Bukefalos 28 år!

Nu lägger jag ner Standardt...

Linda_77

Trådstartare
Min hund har totalt tröttnat på Standardt efter dryga 1,5 år. Näst intill omöjligt att få henne att äta så mkt som hon behöver få i sig då hon inte gillar smaken. Tappar också lätt i vikt pga sin höga aktivitetsnivå. Nu efter den sista säcken så har hon även blivit pruttig och dålig i magen, skiter dessutom nåt grönaktigt :eek:. Jag kollade lite närmare på säcken och det är den gamla sorten i 15 kg så det borde inte bero på någon ny sammansättning.

Jag har rekommenderat det fodret till många och tycker på det stora hela att det är jättebra. Dock vet jag flera som gett upp då deras hundar inte funkat optimalt på det och nu verkar jag själv hamna där.

Vill någon tipsa om nåt annat bra (eller mindre dåligt) torrfoder?
För tillfället tyvärr inte färskfoder eftersom jag pluggar på annan ort och har svårt med leverantör och förvaring.

Önskemål är de där vanliga: inget vete, så lite spannmål som möjligt. Hög andel animaliskt protein, gärna så "rent" som möjligt. Helst inga alger eller annat lull-lull. Hyfsat prisvärt.

Har kollat på t ex. Orijen, Acana, Carnia Wolf och Taste of The Wild men tilltalas inte riktigt av dem. Och kom inte och säg Magnussons eller Doggy bara ;)

Funderar på om detta kunde vara vettigt?
http://foderbilen.se/lone-star-lamb-meal-and-rice-15kg.html

Jämfört med Standardt så har det ju rätt lågt vitamininnehåll. Är det någon som har erfarenhet av det fodret eller vill rekommendera nåt annat?
 
Sv: Nu lägger jag ner Standardt...

Jag har inte testat något av de foder du nämner, men jag är nyfiken, vilket av standardts foder är det du har gett?
 
Sv: Nu lägger jag ner Standardt...

Och jag fodrar min svårfödda med Standardt och det funkar bra, det jag undrar över är vad du tycker är så dåligt med Magnussons? Har både besökt fabriken och gett fodret en period och var nöjd.
 
Sv: Nu lägger jag ner Standardt...

James Wellbeloved har du tittat på det. Har bara en proteinkälla och inget onödigt tjafs i maten. Finns i många olika smaker.
 
Sv: Nu lägger jag ner Standardt...

Svarar alla: Jag har testat både Extra och Normal under den här tiden, men Extran totalvägrade hon i princip att äta. Jag säger ju inte att fodret är dåligt, dock är det svårt att få i henne tillräcklig mängd. Givetvis äter hon när hon blir hungrig och det gick bättre när vi bodde "hemma" och hon hade konkurrens. Känns lite trist att fodra med något hunden uppenbarligen avskyr, för hon är inte särskilt kräsen i övrigt. Hur magen funkar verkar dessutom variera mellan säckarna. Denna gång blev det som sagt grönaktigt och åt det lösare hållet. Menar inte heller att Magnussons skulle vara dåligt men vill inte ge något med vete i. Jag har en boxer och även om hon inte är allergisk nu så vill jag minimera risken att hon blir det även i framtiden. Har kikat på olika sorter av James Wellbeloved men det innehåller ju sjögräs och lite andra konstigheter. Verkar dessutom vara lite åt light-hållet...och ganska dyra.
 
Sv: Nu lägger jag ner Standardt...

Innan jag bytte till Standardt gav jag 1st Choice Lamb & rice. Jag var mycket nöjd med det fodret och den enda anledningen till att jag bytte var för att jag ville ha ett svenskt foder. Annars finns ju Robur med ungefär samma innehåll som Lone Star.
 
Sv: Nu lägger jag ner Standardt...

Tack för tipsen, jag får kolla upp det lite närmare. För att kunna utvärdera Standardt lite bättre så tänkte jag testa Hjort tills vidare och se om det blir någon skillnad. Synd att det är så lågt i protein bara men förhoppningsvis kanske hon äter den mängd hon ska med en "ny" smak.
 
Sv: Nu lägger jag ner Standardt...

Jag körde Standardt men precis som din hund så slutade min bara att äta det och i samband med det var han riktigt dålig i magen under en längre period.

Gick över till Roburs Lax & Ris och det fungerade jättebra ett tag men när jag höjde träningsnivån, märkte jag att han inte riktigt hade orken som han behövde.

Nu kör vi på Olivers Maxx Energy och jag är jättenöjd. Han är fin i magen och pälsen glänser. Hänger med bra på träningarna gör han också :D
 
Sv: Nu lägger jag ner Standardt...

Du kan väl skriva och berätta om det nya receptet är mer smakligt för henne.
Vill du få i henne lite mer protein, så lägg på en äggula ett par ggr/vecka.
 
Sv: Nu lägger jag ner Standardt...

Jag ger Canami Chicken & Rice till mina hundar nu som jag tycker funkar jättebra!
 
Sv: Nu lägger jag ner Standardt...

Jag lade ner Standardt nyligen oxå. Samma som du, grönaktigt bajs. Iof har min ätit fodret bra, men grönt och ca varannan dag liiiite löst. Testar just nu Arion Lamm och ris, hoppas det ska funka fint (finns oxå hos foderbilen)
 
Sv: Nu lägger jag ner Standardt...

Standardt Hjort har funkat bättre, dvs hon har inte skitit grönt i samma utsträckning och inte löst. Insåg dock att hon skulle behöva äta minst 400g/dag för att få i sig tillräckligt och det blir svårt. Det var mycket lättare på den tiden vi bodde "hemma" och det fanns konkurrens om maten. Numera äter hon ju bara när hon hunnit bli jättehungrig, vilket i snitt kanske bara blir en gång om dagen.

Men som tur var hittade jag en återförsäljare för Bravo här uppe, så nu blir det till att packa lilla studentfrysen full med färskfoder :banana:
 
Sv: Nu lägger jag ner Standardt...

Min hund gillade inte Standardt, han får nu Brit Care - jag är jättenöjd med det. Han är superfin i både hull och päls. :) Jag kan dock tycka att det är lite väl liten mängd han ska ha av det så jag ger honom ofta morötter för att han ska få lite mer "bukfylla" då han är ett riktigt matfreak... Men jag märker inte så mycket skillnad, han är lika matgalen vare sig han fått morötter i eller inte, skulle nog kunna äta hur mycket som helst av vad som helst...

Men - som sagt - Brit Care är jag väldigt nöjd med och jag vet fler som ger det som är nöjda. Det är spannmålsfritt.
 
Sv: Nu lägger jag ner Standardt...

Min hund gillade inte Standardt, han får nu Brit Care - jag är jättenöjd med det. Han är superfin i både hull och päls. :) Jag kan dock tycka att det är lite väl liten mängd han ska ha av det så jag ger honom ofta morötter för att han ska få lite mer "bukfylla" då han är ett riktigt matfreak... Men jag märker inte så mycket skillnad, han är lika matgalen vare sig han fått morötter i eller inte, skulle nog kunna äta hur mycket som helst av vad som helst...

Men - som sagt - Brit Care är jag väldigt nöjd med och jag vet fler som ger det som är nöjda. Det är spannmålsfritt.

Brit Care är ganska likt Standardt och har även nästan lika mycket kött.
Fungerar bra på många hundar. Speciellt om man vill undvika vete, majs, soja och linfrö är detta ett bra val.
 
Sv: Nu lägger jag ner Standardt...

Nu har hon fått sitt första mål Bravo Plus med vom. Snacka om skillnad, hon stod och slickade skålen och tiggde om mer. Skönt, då återstår bara att se hur lilla magen mår av det. Det är ju bra att kunna ha ett torrfoder att komplettera med vid behov, så jag får se om jag ska fortsätta med Hjort eller kolla upp nåt annat. Brit låter ju onekligen intressant.
 
Sv: Nu lägger jag ner Standardt...

Vad konstigt! Min vovva började också skita grönt och löst när jag började på ny säck Standardt :crazy: Nu äter hon vet.mat och antibiotika för hennes mage pajade helt :( (hon är väldigt känslig´och inget annat än Standardt har funkat och nu funkar inte det heller)
 

Liknande trådar

T
Övr. Hund Ja, som rubriken lyder...jag blir alldeles kollrig i huvudet av denna foderdjungel. Anser mig kunna iallafall litegrann kommer till...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp