Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
tack folket! Jag måste läsa in mig på er och era hästar!

Fullblodet är en lånehäst än så länge, som jag egentligen har till sällskap till min 10a. Men den är fin! 160, sto, gått 7 år på galoppen, varje säsong. Ok gångarter, bra skritt framförallt. Har börjat sätta igång henne lite, har också löshoppat och hon fixade det galant, taxerade perfekt och inga hängande framben ;) Hon är efter Songline xx.

Jag har erfarenhet av fullblod men dock inte när de kommer från banan direkt. Min 10a har mycket fullblod i sig (nära 70%) och hon är fasen mycket tokigare än denna.

Just nu är jag mest sugen på att betäcka fullblodet faktiskt.
Vi har en med 50 % fullblod. Pappans sida är rent fullblod vad jag kan se. Import från Irland. Hon är lite speciell men en jättebra häst ;) 99a :D

Hoppas du har rätt @fio för jag strök mig ur dressyren :p satsar på hoppträningen istället. Så mkt roligare.
@tuaphua Det går livat till när ni rider ;)

@Maui Åh vad är det för irländare? Min 10a har irländsk mamma med stammen rhett butler xx-battleburn xx.

Hoppas din häst repar sig! Min 10a har ju haft sin hov uppverkad nu 1 år sen när jag tänker efter så hon har stått så länge. Precis satt igång henne i skritt.

@Maui Åh vad är det för irländare? Min 10a har irländsk mamma med stammen rhett butler xx-battleburn xx.

Hoppas din häst repar sig! Min 10a har ju haft sin hov uppverkad nu 1 år sen när jag tänker efter så hon har stått så länge. Precis satt igång henne i skritt.
Hon heter Dream Purple Music och pappa är Rhoman Rule. Gick fälttävlan innan men nu hoppas hon bara med då hon inte kan gå dressyr :(
Startade **-stjärnig med felfri terräng men dressyren var inte så bra så då sadlade dottern om. Har placering i 140 hoppning.

@Hippocampus Hur mkt av hoven hade de verkat bort på din? Lät ju som om det var något stort då det tog så lång tid. Vad hade hänt?
Ringde kliniken nu och fick reda på att ett område på 2 x 4 cm var uppverkat från kronranden. Låter ju inte så väldigt mycket men han står med dränage så de har väl gått djupt in. Igår trodde veterinären att han kunde sättas igång om en månad och att hoven kunde plastas.

@Maui Nu är jag ingen expert alls, bara ha det i minne. Men efter detta år med hovproblem då jag har varit med om så mycket, allt från dåliga veterinärer, dåliga hovslagare till bra veterinärer och bra hovslagare så har jag ju mina åsikter ;) Kort sagt fick hästen hovböld i tån, den rensades, det kom tillbaka, den rensades igen, det gipsades, gipset bort, på med plastbrygga (röntgen av hovar) och sen kom det stora felet nummer 1. Det plastades. Av en klinikhovslagare. Det slutade såhär:
IMG_0178_zpsc3a1fdb1.jpg

Han som satt på bryggan fick rensa hoven från plast och infektion. Hästen var halt, röntgen av hovben, hippotrim osv. Hela sommaren gick åt detta. Så ingen belastning alls. Förrän nu.
Jag pmar dig :D

@Hippocampus, välkommen till tråden :)! Vilken tråkig historia med hoven..

@Maui det känns väl ändå bra, å iom att dom sätter dränage mm så verkar dom ju observanta på att det inte ska kapslas in osv..?

Fasen..nu blir livet svårt..Vi jagar ju häst hej vilt. Skrev och tackade nej till bland annat 06-an fast den gillar jue jag och tror på men sist vart den ju spänd så dottern fick lite njae vibbar. Nu erbjuder hon prov i två veckor..Ska jag tacka ja? Ger ju oss en möjlighet att testa för vår tränare mm också..?

Gaaah så svårt..:(

Vi har en med 50 % fullblod. Pappans sida är rent fullblod vad jag kan se. Import från Irland. Hon är lite speciell men en jättebra häst ;) 99a :D

Hoppas du har rätt @fio för jag strök mig ur dressyren :p satsar på hoppträningen istället. Så mkt roligare.
@tuaphua Det går livat till när ni rider ;)

Ska hålla timmarna för foten!

Ja, han är ju en reaktiv sak och är väl sällan så där släpa-fötterna-på-väg-att-stanna.
Men han brukar hålla sig på mattan lite bättre än det där nu mer.. ;)

Det är lite fullblod längre bak i min. Om det är det eller bara Beach Boy i mödernet som slagit igenom i både honom och morsan vete fasen.
Men både mamma, han och syrran är likadana.

Min vita är ca 73% fullblod

http://www.horsetelex.com//horses/pedigree/1573994

@tuaphua mitt problem är väl att han INTE är en fälttävlanshäst. Han är ju hopphäst. Men jag vet inte när du såg en fälttävlanshäst sist för det är ju ungefär precis så här dom ser ut idag.

Haha! Ja, då har du ju mindre användning för gången. Men den kanske hoppar bra med?

Jag är INTE hemma på ft. Jag bara antog att den var det IOM att den är din och såg lite så där fullblodig ut.
Lagom för att orka kuta mer än bara hoppa bana liksom.

Haha! Ja, då har du ju mindre användning för gången. Men den kanske hoppar bra med?

Jag är INTE hemma på ft. Jag bara antog att den var det IOM att den är din och såg lite så där fullblodig ut.
Lagom för att orka kuta mer än bara hoppa bana liksom.

Ja hade han inte hoppat bra hade det ju inte varit en hopphäst O_o Han är en hopphäst som jag försöker rida fälttävlan på.. det går inte så jättebra.

Ja hade han inte hoppat bra hade det ju inte varit en hopphäst O_o Han är en hopphäst som jag försöker rida fälttävlan på.. det går inte så jättebra.

Haha.. Ja du, defenitionsfråga.. För en del är det en hopphäst om den har den stammen, för andra om ryttaren valt att inte träna dressyr men hoppar 80 cm nån gång i v för tränare och för andra enligt talang och meriter.
Jag står på stall med främst de två första grupperna. Alltså är jag lite färgad av det i vardagspladder. ;)

Tuaphua, hade varit jättekul att se film på er någon gång ☺

KL

Min lilla Julia är så snäll och förlåtande i allt. Älskar verkligen denna lilla pålla. Ska till Sven imorgon och "hoppa". Blir nog mest att rida runt bland hans grejer skulle jag tro

Min bruna är superhalt. Tror hovböld...Kommit så innan och då hade det varit hovböld. Verkar komma när det blir lerigt. Igår vid intag var hon lite lite halt, jag som är skitnojjig sen min 10a (vars hov jag satte in en bild på) ser nu ganska väl hälta. La omslag igårkväll, idag är hela benet svullet och hon stapplar fram. Nu hoppas jag inte det är en sena för då har jag förvärrat det.

Min bruna är superhalt. Tror hovböld...Kommit så innan och då hade det varit hovböld. Verkar komma när det blir lerigt. Igår vid intag var hon lite lite halt, jag som är skitnojjig sen min 10a (vars hov jag satte in en bild på) ser nu ganska väl hälta. La omslag igårkväll, idag är hela benet svullet och hon stapplar fram. Nu hoppas jag inte det är en sena för då har jag förvärrat det.
Så trist. Hoppas det är en vanlig enkel hovböld som hon snabbt blir bra ifrån.

Var till ridhuset med Stråla idag och red för instruktör. Det gick riktigt bra, lite stel och lite tung i handen men vad kan man vänta sig av en häst som inte är ordentligt riden på flera månader. Hon var iaf starkare än förväntat och väldigt pigg och kvick. Instruktör tyckte hon hade bra "klipp" i benen som hon sa.

När jag ridit klart så släppte jag henne lös så hon skulle få rulla sig, vilket hon gått och varit sugen på hela passet, efter hon rullat sig så drog hon repa på repa i tokgalopp med brall :D Jag som trodde hon var trött :D
Måste vara skönt att äntligen kunna röra sig och galoppera av sig på ett säkert underlag.
Jäkla skitvinter.

Jag var och letade efter lite nya ridvägar och blev förvånad över att det fanns så många.. vet inte varför jag har fått för mig att det inte skulle finnas? :D

"

Litet axplock!

22191_10153206839836797_4630626669064839634_n.jpg

Fin utsikt

10409443_10153206840021797_67767104167175157_n.jpg

En livsfarligt stock.. han höll på att dö av skräck.. det bådar gott inför första ft-starten :rofl:

11081277_10153206840181797_4890011360708494871_n.jpg

Sen evigheter med grusväg.. jag vände och red in på andra vägar i skogen istället....

11081081_10153206840331797_4420460205436060917_n.jpg

Typ sådana här vägar .. det gör ju inget :p

20826_10153206840406797_8276476305357737925_n.jpg

:banana::banana:

Vilka härliga vägar @fio Är det uppe på Bräckan?
Såg du att det finns en fälttävlansgrabb som du kan skriva till :banana: Var helt säker på att det var ett aprilskämt först men det verkar som om Pontus vill ha brevlådan full av brev :love:

Vilka härliga vägar @fio Är det uppe på Bräckan?
Såg du att det finns en fälttävlansgrabb som du kan skriva till :banana: Var helt säker på att det var ett aprilskämt först men det verkar som om Pontus vill ha brevlådan full av brev :love:

Eeh jovisst Pontus 25 år.. Jag är ju mer jämngammal med Pappa Jonas ju ;) Ja men alltså jag har nog aldrig fattat exakt hur långt bräckan sträcker sig? Viss del är väl på bräckan men grusvägarna och så kan ju knappast vara det?

Får hämta hem sjuklingen idag. Blev en vecka på "sjukhus".
Pratade med Agia igår och de var väldigt "tillmötesgående". Jag kunde välja själv om jag ville att han skulle stå kvar om veterinären hade tyckte det pga omläggning av sår mm eller om jag ville ta hem honom och plocka ut en distriktare varje dag för att fixa omläggning.
Får se vad jag får för instruktioner när jag kommer ner i em och får ut honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
611
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 383
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 220
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka