Bukefalos 28 år!

Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Skogstrollet

Trådstartare
Skogstrollet har råkat hamna i en valpkö....! :eek:

:angel:

Kommer ni ihåg den där otroligt långa tråden jag hade upp förut där jag sökte tips på den "perfekta nästa"-hunden för mig? Förslag efter förslag ratades kallt... :p Någon undrade till och med om jag verkligen ville ha hund eftersom inget dög. Jag hade så smått börjat undra detsamma jag också, kanske inget dög eftersom jag egentligen var tveksam till en vovve till? Det är ju rätt skönt med bara en hund...

Men! Härom dagen snubblade jag över en annons på blocket och fick en :idea:-upplevelse. Jag kände till rasen men hade inte riktigt reflekterat över den, men nu insåg jag (när jag läste på lite till) att den är PERFEKT!

Den dök aldrig upp i min förra tråd.

Så jag ringde en uppfödare (inte samma som i annonsen) för att småprata lite, var ju nyfiken va... Samtalet avslutades med att hon föreslog att hon skulle sätta upp mig i sin valplista "och det är främst en tikvalp du vill ha va?".
Öhm, hum, hum... jooooo... sa då skogis. :D

Hon har tydligen lååång kö men prioriterade hem där hunden skulle få arbeta och sa att hon tyckte jag lät "bra". Och det är två kullar på g där i sommar. Plus att hon söker fodervärd, vilket är något jag skulle kunna tänka mig att vara för rätt uppfödare. Bor nära gör hon också.

Weee... *nervös*

:bump:

Nu ska jag "bara" få med kära sambon på noterna. :cool:
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Spännande! Vill du berätta vad det är för ras? :)
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Vad roligt! Grattis!
Men var är det för ras? Jag kommer ihåg tråden och tyckte att alla möjliga och omöjliga raser togs upp där ...:)
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Å hon vill sälja valpar, ja! Hos mig får potentiella köpare själva komma med förslaget att de ska sättas på intresselistan.
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Å hon vill sälja valpar, ja! Hos mig får potentiella köpare själva komma med förslaget att de ska sättas på intresselistan.

Tack för komplimangen. :grin: Själv tyckte jag det var kul att hon sa att hon ville ha mig som valpköpare.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Å hon vill sälja valpar, ja! Hos mig får potentiella köpare själva komma med förslaget att de ska sättas på intresselistan.

Fast man ringer ju för att man är intresserad på något sätt. Det är ju inte så att uppfödaren sprungit efter trollet på stan..
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Kryptisk? Jag visste ju inte då vilken ras det var jag ville ha. Jag visste hur jag ville att den skulle vara men inte om det verkligen FANNS en sån hund. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Vad roligt! Grattis!
Men var är det för ras? Jag kommer ihåg tråden och tyckte att alla möjliga och omöjliga raser togs upp där ...:)

Perro de Agua Español :D

Och ja, den är inte direkt homogen som ras så jag kommer att välja mycket noga för att vara säker på att få en valp med bra förutsättningar (med tanke på reservationer m.m.)

Jag fick ett gott intryck av den uppfödare jag pratade och hon har sparat mitt namn och nummer. Det är inte på något sätt avgjort dock. Men det är på G!
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

"Springer genast och kollar i min hundbok ..."


Ja men den ser ju fin ut! Lite lik lagotton tycker jag ...
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Det kanske är något för dig också? :) Vattentokig, apporterande, "exceptionellt kvicktänkt" (läste jag), lite vaktande, familjekär (reservationer finns). Som en mindre krullig jaktgolden med lite mer krut fast inte lika stort aktiveringsbehov. Väldigt allround, vissa vallar t.o.m. med sina. Man kör inoff. vattenprov (livräddning). Duktiga på att spåra.
Ja... :love: Typ.

Och! Lite kul, jag ville ju ha en lurvig hund som inte behövde trimmas avancerat. Jag har alltid drömt om djur som inte fäller (:devil:) och det gör inte den här. Den behöver ingen pälsvård (ska inte borstas då tovar den), den rakas ner helt 2ggr/om året (även om man ställer ut) och badas ibland. Thats it. Perfekt.
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

åh nog tyckte jag du var kryptisk allt :D
Det lät på dig som att du visste något som inte vi visste som att allt skulle ordna sig till slut. Hoppas det gör det!
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Nej det gjorde jag faktiskt inte. :) Det var först i förrgår som polletten trillade ner och jag har gått med fjärilar i magen sen dess.
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Haha! Ja den här hunden är mycket mer lik mig än en golden. :D Blir det en brun en kan vi ställa upp i look-a-like-tävlingar tillsammans. :rofl: Kort, kompakt och krullig.
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

hur vanlig är spansk vattenhund i sverige? finns det uppfödare att välja mellan eller?

Förra året registrerades 159 hundar. Rasklubben är rätt ny, bildades 2004 men har idag 23 anslutna kennlar. De är faktiskt imponerande duktiga med att hälsokolla hundarna också. :)

Hundarna finns i lite olika varianter, en del är nästan 50cm höga och lätta i typen, en del är ligger runt 40cm och är mer kompakta. Pälsen kan också variera mycket, speciellt om hunden har mycket underull eller inte. Jag kommer att titta på de mindre och prioritera mentalitet och hälsa (förstås) även om jag gärna vill testa på utställning också.

www.perroklubben.se
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Men är du säker på att du inte ska ha en Löwchen då? :laugh:



tounge.gif


Helt säker!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp