Bukefalos 28 år!

Nu ska flyktingströmmen radikalt minskas

"
Johan Hedin, Centerpartiets rättspolitiska talesperson, är kritisk till id-kontrollerna som regeringen nu inför.

– Att man gör just den här urskiljningen är märkligt. Asylrätten gäller alla, oavsett vilka handlingar du har med dig. Det är en viktig rättssäkerhetsfråga, varför är det just de som har med sig handlingar som ska få komma? Det är ogenomtänkt, säger Johan Hedin."

Asylrätten är väl upptagen i Schenavtalet. dvs att man söker asyl i det första Schengenland man kommer till.
Alltså nekas de inte asyl, eftersom de kan söka asyl i det Schengenland de för tillfället befinner sig i, eller hur?

Samme regler gäller väl mig när jag bokar ett bord på en fin restaurang, får jag beskedet att det är fullt ringer jag och bokar en annan..kanske ngt sämre..men det är ju bättre än ingen eller hur?
 
"
Johan Hedin, Centerpartiets rättspolitiska talesperson, är kritisk till id-kontrollerna som regeringen nu inför.

– Att man gör just den här urskiljningen är märkligt. Asylrätten gäller alla, oavsett vilka handlingar du har med dig. Det är en viktig rättssäkerhetsfråga, varför är det just de som har med sig handlingar som ska få komma? Det är ogenomtänkt, säger Johan Hedin."

Asylrätten är väl upptagen i Schenavtalet. dvs att man söker asyl i det första Schengenland man kommer till.
Alltså nekas de inte asyl, eftersom de kan söka asyl i det Schengenland de för tillfället befinner sig i, eller hur?

Samme regler gäller väl mig när jag bokar ett bord på en fin restaurang, får jag beskedet att det är fullt ringer jag och bokar en annan..kanske ngt sämre..men det är ju bättre än ingen eller hur?
När nånting inte är roligt längre så hittar man på egna lagar och då gäller inte dom dokumet längre som man har undertecknat
 
Den pendeln, den pendeln....
Men det skulle ju inte gå så här. Det var ju omöjlligt. Sekulära samhället öppna gränser o alla är välkomna till Sverige o vi som skulle ta emot alla och sätta dom i arbete det var ju en stor potential som var på väg hit. Morgan som säger att det är fullt överallt. Å jag som nyss flög över Sverige på ingång mot Arlanda såg ju hur mycket plats som helst uppifrån. Å sjobergas modulhus vad blev det av dom staket blev det istället. Vad blev det av alltihop. Kaos lögner om ett europa som inte bygger murar panik i hela EU man kallar till sig de nordiska länderna o tyskland.

Vi fick rätt igen ;)
 
Senast ändrad:
Slänger in ett inlägg utan att ha läst ALLT - JAG undrar: VAD gör ID-kontrollen egentligen för "nytta" i det nuvarande läget? De som verkligen behöver akut hjälp HAR inga ID-handlingar (av skäl som avhandlats här tidigare) och de blir mao stoppade vid alla möjliga gränser. Dessa människor som är i NÖD! Är man terriorist har man säkerligen fått hjälp att fixa snygg ID-handling, och har man det VÄLDIGT bra ställt (dvs van att resa utomlands) har man pass. Men - alla de andra? De som BEHÖVER hjälp att få drägliga liv utan våld och vidrigheter? HUR ska gränskontrollerna hjälpa dem??

Eller handlar detta egentligen enbart om att vi i Sverige (och andra länder...) inte pallar för trycket av alla flyktingarna? Borde vi isåfall inte tackla problemet på ett mer humanitärt sätt.......?
 
Slänger in ett inlägg utan att ha läst ALLT - JAG undrar: VAD gör ID-kontrollen egentligen för "nytta" i det nuvarande läget? De som verkligen behöver akut hjälp HAR inga ID-handlingar (av skäl som avhandlats här tidigare) och de blir mao stoppade vid alla möjliga gränser. Dessa människor som är i NÖD! Är man terriorist har man säkerligen fått hjälp att fixa snygg ID-handling, och har man det VÄLDIGT bra ställt (dvs van att resa utomlands) har man pass. Men - alla de andra? De som BEHÖVER hjälp att få drägliga liv utan våld och vidrigheter? HUR ska gränskontrollerna hjälpa dem??

Eller handlar detta egentligen enbart om att vi i Sverige (och andra länder...) inte pallar för trycket av alla flyktingarna? Borde vi isåfall inte tackla problemet på ett mer humanitärt sätt.......?


De flyktingar som inte har ID och blir stoppade vid svenska gränsen står redan på säker mark och har gjort sedan de kom till Europa.
 
Borde vi isåfall inte tackla problemet på ett mer humanitärt sätt.......?
Jag tycker Sverige borde arbeta aktivt för de som är allra mest utsatta: familjer där mannen dödats, föräldralösa barn utan nära släktingar osv.. och med aktivt menar jag även direkt hjälp för dem att komma hit.
 
Slänger in ett inlägg utan att ha läst ALLT - JAG undrar: VAD gör ID-kontrollen egentligen för "nytta" i det nuvarande läget? De som verkligen behöver akut hjälp HAR inga ID-handlingar (av skäl som avhandlats här tidigare) och de blir mao stoppade vid alla möjliga gränser. Dessa människor som är i NÖD! Är man terriorist har man säkerligen fått hjälp att fixa snygg ID-handling, och har man det VÄLDIGT bra ställt (dvs van att resa utomlands) har man pass. Men - alla de andra? De som BEHÖVER hjälp att få drägliga liv utan våld och vidrigheter? HUR ska gränskontrollerna hjälpa dem??

Eller handlar detta egentligen enbart om att vi i Sverige (och andra länder...) inte pallar för trycket av alla flyktingarna? Borde vi isåfall inte tackla problemet på ett mer humanitärt sätt.......?
Nyttan med en id kontroll inom Schengen är väl tämligen uppenbar. Den framtvingar ett implementerande av Schengenavtalet. Dessa människor som är i nöd förvägras absolut inte rätten och möjligheten att söka asyl inom Schengenområdet. Vad som förvägras dem är att välja var i Schengen man söker asyl.
Nästa steg i den riktningen blir, om nuvarande åtgärder inte räcker, att stänga gränserna helt för alla som inte har medborgarskap i Schengen eller uppehållstillstånd i Sverige. Visaprocedur för övriga.
För, och de är övriga Europa medvetna om, den Svenska livbåten är full.
 
Jag tycker Sverige borde arbeta aktivt för de som är allra mest utsatta: familjer där mannen dödats, föräldralösa barn utan nära släktingar osv.. och med aktivt menar jag även direkt hjälp för dem att komma hit.
Varför hit? Ett tillfälligt eller permanent uppehållstillstånd i ngt Schengen land torde räcka för att komma undan kriget och ge barnen skolgång.
 
Slänger in ett inlägg utan att ha läst ALLT - JAG undrar: VAD gör ID-kontrollen egentligen för "nytta" i det nuvarande läget? De som verkligen behöver akut hjälp HAR inga ID-handlingar (av skäl som avhandlats här tidigare) och de blir mao stoppade vid alla möjliga gränser. Dessa människor som är i NÖD! Är man terriorist har man säkerligen fått hjälp att fixa snygg ID-handling, och har man det VÄLDIGT bra ställt (dvs van att resa utomlands) har man pass. Men - alla de andra? De som BEHÖVER hjälp att få drägliga liv utan våld och vidrigheter? HUR ska gränskontrollerna hjälpa dem??

Eller handlar detta egentligen enbart om att vi i Sverige (och andra länder...) inte pallar för trycket av alla flyktingarna? Borde vi isåfall inte tackla problemet på ett mer humanitärt sätt.......?

Jag håller med så långt som att många personer med stort skyddsbehov saknar ID-handlingar.

En del av problemet är ju att det redan kommit så många flyktingar/asylsökande att vi faktiskt inte klarar ta emot dem här.

Jag tycker också att det är rimligt att fly från krig.
Men jag förstår inte vad det är som gör att just Sverige ska ta ett större ansvar än så många andra länder. Tyskland gör en jätteinsats, sett i antal flyktinar "per capita" nästan lika mycket som Sverige.
Men resten av EU, då?

jo, jag tycker att det är rimligt så som är avtalat:. man söker asyl i fösta EU/Schengenland. Skyddsbehovet prövas.
De som bedöms ha skyddsbehov, får uppehållstillstånd.
Personerna "fördelas" över EU utifrån landets storlek (inte geografiskt nu alltså).

Alla EU/Schengenländer bör delta med personella och ekonomiska resurser, än en gång utifrån landets storlek, för genomförandet av asylprövningen.
 
Jag håller med så långt som att många personer med stort skyddsbehov saknar ID-handlingar.

En del av problemet är ju att det redan kommit så många flyktingar/asylsökande att vi faktiskt inte klarar ta emot dem här.

Jag tycker också att det är rimligt att fly från krig.
Men jag förstår inte vad det är som gör att just Sverige ska ta ett större ansvar än så många andra länder. Tyskland gör en jätteinsats, sett i antal flyktinar "per capita" nästan lika mycket som Sverige.
Men resten av EU, då?

jo, jag tycker att det är rimligt så som är avtalat:. man söker asyl i fösta EU/Schengenland. Skyddsbehovet prövas.
De som bedöms ha skyddsbehov, får uppehållstillstånd.
Personerna "fördelas" över EU utifrån landets storlek (inte geografiskt nu alltså).

Alla EU/Schengenländer bör delta med personella och ekonomiska resurser, än en gång utifrån landets storlek, för genomförandet av asylprövningen.
Jag håller med! Insatserna behöver fördelas jämnt över hela Europa - ja, hela planeten egentligen.

Jag funderar mest kring just själva ID-grejjen, det känns lite som om det mest handlar om ett verktyg att kunna stoppa människorna vid gränsen, ID eller ej visar ju inte på människornas verkliga behov av skydd och hjälp.
 
Jag håller med! Insatserna behöver fördelas jämnt över hela Europa - ja, hela planeten egentligen.

Jag funderar mest kring just själva ID-grejjen, det känns lite som om det mest handlar om ett verktyg att kunna stoppa människorna vid gränsen, ID eller ej visar ju inte på människornas verkliga behov av skydd och hjälp.
Fast det är ju som redan sagts ett stort problem när det kommer så många och vi inte har resurserna att hjälpa alla. Alla som flyr behöver hjälp, men vi kan inte bara öppna gränsen utan vi måste även kunna ta hand om dem och ge dem drägliga villkor.

De som flyr och har nått till Sverige har vandrat genom ett Europa i fred, ett Europa som borde vara med och dela kostnaderna men även ge dem plats att leva, trygghet och möjligheten att skapa sig en ny framtid. Sverige är fantastiskt på många vis, men vi kan inte vara de som tar hela bördan när så många andra kan och borde hjälpa till.
 
Vi kan inte bestämma över vad övriga länder gör.
Inget land inom Schengen förvägrar någon att söka asyl under förutsättning att man befinner sig i det. Detta gäller även Sverige. Genom att kraftigt försvåra fysisk närvaro i Sverige "fördelar" vi aktivt de sökande över fler Schengenländer ;)
 
Jag håller med! Insatserna behöver fördelas jämnt över hela Europa - ja, hela planeten egentligen.

Jag funderar mest kring just själva ID-grejjen, det känns lite som om det mest handlar om ett verktyg att kunna stoppa människorna vid gränsen, ID eller ej visar ju inte på människornas verkliga behov av skydd och hjälp.
ID kontrollen har ingenting med skyddsbehov att göra. Dels därför att det inte föreligger ett skyddsbehov för flyktingar från Danmark eller Tyskland och dels därför att det står dessa individer fritt att söka asyl i just dessa länder. Id kontrollen har bara ett syfte, att försvåra fysisk närvaro i Sverige, som är grundförutsättningen för att söka asyl i Sverige.
Det är väl att jämföra med att rata en mc donald för att det ligger en bättre restaurang på andra sidan bron.
 
Jag håller med! Insatserna behöver fördelas jämnt över hela Europa - ja, hela planeten egentligen.

Jag funderar mest kring just själva ID-grejjen, det känns lite som om det mest handlar om ett verktyg att kunna stoppa människorna vid gränsen, ID eller ej visar ju inte på människornas verkliga behov av skydd och hjälp.

Ja visst är avsikten att kunna stoppa människor vid gränsen.
Och avsikten var ju - vilket verkar ha gett effekt - att minska antalet människor som kommer till Sverige och söker asyl.
Och som tidigare påpekats: de människor som stoppas vid svenska gränsen, befinner sig redan i Europa och kan söka asyl i det land där de befinner sig.
Varken Danmark eller Tyskland, som ju är de aktuella länderna, befinner sig i krig.
 
Fast det grundläggande problemet är att det krävs fler, inte färre, länder som tar emot flyktingar. I den kontexten är Sveriges kovändning olycklig.
Nja, jag tror inte vi kan göra så mycket annat faktiskt. Jag hoppas att den här kovändningen och samtalen inom EU pga den leder till en förändring och ökat ansvar hos de andra länderna. Det finns inget incitament att anstränga sig om Sverige och Tyskland tar bördan, nu tvingar vi dem att agera.

Flyktingar behöver hjälp, att fösa ihop dem i tältläger i Sverige är inte att hjälpa, det krävs mer resurser och engagemang även från andra länder för att ge dem ett liv och inte enbart en fristad.
 
Fast det grundläggande problemet är att det krävs fler, inte färre, länder som tar emot flyktingar. I den kontexten är Sveriges kovändning olycklig.

Hela Europa tar emot flyktingar. Fördelningen får vi faktiskt skylla oss själva för. Att andra länder inte har tagit emot i närheten lika många flyktingar som oss beror till stor del på att vi valt att göra det mer gynnsamt för flyktingar att välja just Sverige.
 
Fast det grundläggande problemet är att det krävs fler, inte färre, länder som tar emot flyktingar. I den kontexten är Sveriges kovändning olycklig.
Fast man har ju länge fört samtal inom EU.
De andra länderna har ju inte ändrat sig. Varför skulle de göra det nu då?
Jag tror de andra länderna tyckte de var skönt att Sverige och Tyskland tog ansvaret så de själva slapp.
 
Eller handlar detta egentligen enbart om att vi i Sverige (och andra länder...) inte pallar för trycket av alla flyktingarna? Borde vi isåfall inte tackla problemet på ett mer humanitärt sätt.......?
Ja det är det som de handlar om.
Jag tror det mest är en symbol till resten av Europa att resten måste hjälpa till.

Jag tycker flyktingar förtjänar ett bra mottagande. O h nu kan vi inte längre ge det. Då tycker jag det är lämpligt att andra hjälper till. Det finns många rika grannländer i Europa också
Jag önskar vi kunde hjälpa alla. Men. Vi kan inte..,
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp