Nu hjälper SIF blodstonas föl

Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Jag håller med alla här att det inte är bra att marknadsföra fölen, sen är jag även emot hela den här grejen med att tillverka PMSG genom blodstona. Varför ska människor få barn på konstgjord väg? I Hästmagazinet stod det ett repotage om de stackars fölen och dess mammor. Man skulle rädda fölen till varje pris, de hävdade även att dessa hästar kunde bli riktigt bra tävlingshästar, att det inte skilde sig alls faktiskt från vanliga föl.
Man vet tillslut inte vad man ska tro! Men en sak är klar; blodstoverksamheten går inte hem hos mig :mad:
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Pja, så mycket skiljer väl inte mellan blodstofölen och andra föl.
Men fakta är att på island äter man hästkött, det är inget konstigt att slakta föl.
Så varför ska man plötsligt börja rädda massa blodstoföl? Som någon annan skrev så betyder det bara att någon annan gullig fölunge slaktas istället.

Ska man rädda alla Islands slaktföl kan man ju börja rädda alla kalvar och spädgrisar också, tycker jag :angel:
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Jag håller med alla här att det inte är bra att marknadsföra fölen, sen är jag även emot hela den här grejen med att tillverka PMSG genom blodstona. Varför ska människor få barn på konstgjord väg? I Hästmagazinet stod det ett repotage om de stackars fölen och dess mammor. Man skulle rädda fölen till varje pris, de hävdade även att dessa hästar kunde bli riktigt bra tävlingshästar, att det inte skilde sig alls faktiskt från vanliga föl.
Man vet tillslut inte vad man ska tro! Men en sak är klar; blodstoverksamheten går inte hem hos mig :mad:

Har bott granne med en gård som hade blodston (det är flera gårdar på Island som har det, inte bara en som det kan verka). Där gick hästarna på lösdrift med fri tillgång på bra foder, fölen gick där tills de slaktades. Är man emot verksamheten i sig så gynnar man endast sådan verksamhet genom att köpa föl därifrån. Självklart kan dessa föl också bli tävlingshästar, men chanserna att dessa hästar skulle blir lika bra är inte lika stora som när man använder bedömda och godkända hingstar och ston. Naturligtvis finns det avkommor till obedömda ston och även hingstar som blivit bra, men då används (oftast) dessa ston och hingstar med en tanke hos stoägaren om att det är bra avelsmaterial och för att matcha stoets egenskaper med en hingst som passar.
Som sagt verksamheten kan man tycka vad man vill om, men jag skulle hellre lägga pengarna på att köpa ett föl hos en seriös avlare.
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Har bott granne med en gård som hade blodston (det är flera gårdar på Island som har det, inte bara en som det kan verka). Där gick hästarna på lösdrift med fri tillgång på bra foder, fölen gick där tills de slaktades. Är man emot verksamheten i sig så gynnar man endast sådan verksamhet genom att köpa föl därifrån. Självklart kan dessa föl också bli tävlingshästar, men chanserna att dessa hästar skulle blir lika bra är inte lika stora som när man använder bedömda och godkända hingstar och ston. Naturligtvis finns det avkommor till obedömda ston och även hingstar som blivit bra, men då används (oftast) dessa ston och hingstar med en tanke hos stoägaren om att det är bra avelsmaterial och för att matcha stoets egenskaper med en hingst som passar.
Som sagt verksamheten kan man tycka vad man vill om, men jag skulle hellre lägga pengarna på att köpa ett föl hos en seriös avlare.

Håller med fullständigt! Det är lite som att gå till krogen och be att få bli serverad potatisskalen då dessa annars slängs, och detta till ett högre pris! :eek: Jag undrar också hur mycket man vet om blodstonas gångarter och arbetsmoral. Vad jag förstår så använder man samma hingst oavsett stoets förutsättningar. Måste vara en bra hingst om han kan matcha alla dessa ston. Tyvärr är det nästan alla stoföl som är sålda men hingstarna är kvar. Det förstår väl de flesta varför man vill ha ston. Snart finns det massor med barnbarn till blodstona här i Sverige. Senare barnbarnsbarn............. :eek:
 
Sv: Nu hjälper SIF blodstonas föl

Här kan man läsa om slaktfölen och om vad hormonet som utvinns ur blodet används till: http://www.neverneverland.se/horses/

Det bästa vore kanske att inte tillverka hormonet istället. Då skulle det inte behövas några slodston.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp