Nu hjälper SIF blodstonas föl

Mampas

Trådstartare
Fann det smått intressant att SIF nu går in och hjälper till med försäljningen av blodstonas föl.

Rubriken under nyheter:
08-12-04
Hjälp/rädda ett föl till ett liv i Sverige
Fantastiska fina föl från "Blodston" på Island söker nya ägare. Fölen föds upp "som biprodukt" vid tillverkning av ämnet PMSG (pregnant mare serium) för läkemedel.


Och så annonsen:
KAN DU HJÄLPA/RÄDDA ETT FÖL TILL ETT LIV I SVERIGE

Fantastiska fina föl från "Blodston" på Island söker nya ägare. Fölen föds upp "som biprodukt" vid tillverkning av ämnet PMSG (pregnant mare serium) för läkemedel. Dessa föl är av mycket bra stam, flera av fölen har Orrri frá Phufu som farfar. Några föl har en beräknad Blub på 105.

Dessa föl har isländskt pass och är chippmärkta vid leverans. Fölen beräknas komma den 20/12-08 till Norrköping, pris fölet 4000:- sedan tillkommer importkostnader samt veterinär, div. pappersarbete och transport från farmen på Island m.m.
Totalt pris ca: SEK 22.000:-inkl. moms till Norrköping.

Vill man men inte har möjlighet - kan man låta fölet gå kvar på Island för ca: 550-600 SEK per månad tills man vill ta hästen hem till Sverige. Dessa föl finns att boka fram, till den 12/12 -08 sedan går de andra så tragiskt till slakt.

Bilder finns på sidan....


XXXXXXXX (tagit bort namnet) - vi är en helt ideell förening som försöker rädda de fina och vackra islandshästarna. Flera av fölen (numera unghästar) som kommit från denna gård har startat sin träning här i Sverige med mycket goda resultat.

Ring för info till...
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Det är helt vansinnigt. Det känns inte rätt att annonsering av dessa föl finns på Svenska Islandshästförbundets första sida! - under aktuellt.
Jag anser inte att förbundet som består av oss medlemmar ska ha annonser för detta. På samma sida har man kunna läsa att hästar med BLUP under 110 (?) inte är att rekommendera att använda i avel. Inte heller bör obedömda hingstar med BLUP under 115 användas.
Ska vi inte främja de avlare (både i Sverige och på Island) som satsar seriös och lägger tid, energi och pengar i att avla fram bra hästar, använda godkända hingstar och ston, och träna sina hästar för visning?
Marknadsföringen för detta är förkastlig. Det slaktas ett antal tusen föl på Island varje år. Svårt att rädda alla dem, kanske vi ska rädda alla kalvar som föds upp för att korna ska producera mjölk?:confused: //Malin
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Fattar inte hur det lyckats hamna under "aktuellt", det skulle väl ligga under "annonser" som alla andra hästannonser:confused:. Att vissa försäljare kan få in sina annonser under aktuellt är ju högst orättvist.
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Tänk att vi i Sverige är så mycket bättre än alla andra! "tragiskt" går de till slakt, dessa "fantastiska" hästar.
Har SIF varit dit och kollat eftersom de använder sådana ord?
 
Senast ändrad:
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Helt osmakligt!

Jag har mailat SIF följande:

Hej!

Nu är jag banne mig rätt upprörd.
Har länge tyckt att annonseringen om "rädda slaktföl" från Island varit helt fel,
man vädjar till människors vilja att hjälpa och rädda liv och lockar således människor som kanske inte vet ett dyft om hästar till att köpa bara för att det är "synd om dom".

När man sen ser denna typ av osmaklig annonsering på SIF´s hemsida blir man mållös.
Speciellt då man på SIF´s sida samtidigt kan läsa om hur viktigt det är med seriös avel och hästar med BLUP under det eller det bör inte användas i avel osv.
Hur oseriös är inte en sån här uppfödning eller kanske snarare försäljning?
Fölen och dess mammor fyller en annan viktig funktion och den är inte att bli ridhäst eller kanske i förlängningen avelshäst.

Helt osmakligt av er att ta med en sådan annons på hemsidan då jag tycker att SIF bör främja sund kvalitétsavel och inte sån här "skit".

Är det sådant som SIF ska stå för i framtiden så kommer jag att ta avstånd från förbundet!
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Tycker precis som du och har också mailat SIF.
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Bra initiativ!

Sen är det ju också så att oavsett om man är emot marknadsföringen av "blodstofölen" (vilket jag är) eller inte är det ju helt felaktigt av SIF att sätta in en annons från en enskild försäljare under "aktuellt".
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Tror att det är viktigt att vi alla säger vad vi tycker om detta. Jag har också skrivit till SIF nu.

Jag skrev följande:

Nu förstår jag inte vad ni menar med annonsen "Hjälp/rädda ett föl till ett liv i Sverige". Vi är många i Sverige som hängivet avlar efter SIF´s direktiv och arbetar hårt för att få fram bra hästar. Nu undrar jag om vi också kan få plats att sälja våra hästar under "aktuellt" på hemsidan?
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Jag har också mailat förbundet!
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

*KL*
Jag tror era mail har tagits emot, det ligger inte längre under aktuellt...

Men annonsplats kan ju alla köpa sig, så det är ju inget konstigt med det...
~Minan
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Bra för nu har de tagit bort "annonsen". Det får ju vara någon måtta på dumheterna! :mad:
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

*KL*
Jag tror era mail har tagits emot, det ligger inte längre under aktuellt...

Men annonsplats kan ju alla köpa sig, så det är ju inget konstigt med det...
~Minan

jag var precis in på sif och såg också det där under aktuellt även jag reagerade på hur malplacerad annonsen var.

ändrar mig gock in igen nu (10 min senare) och såg också att det var borttaget
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Det är helt vansinnigt. Det känns inte rätt att annonsering av dessa föl finns på Svenska Islandshästförbundets första sida! - under aktuellt.
Jag anser inte att förbundet som består av oss medlemmar ska ha annonser för detta. På samma sida har man kunna läsa att hästar med BLUP under 110 (?) inte är att rekommendera att använda i avel. Inte heller bör obedömda hingstar med BLUP under 115 användas.
Ska vi inte främja de avlare (både i Sverige och på Island) som satsar seriös och lägger tid, energi och pengar i att avla fram bra hästar, använda godkända hingstar och ston, och träna sina hästar för visning?
Marknadsföringen för detta är förkastlig. Det slaktas ett antal tusen föl på Island varje år. Svårt att rädda alla dem, kanske vi ska rädda alla kalvar som föds upp för att korna ska producera mjölk?:confused: //Malin

Superbra inlägg och en stor eloge till alla som mailat SIF! :bow:
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Kan förstå att den som lagt ut informationen menar väl men det känns helt snedvridet att SIF ska ställa sig bakom det här.
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Men annonsplats kan ju alla köpa sig, så det är ju inget konstigt med det...
~Minan

Det är skillnad på annonsplats och redaktionell information. Raderna låg inte på annonsplats.
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Det är skillnad på annonsplats och redaktionell information. Raderna låg inte på annonsplats.

Absolut är det det, vad jag menar är att just en "annonsplats" kan alla köpa sig, (antar jag) men det hör absolut inte hemma under aktuellt.

Dock är det ju borta där ifrån i alla fall, så det är ju bra
:)
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Islänningarna äter hästkött som många vet. Det enda man gör när man räddar ett "blodsföl" är att skicka en annan liten ursöt ulltott till slakteriet.
Kan man verkligen anse att man gjort en god gärning då?

Att köpa in dåliga föl är bara ren idioti och det är även fult men VÄLDIGT smart att spela på folks "barmhärtighet"
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp