Nu känns det som om det har tagit stopp..

BitterAss

Trådstartare
Som de flesta vet här så har jag 2 hästar, Alice ( leasing) & Dover Calais (dräktig) hos mina föräldrar, men det är mer mamma än pappa som är i stallet ( även fast pappa har amatörlicensen så är han där kanske & fodrar 3 ggr / mån typ!)
Mina föräldrar har en 25 åring ( mammas ridtravare), en 20 åring ( pappas fd tävlingshäst) en 13 åring ( mammas & pappas fölmärr) & 2 shettisar. Och den som kommer åter efter köp. Alltså 6 hästar , 8 med mina. Jag är där 5 av 7 dagar, fixar med det mesta,ser till att de dagar jag är där att de får hö & krafft foder 4 ggr/dag. När jag inte är där får de morgon(8-9) & kväll(18-21).. Alldeles åt helvete enligt mig.

Jag gör mkt saker med hästarna, borstar mina föräldrars hästar( som sällan ser en borste annars :( ) i övrigt går mammas hästar bara i hagen, de gamla rids 4-6 ggr/mån.
Alice lägger jag ner all tid på i princip. Men jag mockar, fixar det som ska göras i stallet. Men får jag något tack? Tar jag upp frågan så höjs ögonbrynet & jag får veta hur mkt de gjort för mig under 24 år.. Känner mig fruktansvärt oönskad!

Idag kom droppen, som fick mig att gråta utan stopp i ca 1 timme, bägaren rann över.
Mamma kräver mig att ta 2 dagar i stallet i veckan ( helt ) från mprgon, hon släpper ut & går... För hon hinner inget i sitt hem.
Jag bor 30 min bort med buss, min sambo jobbar heltid & jag är timanställd med oregelbundna tider. Och jag har arbetsförmedlingen i häcken, med sina krav & alfa kassan på andra sidan med sina krav.
och jag har 15 tim/ veckan på dagis åt grabben. Bussarna går inte så att de passar mellan 9-14..

Detta har varit under 3 år nu.. jag orkar inte mer känner jag. Ringer min mamma mitt i natten för att hennes häst har kolik, kliver vi snällt upp & åker dit som stöd & hjälp.
Sist vi inte kunde, de har släp & bil själva, för min sambo hade lovat en vän att hjälpa till att flytta, blev det mer än surt i lägret!!

Jag lutar åt att lägga ner allt vad hästar heter, lämna tillbaka mitt hjärta Alice ( gråter bara av den tanken) o lämna den dräktiga Calle till mina föräldrar, för henne får jag inte göra mig av med för mamma för "då blir hon inte glad på mig, så får jag bara inte göra".

Har sagt nej förr, och möts av jobbigt långsinthet.. för att det ska fungera är jag beroende av hennes hjälp, men betyder det att hon får behandla mig hur som?
Eller tänker jag som en egoistisk tonåring? (känner mig iaf sån)

Vilket som, så orkar jag inte detta.... :cry:
 
Sv: Nu känns det som om det har tagit stopp..

Har inget att säga om just din situation. Känner igen det där med långsint mamma som alltid måste lägga skuld på dottern även om man har så det räcker och blir över.

Har tyvärr inget tips heller, jag har "löst" det genom att inte träffa henne så ofta. Men då blir det ofta värre när vi väl träffas. Bitterhet över att jag aldrig hälsar på... Jomenvisst, jag är inte den enda som har bil och kan röra på mig.

Kämpa på och låt henne inte köra över dig!
 
Sv: Nu känns det som om det har tagit stopp..

Kämpa på och låt henne inte köra över dig!

Vilket är hur svårt som helst, då mina hästar blir lidande.. Fölmärren klarar sig väl nog, men hon har också ett växande foster i magen. Tävlingshästen får juh aldrig rutiner med maten, hur sjutton ska hon kunna prestera på tävling?

F*n, jag vet varken ut eller in nu..
 
Sv: Nu känns det som om det har tagit stopp..

Har inget att säga om just din situation. Känner igen det där med långsint mamma som alltid måste lägga skuld på dottern även om man har så det räcker och blir över.

Har tyvärr inget tips heller, jag har "löst" det genom att inte träffa henne så ofta. Men då blir det ofta värre när vi väl träffas. Bitterhet över att jag aldrig hälsar på... Jomenvisst, jag är inte den enda som har bil och kan röra på mig.

Kämpa på och låt henne inte köra över dig!

Just denna relation har mamma med mina 2 halvsystrar, 31 & 34 år. Båda har barn & den ena har familj & arbetar. den andra har ingen karl & dräller hemma i sin lägenhet.
Jag är den enda hon har daglig kontakt med, som alltid finns.

Har talat om att jag ska söka jobb på annan ort, vilket betyder att jag, sambo & barn flyttar och får då svar: Ska du ta Emil ifrån oss?
 
Sv: Nu känns det som om det har tagit stopp..

Har du ingen möjlighet att flytta dina hästar (eller åtminstone den du vill behålla)?
 
Sv: Nu känns det som om det har tagit stopp..

Har du ingen möjlighet att flytta dina hästar (eller åtminstone den du vill behålla)?

jo, jag har hört mig för på ett ställe som passar både buss & tid ( även på samma väg som mitt tim arbete) men det klarar inte min plånbok just nu..men då ingår iofs halm & hösilage.
som det är idag betalar jag hö,spån ingen boxhyra. Groov & Sport köper jag själv. Den jag vill ha kvar är min tävlingshäst, i alla väder.. hon är mitt guld! Trots att hon eg. inte är min..
 
Sv: Nu känns det som om det har tagit stopp..

jo, jag har hört mig för på ett ställe som passar både buss & tid ( även på samma väg som mitt tim arbete) men det klarar inte min plånbok just nu..men då ingår iofs halm & hösilage.
som det är idag betalar jag hö,spån ingen boxhyra. Groov & Sport köper jag själv. Den jag vill ha kvar är min tävlingshäst, i alla väder.. hon är mitt guld! Trots att hon eg. inte är min..

Jag tycker att det skulle vara rätt ände att börja i, att flytta hästarna för att slippa måsten och den ickepersonliga delen av relationen. Då har du en mycket bättre utgångspunkt för att stå på dig och inte bli nedtryckt eller skuldbelagd. Då har du "bara" familjebanden att handskas med...
 
Sv: Nu känns det som om det har tagit stopp..

Känner igen mig mycket i din situation. Men jag bor också hemma hos mina föräldrar eftersom jag inte har råd att bo själv när jag har tre hästar på en halvtids lön (studerar på högskolan 50%).
Det känns som att man stampar på samma ställe i midjehög lera ibland. Hur man än gör så har de alltid övertaget. Det finns alltid något man kan göra bättre eller något som man borde gjort.

men men nog om mig.

De verkar som att du inte har möjlighet att flytta hästarna ekonomiskt sätt.
Därför tycker jag att du ska sätta dig ner med dina föräldrar och skriva ett riktigt kontrakt på vem som ska göra vad. Även fast de ställer krav på dig så tycker jag att du ska påminna dem om att de faktist har 6 hästar som DE måste ta hand om SJÄLVA om du flyttar dina hästar.

Så skriv ner vad som måste göras i stallet och sedan delar ni upp det och sedan utefter det bestämmer ni vad du ska betala. Det kan vara bra om du betalar lite grann,de behöver inte vara mycket, för gör du det får du det övertaget. Du får rätt.
 
Sv: Nu känns det som om det har tagit stopp..

Jo tack det där med midjehög lera känner jag gott å väl igen.

Skillnaden mellan dig & mig är väl att jag har eget hem med egen liten familj som också ska pusslas.. Sambon har körkort & det blir juh att han får åka många mil i veckan extra.. Men som tur är så är han också i "branschen", han skor även mina föräldrars hästar utan betalning ( jag tänkte det skulle räcka som boxhyra, men det verkar inte så). De har noll koll på sko perioden sen en längre tid tillbaka, även vi som köper skorna på Valla & dit har vi 8 mil enkel.

Det känns som hur mkt & vad man än gör, så räcker det inte iaf.

Skit tråkigt verkligen.
 
Sv: Nu känns det som om det har tagit stopp..

Tufft & jobbigt.
Jag hade då starkt funderat på att ta en paus..

Var sak har sin tid i livet.

Varför inte ta en paus, se till att skaffa körkort vilket leder till fler jobbmöjligheter, som ger bättre inkomst & fler möjligheter till val av stallplats & eventuellt en annan häst.

För krasst sett så har ju inte Alice ens prungit in pengar till sitt eget spån dom senaste åren........
 
Sv: Nu känns det som om det har tagit stopp..

kanske låter dumt, men du kanske borde skaffa dig en söt stallflicka som kan hjälpa dig, tro mig! det kan hjälpa otroligt mycket i kniviga situationer!

Kämpa på & låt inte detta få dig att ge upp med dina guldklimpar!
 
Sv: Nu känns det som om det har tagit stopp..

För krasst sett så har ju inte Alice ens prungit in pengar till sitt eget spån dom senaste åren........

Jo det vet jag, hon har kostat mig mer än vad hon sprungit in..och det finns det i en del fall förklaringar till också.
Och i hennes fall så är det en mer känslomässig situation. Jag har henne inte, hur kokko det än låter, för pengarnas skull. Henne går jag genom eld för..
 
Sv: Nu känns det som om det har tagit stopp..

kanske låter dumt, men du kanske borde skaffa dig en söt stallflicka som kan hjälpa dig, tro mig! det kan hjälpa otroligt mycket i kniviga situationer!

Kämpa på & låt inte detta få dig att ge upp med dina guldklimpar!

Hade en super tjej från Boden( hade kört ponnytrav, och även stor häst hos Salmela) men som pluggar härnere som medryttare för ca 1 år sen när jag hade 2 tävlingshästar, men henne "skrämde" mamma bort med det ena kravet efter det andra & ifrågasättningar om varför hon inte kom mer än 1 dag i veckan.. Fast det var MIN medryttare, MIN deal mellan mig & henne. Jag förstår att tjejen inte orkade..

Idag känns det något bättre, men jag ska göra som LillCaksa föreslog, skriva en typ av avtal..
 
Sv: Nu känns det som om det har tagit stopp..

låter som en bra idée, men det är alltid jobbigt när det gäller föräldrar.

lycka till iallafall!
 
Sv: Nu känns det som om det har tagit stopp..

låter som en bra idée, men det är alltid jobbigt när det gäller föräldrar.

lycka till iallafall!

Ja , iaf när man har en långsint mamma som alltid tar upp hur mkt de gjort för en sen man föddes. Och så kan man väl inte hålla på i all evighet? På så sätt blir jag juh aldrig "skuldfri" gentemot dem..

Tack :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 526
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
812
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp