Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

gylle

Trådstartare
Tillväxten lugnade ner sig lite i samma veva som jag hade min förra tråd efter att jag fått råd att avvänja henne tidigt (4mån) så jag gjorde valet att inte avvänja henne utan hon går fortfarande kvar hos mamma, har haft noggran koll på henne vad gäller tillväxt och andra symtom på problem med för snabb tillväxt. Funkat fint fram tills nu, sista veckan har hon börjat dra iväg igen, dock har samtidigt ett nytt problem kommit till och jag gissar att stoet börjar sina ner. Fölis börjar tappa hull. Men vad gör jag nu ? Fick innan av vet klara förhållningsregler om att fölis inte skulle få något eget kraftfoder utan bara låta henne sno lite från stoet, just för att hon uppenbarligen fått i sig väldigt mkt genom mjölken iom att hon växt så fort. Stoet har alltså inte helt slutat mjölka och jag ser henne dia ibland och som sagt fölis börjar tappa hullet. Men samtidigt så har hon alltså kommit in i en ny rejäl växtperiod (3 cm upp sista veckan - hon är nu 5 mån och 139 fram och 144 bak). Min magkänsla säger mig ju att börja fodra fölis, men är det rätt eller är det bara att be om problem med hennes snabba tillväxt ?
 
Sv: Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

Ingen som har några funderingar eller erfarenhet som kan ge mig råd vilket som är rätt att göra ?
 
Sv: Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

Självklart måste fölet he ordentligt med mat...en svår balansgång det där.
tycker du åter ska kontakta din veterinär angående det, h*n verkar ju ha koll på sådant.

En annan sak som jag tycker många glömmer när det handlar om snabbväxande föl, är ddet att de har så stort behov av vila, en bra och torr liggplats där lederna får "lugn och ro" emellanåt.
Jag anser inte att dessa föl tex ska bo i storbox, eller på en lösdrift, utan ha en egen box så den kan vila när den behöver-i lugn o ro som sagt. Iallfall under dessa enornma växtfaser.

Men-jag tycker inte hon är JÄTTESTOR längre- vår ena hingstunge är 6 månader, och 140 fram, 141 bak...tror han hamnar runt 170strecket.

Bara du löser matfrågan snabbt nu, så ska du se att hon rättar till sig snabbt igen.

Hur ser hennes tillväxtzoner ut ?
 
Sv: Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

Hej rent spontant o hur jag skulle ha gjort(utan att vara foderexpert, men ett bra foderöga;)

Fölungen behöver ju få vänja sig vid kraftfoder för att kunna klara sig själv sen o då skulle jag ge den RÖDA havren, den innehåller nästan dubbelt så mkt fett men inte jättemkt mer protein..skulle dessutom krossa den för att fölungen bättre ska tillgodogöra sig den bra, att grovfodret är av bästa kvalite behöver jag ju egentligen inte säga för det är jag säker på att du ger, men om du ger ensilage o hon äter dåligt skulle jag blanda med hö eller helt enkelt tvärtom.de har ju oxå olika smak:)

tror inte heller du behöver vara orolig för storleken utan det är viktigt innan avänjningen att hon inte faller ur för mkt..
prillan
 
Sv: Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

glömdde skriva det, att en snabbväxande fölunge får absolut inte bli för tjock! Tänk på leder mm...
Men det ska naturligtvis inte se ut som en bukig,mager skrutt heller...
 
Sv: Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

Fölungen behöver ju få vänja sig vid kraftfoder för att kunna klara sig själv sen o då skulle jag ge den RÖDA havren, den innehåller nästan dubbelt så mkt fett men inte jättemkt mer protein.

Är inte proteinet viktigast när de växer mkt?
 
Sv: Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

jo men är det så att de växer för fort bör man ta det lugnt med för mkt protein, det är de som kan leda till olika problem när de blivit större.
(tänk broiler:rofl: )
 
Sv: Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

Föl ska som du säger bara få "sno" åt sig av mammans kraft foder, vad gäller grovfoder så är det bara att ge så mkt som det går. En häst kan aldrig få i sig för mkt strå foder. Låt den gå med mamman till 6 månader å sen kan du börja ge den eget kraftfoder.
 
Sv: Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

Ja det känns verkligen som en balansgång och när man då som mig inte har någon erfarenhet sedan tidigare med småfölisar så känner man sig så osäker, vill ju inte göra fel i något så viktigt som kan påverka hållbarheten i framtiden. Det kan ju bli problem på båda hållen och just när man vill ligga så exakt för att att det skall bli rätt så är det ju väldigt svårt så länge hon även diar att veta hur mkt hon egentligen får i sig därifrån. Det man tydligt ser just nu är att stoet lägger på sig för var dag och fölis blir tunnare, så enligt mitt tycke borde det innebära att stoet helt enkelt har minskat rejält på mjölkproduktionen (iom att hon blir tjockare också).
Vad gäller lillans tillväxtzoner så har hon innan haft en tendens till uppdrivenhet men hållt det just vid en tendens, denna månad när hon växt mindre så har de blivit klart fina men nu sista veckan så börjar hon bli lite uppdriven igen. Man ser också till och från tendenser till att bli för upprätt alltså tendens till att gå upp på tå och det är väl det vi om nått är mest rädd för, hon går nu med samråd mellan vet och hovis med långa tår just för att understödja att hon skall bli kvar rätt. Vissa dagar i de kraftigaste tillväxtperioderna så har hon sett ut att vara riktigt farligt på det och då har vi några perioder även gått på med streching av senorna vilket har hjälpt som tur är. Så vist vacklar hon på randen och därför är man ju livrädd att om man börjar putta i henne mer mat att man då samtidigt puttar iväg henne mer i växten så att hon går över gränsen.
Vet är ledig denna veckan men skall ut här i början på nästan för att vaccinera så då kommer vi ju naturligtvis att kolla igenom henne och disskutera det, är bara nyfiken på andras erfarenheter och åsikter är alltid bra att höra från andra hur de löst liknande fall.

Vad gäller tid för vila så står de ju i box på kvällen/natten, hon ligger just nu väldigt mkt när de är inne så vila lederna gör hon.

Vad gäller hennes storlek så hoppades jag när hon låg stilla nästan hela denna månaden mellan 4 och 5mån att hon skulle "normalisera" sig lite nu, Jola som nog också bli rätt stor var 142 fram och 146 bak som 6 mån, med den takten den lilla växt sista veckan så kommer hon ju att passera det rejält på en månad till (5 mån exakt idag). Dock har jag hittat något jag missat innan att CB II mamma och hennes helsyster är 177 och 178cm höga så tyvärr finns det ju anlag i henne att bli riktigt stor. Att hon blir stor kan man ju leva med men hon behöver ju inte bli det redan nu som föl och framför allt behöver hon ju inte ha den tillväxttakten som hon har.
 
Sv: Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

Hö (med mkt bra värden) får de redan i mängder och som sagt fölis börjar bli tunn därav problemet, hon håller uppenbarligen inte hullet bara på hö.
 
Sv: Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

Det är inga problem att få damen att äta, äter allt som är ätbart som kommer inom räckhåll, riktigt matvrak så där ligger inte problemet, utan problemet är hur mkt man vågar ge henne, och där handlar det ju om protein som är det största behover småttingarna har, för lika farligt som det kan vara att ge henne för mkt så kan det ju vara att hon får i sig för lite (jättesvårt med tanke på att man inte vet hur mkt hon egentligen får i sig från mjölken).
 
Sv: Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

[
QUOTE=diamonia;6954006]Är inte proteinet viktigast när de växer mkt?[/QUOTE
]

Jo!

Jag citerar en kollegas kloka ord som jag sparat i mitt hjärta:

"Det är inte proteinet som får hästen att växa. Det är energin som gör det. Proteinet bildar byggstenarna. Med för lite protein blir byggstenarna av dålig kvalitet, hästen växer visserligen av energin, men blir av dålig kvalitet och dålig hållbarhet." (vet Claes Nydahl)

Energi = fett.

Jfr med att föda upp en människounge på M*c D*ds" mat, lite protein o mycket fett och en unge som får högvärdigt protein i form av fisk o kött, vilken tror ni får bäst byggstenar/bäst o hållbarast skelett? OCH vilken tror ni blir fetast?
 
Sv: Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

jo jag kan hålla med om detta, men om en fölunge ska ta det lugnt med växten ett tag och dessutom magrar är det FETT den behöver.Det finns ju en anledning till att vetrinären i det här fallet först vill skillja av tidigt o att den inte bör äta kraftfoder. Om man då bara kan ge lite kraftfoder för tillvänjning osv tycker jag att en fet o bra havre är det bästa..
prillan
 
Sv: Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

Hej!
Nu vet inte jag hur stor din fölis tänker bli, men... Jag tror mer på att det är generna som styr tillväxten, vare sig man vill eller inte. Visst, man kan naturligtvis hejda tillväxten genom att ge unghästen "för lite" mat. Men om tillväxten hejdas pga brist på näring så kan det bli värre effekter än om de får växa i den takt som kroppen själv vill. Om fölisen hela tiden får all mat den behöver så är det kroppen själv som bestämmer hur mycket den växer, vilket borde vara det bästa. Det optimala är att försöka hålla unghästen i ett jämnt, bra hull under hela dess uppväxt. Det är naturligt att de växer ryckvis i perioder. Hoppas att det går bra med din lilla bebis!
 
Sv: Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

Det är inga problem att få damen att äta, äter allt som är ätbart som kommer inom räckhåll, riktigt matvrak så där ligger inte problemet, utan problemet är hur mkt man vågar ge henne, och där handlar det ju om protein som är det största behover småttingarna har, för lika farligt som det kan vara att ge henne för mkt så kan det ju vara att hon får i sig för lite (jättesvårt med tanke på att man inte vet hur mkt hon egentligen får i sig från mjölken).

Det är ju bra att hon äter!! Jag tycker att man ska lära sig o lita på ögat ( o magkänslan) mer. Se debatten på Foder...
Många stirrar sig blind på analyser numera o missar mkt.Helt klart tycker jag om hon växer för fort men ändå magrar då måste man förändra.. Bra att vetrinären kommer så kan ni ju disskutera vad som är bäst..
lycka till!
prillan
 
Sv: Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

Jovist är det generna som styr den slutgiltiga storleken det kan man aldrig påverka. Men en överkonsumtion av mat ger också en för snabb tillväxt och det är där vårt problem legat. Stoet har mjölkat för bra så fölis har vuxit snabbare än vad som är nyttigt. Överkonsumtion av mat är lika onyttigt som underkonsumtion.
Så det det problemet som uppstått nu är troligen att stoet minskat mjölkproduktionen, men den stora frågan är det till "rätt" nivå har hon miskat från överproduktion till normal eller hur mkt har hon minskat? Det handlar inte om att stoppa hennes normala tillväxt bara den överdrivna biten av den som kommit av ett allt för stort matintag. Ett föl som påvisar flera symtom på för snabb tillväxt är ju inte så lyckat att fortsätta att överfodra, det som dock är mkt svårt att veta är hur mkt hon igentligen får i sig nu när stoets mjölkproduktion troligtvis minskat.
 
Sv: Nu har jag funderingar om min snabbväxande fölis och behöver råd igen !

Fast överutfodring leder till fetma, inte till en överdriven tillväxt (mer än på bredden då :D ). Överblivna proteiner kissas till stor del ut och för mycket kolhydrater ger fetma (precis som fett givetvis). Däremot kan en häst som gått på en svältdiet och som plötsligt börjar utfodras normalt börja växa väldigt fort. Kroppen tar liksom igen förlorad tillväxt. Därför är det så viktigt att ge unghästen lagom mycket mat hela tiden. För det optimala är givetvis en så jämn växt som möjligt (tillväxthastigheten är inte helt jämn även om hästen får bra med näring hela tiden).
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 287
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 239
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 092
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 016
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp