Nu räcker det!

Sv: Nu räcker det!

När folk inte vill förstå kan jag bli irriterad. Men bli irriterad för folk missförstår det som skrivs, det blir jag inte, för då har man inte skrivit tydligt nog.
En bra egenskap tycker jag :D

Fast jag tyckte inte att just de detaljerna var relevanta med tanke på vad ja ville få sagt. Vilket liv min hund lever till vardags har liksom inte med saker att göra eller huruvida jag är är stallet varje dag eller två gånger i månaden.

Det jag ville ha sagt var att tar jag med min hund till stallet (och på alla andra platser) så ser jag till att han inte stör någon utan tillåtelse samt att jag undviker situationer där hunden kan råka illa ut. Har man ett eget stall så är det ju en annan sak men man borde ju vara mån om sina hyresgäster och deras säkerhet. En lös hund som plötsligt dyker upp kan lätt skrämma även den mest stabila och hundvana hästen.
 
Sv: Nu räcker det!

Fast jag tyckte inte att just de detaljerna var relevanta med tanke på vad ja ville få sagt. Vilket liv min hund lever till vardags har liksom inte med saker att göra eller huruvida jag är är stallet varje dag eller två gånger i månaden.
.

Jo, detta har stor betydelse. För sitta i bilen två dagar i månaden när man är i stallet är helt ok. Men inte om man är i stallet varje dag och hunden ska sitta i bilen då.

Men strunt samma.
 
Sv: Nu räcker det!

Om jag inte skrev det i första inlägget så har denna hund hållt på såhär hur många ggr som helst och min har kollat åt ett annat håll och ignorerat dess beteende. Även den gång som hon blev påhoppad, hon skällde till men sen ignorerade hon den. Jag tror att det helt enkelt var nog nu, hon var väl trött på det där och skulle säga åt den lösa hunden på skarpen att den lägger ner. Det är väl bara hundspråk? Sen att kopplet gick sönder var knappast meningen!
 
Sv: Nu räcker det!

Det här var en mycket underhållande tråd.

De gånger jag är på en hästgård med min hund är hon alltid okopplad, och stövar fritt.
Det finns hönor och tuppar, hästar och katter där, och en och annan kanin. Och förståss sork och möss, vilket katterna stolt visar upp till morgonkaffet.
På den tiden det fanns inackorderingar kom det barn dit lite nu som då.
Två rätt trafikerade landsvägar möts vid en korsning 100m bort från gårdplanen. Själva gården har hagar mot båda vägarna.

Om någonting händer med min hund inblandad, är jag som förare och ägare ansvarig för det.
Ändå får hon ströva fritt.

Och skälet till det är att jag och min hund vet exakt var vi har varandra, både mentalt och fysiskt. Hon vet att en höna är lika med 'NEJ'. Hon vet att en häst är lika med respekt. Och framför allt, hon har inget större intresse av att gå någon annanstans än var jag är. Därför litar vi på varandra. Jag litar på att hon inte hittar på något bus. Hon litar på att jag inte sticker iväg och lämnar henne ensam.

Och det är inte bara på denna gård hon är okopplad. Hon är okopplad i princip jämt i mitt sällskap, var vi än går, året om.
Och om något händer, "strikt ägaransvar". För det är en hund som checkar med mig om hon får, och säger jag då 'NEJ' så kan rådjurskidet 15m framför oss fortsätta över grusvägen, utan att ha en hund efter sig i bakhasorna - och säger jag ingenting, då är det ok för min hund att försöka valla ihop de tre hararna på fältet till en liten flock för att ta med sig hem. Vilket är en hunds variant av Mission Impossible.


I trådstartarens situation hade jag nog kopplat hennes hundar nånstans i skuggan på gården, om hon själv trots upprepade påpekanden inte fattat galoppen. Jag hade påtalat att det tänker jag också fortsätta med, eftersom det är ett oacceptabelt beteende av hennes hundar. Detta hade även stallägaren fått veta i samma veva.
För situationen kan ju inte fortgå som den har beskrivits.
 
Sv: Nu räcker det!

Fånga in hennes hundar och göm dom någonstanns och tala om för henne att om hon har sina hundar utom till syn så får hon hämta dom hos polisen att du kommer lämna in dom som hitte hundar och att dom stör och skrämmer hästarna.
 
Sv: Nu räcker det!

Om man har kontroll på hunden ja biter hunden eller gör nåt så att det kostar någon pengar så måste hund ägaren ersätta det.
 
Sv: Nu räcker det!

Ställer din hund till en skada bita en annan hund så är du skyldig att betala du måste till och med ersätta en inbrotts tjyv som gör inbrott dom enda hundar som är undan tagna är polishund i tjänst försvarsmaktshund i tjänst
väktarhund och ordningsvakts hund
samt skyddsvakts hundar alla andra hundar måste ägaren ersätta de skador hundarna tillfogar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 189
Senast: Acto
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp