Bukefalos 28 år!

Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

En liten kuriosa grej: många av de som hade sämre höfter kom ofta från samma kennel. Vissa är med största sannolikhet syskon mer troligtvis så ligger det lite dåliga linjer i just dessa kennlar eftersom det frekvent uppkom flera hundar med dåliga höfter från dessa uppfödare.
Även vissa kennlar som hade flera hundar på listan lämnade ifrån sig enbart hundar med A höfter så jag tror att mycket handlar om uppfödarens kunskaper och hundmaterial i frågan.
Väljer man en bra kennel med en seriös uppfödare tror jag att chansen till HD och atros är liten. :)
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

*kl*

Svarar flera. Jo jag är medvetet om att HD är ett problem inom rasen, men jag avskräcks inte av det. (Jag har haft två golden, där goda siffror är när en avelshane "bara" lämnar 20% avkommor med HD... Sist jag kollade på det iaf.) Istället blir jag imponerad av att flertaget uppfödare inom Perron säljer sina valpar "med HD och MH" inkluderat i valppriset. Tittar man på rasklubbens hemsida jobbar man rätt duktigt med hälsotester, även ögonlysning och TH (sköldkörtel).

Man importerar en hel del hundar, "tyvärr" är det främst från Spaniel av förklarliga skäl och där röntgar man inte i samma utsträckning som idag. Det finns också ett ganska gott samarbete med finska uppfödare, och det är ju kanon!

Själv tycker jag det är galet att para två importer där någon har C-höfter just för att man inte vet hur bakgrunden ser ut. Å andra sidan så är bästa sättet att värdera en okänt hund - att granska avkommorna.
HD är inget som bara utrotas genom att man slutar avla på hundar med C-höfter. Det går att avla på sådana hundar inom mindre raser för att bibehålla någon slags genetisk mångfald, men priset är att det tar längre tid att "avla bort" defekter (som HD).

Efter min kurs om hälsa, avel och genetik via SLU (:bow:) känner jag mig tillräckligt påläst för att våga mig på en liten ras. Men ärligt talat - rasklubbens attityd spelar för mig en stor roll! Vissa märker man att de gärna mörkar eller inte riktigt vill inse allvaret med hälsotester, helt galet. De här verkar öppna.

Mentaliteten är också något jag kommer att granska självklart. Jag måste ju dock inflika att jag inte skulle välja en sån här hund om jag inte ville ha en liten utmaning. :)

Har ni kollat på SKKs avelsdata om rasen? Man gör MH men det har inte inkommit så mycket resultat ännu, rasen har funnits i Sverige sedan -97 men rasklubben bildades för bara 5 år sedan. Man jobbar på att få ihop ett spindeldiagram för rasen. Kruxet är att det verkar vara en hund som främst tilltalar de som vill ha en sällskapshund och de är ofta inte så intresserade/insatta i att göra mentaltester osv.
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Vad spännande!
Har kollat lite på den rasen också, eftersom jag fastnat för hundar med lagotto-liknande utseende. Har dock tappat intresse då jag läst om reservation och jakt (har haft nog med detta på min dam).

Annars vet jag inte så mycket om rasen, mer än deras utseende...

Lycka till med nya familjemedlemmen. Det är väl klart sambon går med på en sån sötnos?! ;)
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

är du 100 på att du endå inte ska ha en löwchen?:D (var tvungen)

är bara liiite avundsjuk du slipper en massa hundhår ÖVERALLT
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Fast jag tycker att du är en person som kan köpa en udda ras med mindre avelsutbud osv. Du har erfarenhet och insikt vad det innebär med procent hit och risk dit. Du vet ju vilken lek du ger dig in i och kan sålla efter eget huvud och du vet också att vad som helst kan hända vad det än står på pappret. En nybörjare kan inte det. En nybörjare kommer alltid känna sig besviken om något inte blir 110% bra. Men ger man sig i kast med udda raser och har insikt så vet man om det innan!
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Fast jag tycker inte man kan försvara avel på hundar med sjukdommar/fysiska problem (genetiska) med att avelsbasen annars blir för liten :crazy:
Ingen ras är värd att bevara om priset är att många av hundarna får HD eller annan sjukdom som ger lidande/försämrad hållbarhet eller mentala problem. Klarar man inte av att avla på friska sunda individer och är beredd att resa/importera i stort omfång om antalet friska individer är små att det är nödvändigt kanske det är läge att lägga ner aveln helt på rasen eller slå ihop den med en närbesläktad ras.

Fast vad är lidande? Är det lidande att t.ex. bära en PRA gen (som i enkel uppsättning inte ger PRA) Är det lidande att ha en C-höft? Det finns inget svar på det. Ibland, ibland inte. osv. Även inom de mest perfekta raserna förekommer det hundar med HD. Ska de också skrotas? Spelar det någon roll om det är 5% eller 17% av hundarna som får defekt? Spelar det någon roll om hundarna tas bort och slipper lida eller om de hålls levande till varje pris?
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

tounge.gif


Helt säker!

...och alla löwchar drar en lättnadens suck eftersom du av någon anledning tänkt sätta hängselbyxor på den:eek::crazy:
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Löwchen föreslogs i min förra tråd (länkad i tidigare inlägg) typ 5 gånger trots att jag INTE var intresserad av en sån. :D Folk ifrågasatte min motivering ganska duktigt.

Jag tror det var eftersom du i typ och temparement föreslog liknande hundar som inte dög och Löwchen sorterades bort för att den var äcklig jag tyckte det lät konstigt. Det är ju en mindre vanlig ras som få känner till och därför tänkte jag på den. Men jag bad om ursäkt för att jag missuppfattat din avoghet men skadan var redan skedd:p Jag tyckte det var så komiskt roligt hela debatten:rofl:

Men lycka till med din nya hund, det verkar vara en trevlig ras.:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Fast jag tycker att du är en person som kan köpa en udda ras med mindre avelsutbud osv. Du har erfarenhet och insikt vad det innebär med procent hit och risk dit. Du vet ju vilken lek du ger dig in i och kan sålla efter eget huvud och du vet också att vad som helst kan hända vad det än står på pappret. En nybörjare kan inte det. En nybörjare kommer alltid känna sig besviken om något inte blir 110% bra. Men ger man sig i kast med udda raser och har insikt så vet man om det innan!

Jag instämmer helt med dig. :bow: För att ge sig i kast med en udda ras krävs ett extra engagemang, men samtidigt så undrar jag om inte rollen som "nybörjare" är extremt otacksam?

Jag menar - vet man ingenting särskilt om hundar, men tycker att man läser på genom att låna lite rasböcker och kanske en "uppfostra valpen rätt"-bok så kan det ändå bli stor besvikelse.

Nu känner jag inte till hur engagerade rasklubbarna för våra numerärt största raser är - jag tänker på labrador-, golden retriver, cockerspaniel, schäfer och tax osv. men visst ökar risken att man får en sämre hund i kopplet om utbudet är väldigt stort?

Sedan kan man ju, som sagt var, diskutera vad "sämre" är. Att vara anlagsbärare utan att PRA bryter ut är i princip ofarligt, men ställer givetvis högre krav på ägarens kunskap, så han/hon inte bestämmer sig för att ta valpar med vilken hane som helst.

Hmm... ju mer jag funderar, kanske är detta ett uppfödaransvar snarare än köparansvar?

I USA säljs ofta valparna till renrasiga hundar med antingen avelsrestriktioner eller att de helt enkelt är kastrerade för den "vanliga" valpköparen. Den som vill ha "show quality" får vara beredd att betala extra, samt får rättigheter att registrera kullar på hunden om den är aktuell för avel i framtiden. Motsatsen, "pet quality" innebär ofta att hunden är kastrerad eller har restriktioner.

Vi har inget liknande system här, samtidigt som vi i Sverige är ganska unika med alla våra prov och tävlingar och centrala register osv. Kunde detta förhållningssätt vara ett alternativ?

Risken är förstås att den som köper "sällskapshunden" med registreringsrestriktioner ändå avlar i eget namn utanför ras- och kennelklubb - men då vet åtminstone presumtiva köpare att kullen inte är kontrollerad på samma sätt som de som föds inom kennel- och rasklubb.

Nu tänker jag högt och fritt, det finns säkert hål i min argumentation, men ändå. Kanske har vi i Sverige tom större möjligheter (än ex. USA) att bedriva en genomtänkt avel som baseras på kunskap?

Jag tänker inte på dig nu Trollet, utan på den rena nybörjaren - som faktiskt borde ha en chans att genom att köpa en SKK-registrerad hund ges några slags garantier på att avelstänket skötts korrekt.

Sedan kan man iofs aldrig ta bort ansvaret på den som väljer att köpa hund för att ha den i 10-15 år - att han/hon faktiskt hör sig för hos rasklubb, flera olika uppfödare och vanliga hundägare... :angel:

Har man impulsköpt en hund för att det var en annons på Blocket, så kanske man inte skall få lov att bli besviken, rent krasst.
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Det är klart att det är ett uppfödaransvar! Men ibland är det guld som glittrar. En hane man tycker är SNYGG. Har man tur får man en snygg valp efter honom och kan tulla lite på annat bara för att chansa.

Ju större ras ju svårare att ta folk i örat och berätta att man inte parar med vad som helst. De får ändå sålt sina valpar. Ibland dyker det upp folk med Labrador från kennlar som jag knappt ens hört talas om och jag undrar hur DE lyckades hitta just den uppfödaren som avlar på helknasiga hundar...

Det som är bra för någon är ju skit för någon annan. Jag har helt ärligt fått bassningar för att jag tyckt om en hane med ful svans, medans jag exteriört mest tänkte på att han skulle vara välvinklad för att inte välja tikens svaghet. Vinklar - svans... Ja vi prioriterar så olika...

Ja jag spånar också högt :) Det får man!
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Den var inte "äcklig" men som jag förklarade i redan första inlägget på den tråden så ville jag inte ha en hund som behövde trimmas inför utställning eller ha annan "udda" nödvändig pälsvård.
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Tack så väldigt mycket för de vänliga orden!! :laugh:

Visst finns det risker med udda raser men är man medveten och beredd så löser det sig. Men som jag skrev tidigare, en engagerad rasklubb och uppriktiga uppfödare gör en enorm skillnad.
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Har du tittat på Barbet? Också udda och lockig ras, träffade en i boden och den verkade vara en trevlig hund.
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Ja jag mötte en sån på stan en gång och blev så förtjust i uppenbarelsen att jag direkt hoppade på ägaren (:o) och frågade vad det var. Hon berättade lite mer och min spontana kommentar var: en sån ska jag ha en dag! (När jag har mer utrymme... :p)
Superfina hundar.
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Vad roligt med en valp. Jag känner två av denna ras då de tränar i samma lydnadsgrupp. Känner du någon som har rasen som du haft tillfälle att täffa? Bara nyfiken fråga
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Nej det gör jag inte, men planerar studiebesök hos uppfödare och hoppas få kontakt med "vanliga" hundägare också. :) Jag är frestad att ta valp så fort som möjligt, givetvis, men mest idealiskt blir att vänta till nästa sommar så det tänker jag försöka göra. Det ger mig gott om tid till research.
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Precis. Tänkte mest då man ibland träffat och umgås med rasen kan man få en annan uppfattning än rasstandarden. Vissa hundar lever inte upp till sin rasstandard. Tyvärr är de två jag "känner"! inga trevliga hundar. Den ena är otroligt nervös och rädd för allt och alla. Riktigt nervös menar jag då. Den andra hugger så fort den får chans ( andra hundar). Riktigt instabil. Måste då påpeka att den aggressiva hunden används i avel :crazy:

Båda ägarna tränar intensivt på burkshundsklubb och kör "rätta" metoder tycker jag me det tycks inte fungera då de haft många tendenser sen de var små.
 
Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

OH vad det börjar klia i fingrarna nu!! Det hjälper ju inte att ALLA visar upp så fina valpbilder nu och hämtar hem det ena knytet efter det andra... *avis*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp