig själv så smälter de ju i munnen när man äter och inte så att man måste tugga som en vanligt potatisklyfta :d

Dessutom typ 7 miljoner gånger godare än vanlig potatis ;)

Rasmus åt alls. Så jag kan inte säga så mkt.

Men säker på att han inte gillar det? Koncistensen på rotfrukter och frukt är ju väldldigt olika! Frukt är ju väldigt mjuk, rinnig och len, medans rotfrukter är lite mera motstånd, trögflytande och lite "pulveraktig" i koncistensen.
Tar ju ett tag för dem att lära sig hur dom ska göra med att mosa sönder maten med tungan upp i gomen och tänk dig själv å få en bit i munnen som man tar ner i halsen lite halft, klart man kräks ;)

Potatis, palsternacka och morot, det finns väl typ tusen saker till att testa? Sötpotatis har en annan smak och koncistens, gör man de i ugnen till sig själv så smälter de ju i munnen när man äter och inte så att man måste tugga som en vanligt potatisklyfta :d

Dessutom typ 7 miljoner gånger godare än vanlig potatis ;)

Konsistensen är det inte. Det e ju samma konsistens som gröten:/ Han får inte ren fruktpure utan han får det i gröten;)

Han är ju bara 4 månader så hoppas han vänjer sig med tiden. Men kräks man 1 tsk så e de inte kul i tvinga i honom det:(

Jag skulle avvakta och försöka om ett par veckor igen :laugh: Som sagt, han är ju bara 4 månader och äta lär han sig så småningom!

Emilia var inte heller så förtjust i morot och potatis ibörjan (nu är det gott). Men broccoli och ärtor var jättegott.

Är han bara 4 månader så är det ju ingen brådska alls..
Prova med en hel potatis om en månad eller så :)

:)
Våran grabb, han som är drygt 2 år nu,
han var likadan som din grabb när han var liten.
Potatis och liknande tog lång tid innan det fungerade.

Men det blev folk av honom med ;)
Nu är potatismos bland det absolut bästa han vet.

Håll upp ett tag som Lydia skrev och testa längre fram,
det är ju ingen brådska ännu direkt.

Min ena kusins yngsta levde för övrigt på gröt och välling det första året,
allt annat bara vägrade hon.

Är det lika med burkmat som medhemmalagad?
Sebastian spydde hej friskt av burkmorot men åt med glad aptit hemlagad.

Kokta, mixade och passerade ärtor med smör är en stor hit här hemma!(både hos barn och vuxna. ;) )

Än är han pluttig, han kanske inte är mogen för sådant riktigt än.

Ge det lite tid och prova igen om någon månad :)

Konsistensen är det inte. Det e ju samma konsistens som gröten:/ Han får inte ren fruktpure utan han får det i gröten;)

Han är ju bara 4 månader så hoppas han vänjer sig med tiden. Men kräks man 1 tsk så e de inte kul i tvinga i honom det:(

Vid fyra månader så hade frida precis börjat med nån enstaka smakportion med pure. Du har ingen brådska!!

My avskydde också rotfruktssmakisarna! Framförallt potatis och palsternacka, det kräktes hon av och fick massa kväljningar. Morot gick bra ibland men oftast inte, inte heller broccoli var speciellt poppis. Majs och gröna ärtor gick jättebra men ingenting annat.

hon älskade också gröt och banan så jag sket i alla rekomendationer om att inte börja med något sött och lät henne hålla på med gröten och bananerna så att hon tyckte att mat var roligt och gott. Efter ett tag provade jag lite igen men det gick inte heller, så då började jag ge med kött/kyckling och fisk och då gick det helt plötsligt jättebra! Nu äter hon en liten burk med lagad mat till lunch och en till middag. utöver det får hon gröt, välling och macka till mellisar. Fruktpuréer är inga höjdare men det går bra ibland. Det roligaste är när man får hålla maten i handen, så stavar med tex päron, banan och macka med leverpastej eller mjukost går jättebra.

Så jag kan bara råda dig att ta det lugnt, inte stressa och ge honom det han tycker om så att mat= något positivt och kul!

//Julia

Men lugna dig litet.
Om barnet bara är 4 månader så behöver du inte få i något annat än bröstmjölk.
Gröt och välling är bonus.
Vänta till barnet är 6 månader med det där trasslandet.

Och så gör du pureérna själv, det blir mycket godare och bättre.
Mosa majs eller ärtor genom en sil.

Varför dessa burkar?
De är inte bra.

Välling och gröt är utmärkt mat men burkarna är det inte.
Mosa av er egen mat till barnet i stället.
Skippa saltet när ni lagar mat och salta på er egen tallrik det som ni skall äta.

Billigare blir det också.

Vad menar du med att burkar inte är bra, någon källa på att dom skulle vara skadliga ?

Och så gör du pureérna själv, det blir mycket godare och bättre.
Mosa majs eller ärtor genom en sil.

Hmm :D

Inte enligt barnen iaf, jag kan nog räkna till 4 barn bara i min närmsta bekantskap som faktiskt ratar hemlagad puré men mumsar glatt i sig burkpuré.

Jag tycker hemlagat bli mycket godare, men inte ungen..

Vad menar du med att burkar inte är bra, någon källa på att dom skulle vara skadliga ?

De är absolut inte skadliga.
Men det är dåliga rent näringsmässigt.
Det är gammal konserverad mat med tillsatser i stället för färsk och nylagad mat.
Skillnaden är som att äta rester eller nylagat.

Burkpuréerna är ofta utblandade.
Morotspurén är bra och ren men ärtor och majs är blandat med potatis och olja samt har skalen nermalda i sörjan.
Ett barn som har svårt med potatis eller olja gillar inte dessa.

Det är bättre att dela upp det hela i rena livsmedel.
Bara majs och utan skalen, samma med ärtor.
Broccoli blir också bra som puré.

Varför dessa burkar?
De är inte bra.

Välling och gröt är utmärkt mat men burkarna är det inte.
Mosa av er egen mat till barnet i stället.
Skippa saltet när ni lagar mat och salta på er egen tallrik det som ni skall äta.

Billigare blir det också.

Har jag skrivit att det är burkmat hon får?

När jag började med smakisar gjorde jag bara egen mat. Hon totalvägrade det. Jag testade med burkmat men hon vägrade det också. Sen så småningom började hon gillar burkmats majs och mina ärtor, så det fick hon äta.

När vi började med kött/fisk/fågel ville hon inte äta min mat (som jag provade först) utan bara burkmaten. Nu har vi provat igen och nu äter hon vad jag lagar och det är så skönt. När jag skriver "en liten burk" menar jag alltså mängd mat.

Hon äter en hel del plockmat dessutom (av det vi äter) så det går ingen nöd på henne. Men jag tycker att burkmaten har varit bra när hon inte velat äta min mat!

//Julia

4 månader, han är ju bara bebis, vänta ut honom. Tar det i snitt 6 veckor för bebisar att få in sugtekniken på bröstet kan du kanske räkna ut hur lång tid det kan ta innan de mognar och lär sig hur de ska göra med maten.

Du behöver inte alls vara orolig. Fortsätt med gröten och ta paus från maten.

Inte_Ung Det är ingen skillnad på burkmat i affären och en portion upptinad hemma lagad gryta man gjort storkok på för ett tag sen. Det enda som skulle skilja de åt är den hemlagade maten per "bebis-portion" säkert skiljer massor i pengar!
Hemlagad mat klickar man på regält med smör på maten innan den serveras, i burken är det redan tillsatt.

Äter ni inte sylt och marmelad hemma? Och tänk på kaviar!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
967
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin... 2
Svar
20
· Visningar
39 322
Senast: Brandgul
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet... 2 3
Svar
48
· Visningar
8 606
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025