Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Testade den idag på Loppan. Hon är ju halvt igång och rätt strak, omusklad mm och var lite spänd då hon hummade åt lilla Rut i hagen.
Så svårt bara då jag inte känner mig 100% säker..
Om du känner så så köp den inte. @polly p men däremot argumenten för andrahandsvärde mm som du framförde i annan tråd de faller nog.
@Tessalonica Vi har haft fullkomligt strålande väder, 28-29 grader och sol, badat i havet varje dag o ätit mängder! Så nu är det sallad i åtskilliga veckor som gäller om jag nånsin ska komma i min ridjacka igen!
@polly p Beklagar sorgen!
Inser att jag måste träna mer bålstyrka, framförallt i hoppningen så blir hon stark och drar mig framåt. Jag orkar helt enkelt inte sitta mer upprätt och bromsa henne på så sätt. Några tips?
Fast du behöver ju lära henne att vänta på dig? Inte meningen att du ska bromsa henne mot hinder. Du lär henne det genom att hoppa små små hinder och göra halt framför flera ggr tills hon väntar. Sen hoppar några ggr i följ, göra halt o kolla så hon väntar, hoppa igen osv osv.
@Mirtai Om det är galoppen som är svag hade jag låtit traven vara o lagt mesta jobbet i galoppen. De flesta galopperar alldeles för lite och travar alldeles för mycket. Det är min personliga åsikt och det är en insikt jag fick en gång för ca 10 år sedan då jag red på en clinic för väldkänd OS hoppryttare. Han lät oss galoppera i ca 5 min runt ridhuset, på volter, öka-minska, halt-galopp osv osv och när vi äntligen fick sakta av frågade han hur många av oss som galopperade så länge när vi tränade själva...ni kan nog räkna ut att det var ingen som red så. Efter det har jag lagt mig till med det tänket och ser när jag rider på klubben att de flesta rider bara några varv innan de saktar av till trav igen. Mina hästar har numera ordentligt ork i galoppen och är tränade att inte tappa galoppen i kurvor t ex.
@Mirtai Är ju alltid besvärligt när man inte själv bestämmer men det du ska tänka på när du rider är att inte trava alls utan galoppera istället! Det är ens egna tänk man måste ändra, det sitter djupt rotat att man MÅSTE trava innan man galopperar men så är ju faktiskt inte fallet. Så på nästa pass så skrittar du fram o sen börjar du galoppera. Plätt lätt.![]()
Det är ju väldigt vanligt när man har rygghästar. Idag fick jag även rek av veterinären att min andra häst (som är hennes hästMen visst är det märkligt vilka vanemänniskor vi är! Hade en häst som skulle sättas igång efter en skada som bara fick skritta och galoppera eftersom traven fick honom att svinga i ryggen på ett sätt som var obra för hans skada. Mycket kommentarer och förfärade människor när jag galopperade i flera veckor innan traven kom in under hans igångsättning!![]()
Gick inte som hoppats med dagens kiro/vet besök. Strålan är riktigt dålig i ryggen nu.
Så på rekommendation av veterinären ska hon nu även få några akupunktur behandlingar innan vi kan börja sätta igång. Så fortsatta promenader.
Nja som vad då? Hon fick kiropraktik idag.Vad tråkigt för dig? Finns det inget ännu mer effektivt att sätta in än akupunktur?