Nu velar jag... igen

B

Bessie

Jag har (du kanske har läst tidigare trådar) funderingar på att köpa foderhästen inom en snart framtid men har nu börjat tveka lite inför köpet.
Hästen ifråga är en fullblodsvalack på 10 år. Gått på galopp. Jättelugn och fin! Ca 165 mkh. Världens finaste och snällaste och vi är som gjorda för varandra. Även om jag bara har haft honom sen aug detta år så har vi gjort enorma framsteg.
Hästen har tendens att krubbita och väva. Priset på pållen ligger på ca 15 000:-.
Sparade pengar finns men köper jag honom så finns då inte så mkt sparpengar kvar.

Egentligen kan jag köpa en billigare häst (ex fd travare-har haft flera travare innan och jag gillar dem) eftersom jag inte har några tävlingsambitioner utan bara letar efter en kompis.
Grejen är den att jag gillar verkligen denna häst.. eller rättare sagt älskar men eftersom sparkassan är begränsad så vill jag gärna ha pengar kvar ifall det exempelvis händer hästen något i framtiden..
Fårstår ni hur jag resonerar?
Vad skulle du/ni göra i min situation?

Tacksam för tips och råd... :bump:
 
Jag skulle pruta, alt. låna pengar till hästen. du kan inte börja jobba så att du får in pengar, eller dte kanske du gör?

men i slutändan:
har man ej pengar ska man ej ha häst (sorgligt ,men sant)
 
Om du känner dig velig,
tycker jag att du ska avstå köpet.
Den har ju trots allt några negativa tendenser,
Går det inte att fortsätta att ha den på foder?
Om du trots allt vill ha den,
ge ett skambud tex 10 000 kr,
om ägaren inte godtar det
säg upp foderkontraktet,
då kanske hon tycker det är enklast att sälja till dig,
hon slipper ju ta hem hästen och börja annonsera,
hon är säkert medveten om att den kan bli svårsåld med tanke på olaterna.

Lycka till
 
jo jag jobbar och självklart kan jag ju försörja hästen men händer det något så är det skönt att ha ett litet sparkonto.. eller hur
 
jo jag vet.. jag kan ju alltid försöka och säga som det är... grejjen är den att jag har haft tusen oväntade utgifter som har gjort att mitt sparkonto har minskat.. Vill hon det bästa för sin häst så borde hon ju tänka efter mer än en gång.. han stormtrivs hos mig och jag skulle bli jättelessen om han åkte.
Och skulle det bli så så har jag tre månaders uppsägning som kan bli väldigt jobbigt....

*STOR SUCK*
 
säg som det är då:

jag har j råd med ditt pris, men jag kan köpa hononm för 10.000.

om du ej har råd, ska du ej köpa honom
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 060
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 151
Senast: Smedholt
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 152
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp