nuntorps hästutbildning

laeikinois

Trådstartare
hittade bara nån gammal tråd från typ 2007, så valde att starta en ny.^^
och visste inte riktigt var jag skulle lägga den så bara flytta den om tråden ligger fel.

det jag undrar är om någon här har gått utbildningen, vad tyckte du då om den, för/nackdelar? efter utbildningen, vad gör du nu?(vill du inte så behöver du inte svara på denna frågan. men skulle vara kul om man fick reda på om de gått utbildningen faktiskt jobbar inom häst nu, och i så fall vad.:)) och allt annat som kan vara bra att veta, är väldigt sugen på den utbildningen nämnligen.:)
nedan en länk till sida med info.
http://naturbruk.nu/sv/Startsida/Skolorna/Nuntorp/Utbildning/Vuxenutbildning/Hastpedagog/

Sv: nuntorps hästutbildning

Jag tog studenten förra året från Nuntorp och har i princip bara positivt att säga:
- Få elever, vilket gör att det blir en väldigt bra sammanhållning.
- Bra lärare!
- Mycket tid i stallet, det gör det roligare med resten av arbetet.
- Roliga möjligheter med hästarna, så som skoltävlingar och dyl.
- Lärare öppna för förslag.

Mindre bra är:
- Få elever som är seriösa i det "vanliga" skolarbetet, gör det lite svårare för bra betyg där.
- Inte jättemånga tillvalskurser i de "vanliga" skolämnena.

Jag trivdes varje dag på skolan! Avskydde lov (det gjorde nästan alla där!) och ville alltid vara på skolan.

När jag tagit studenten kon jag in på Juristprogrammet (!) och skulle läsa till advokat. Det passade dock inte mig, så jag började jobba i ett dressyrstall och mina kunskaper räckte gott och väl!

Fråga vad ni vill, har svar på allt!

Jag tog studenten förra året från Nuntorp och har i princip bara positivt att säga:
- Bra lärare!

Mindre bra är:
- Få elever som är seriösa i det "vanliga" skolarbetet, gör det lite svårare för bra betyg där.

Jag trivdes varje dag på skolan! Avskydde lov (det gjorde nästan alla där!) och ville alltid vara på skolan.

När jag tagit studenten kon jag in på Juristprogrammet (!) och skulle läsa till advokat. Det passade dock inte mig, så jag började jobba i ett dressyrstall och mina kunskaper räckte gott och väl!

men var det hästpedagogutbildningen? eller natyrbruksprogrammet? sudeneten låter inte som KY utan gymnasiedelen ?

- Bra lärare!

Mindre bra är:

okej, men tycker att det lät rätt bra.:) har läst lite av det jag hittat om denna utbildningen och nästan bara hört positivt om den. men, en fråga jag har är; jag läste "någonstans" att det var uppbyggt som typ 2 veckor i stallet, 2 veckor i skolbänken, 2 veckor i stallet osv... stämmer det? och har man någon typ av praktik eller något man kan göra på distans på den linjen? eller måste allt ske på själva skolan?
(nu blev det säkert jätterörigt, är rätt trött känner jag. ber om ursäkt om det är helt oförståeligt.:p)

Detta är gymnasieutbildningen som jag har gått.
Nej, så är den inte uppbyggd. Du har vissa dagar förmiddagen i stallet, andra dagar eftermiddagen, en tredje hela dagen i stallet och en fjärde inte alls. Det är väldigt blandat (man byter schema 5 gånger per år). Sammanlagt på alla tre åren så har du 16 veckors praktik som du gör utanför skolan (all praktik utanför skolan). Sen har man som veckor när man har stalltjänst, då har man inga lektioner (man är ju med på alla hästlektioner med sin klass som vanligt, men inga i skolbänken). Då ser man till alla fodringar, in och ut släpp, sjukhästar och dyl. Bor man inte på skolan får man göra det den veckan om man vill.
Förstod jag dig rätt? :D

Jag gick på Nuntorp -96 (alltså en massa år sedan tom innan ridhuset fanns)
Jag älskade det och ser det fortfarande som den bästa tiden i mitt liv.
Bodde på skolan och åkte hem bara när man var tvungen.

Nu så där 14 år senare så kan jag ångra att det inte då fanns NV eller liknande på skolan utan jag läste bara alla grund ämnen.
Det är få som är engagerade i skolämnena och det är mkt party på skolan.

Jag har aldrig jobbat med häst utan stått i butik i stort sett hela mitt yrkesamma liv. Nu skall jag börja läsa omvårdnad till hösten.

Inga av de jag vet som gick på skolan när jag gick jobbar med hästar övht.....lite tråkigt eftersom det var det man läste för att göra.

Ja, jag håller med. Det är synd att det inte finns mer skolämnen.
Och precis som du säger, det är mycket party-lite skola. Men det är ju upp till var och en.

Ångrar inte en sekund av skoltiden!

Detta är gymnasieutbildningen som jag har gått.
Nej, så är den inte uppbyggd. Du har vissa dagar förmiddagen i stallet, andra dagar eftermiddagen, en tredje hela dagen i stallet och en fjärde inte alls. Det är väldigt blandat (man byter schema 5 gånger per år). Sammanlagt på alla tre åren så har du 16 veckors praktik som du gör utanför skolan (all praktik utanför skolan). Sen har man som veckor när man har stalltjänst, då har man inga lektioner (man är ju med på alla hästlektioner med sin klass som vanligt, men inga i skolbänken). Då ser man till alla fodringar, in och ut släpp, sjukhästar och dyl. Bor man inte på skolan får man göra det den veckan om man vill.
Förstod jag dig rätt? :D

okej, fast nu är det ju den KY utbildningen(hästpedagog tror jag de menade att man blir efteråt) som är på ett och ett halft år jag är intresserad av(har länkat till den). jag menade inte gymnasiet.^^ men det är ju möjligt att de har något likande upplägg ändå...

Jaha, det förstod jag inte. Det upplägget har jag ingen aning om.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 351
Senast: qitis
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 052
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 811
Senast: Josseliten
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 404
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?