Ny begagnad bil...

Även jag älskar min Audi! Sjukt trevlig bil, och jag kör en hel del (över 5 mil till jobbet...). Tycker inte heller den är så mycket dyrare än tidigare bilar, men som du säger så är det ju lite mycket elektronik. 🙈😂 Har haft denna bil i två år (A4 -10) och tidigare (A4 -03) och var skitnöjd med bägge. Den äldre bytte jag enbart pga att jag köpte häst och behövde dragkrok helt plötsligt. Passade på att gå upp några år nyare då med.

Fått byta insugsspjäll (???) på nuvarande, men det är det enda på dessa två. Då har den endå gått snart 25’ mil så klart delarna börjar bli slitna.

Fyrhjulsdriften är oslagbar! Kör över skogen på en halvkass väg som inte alltid prioriteras plogning först på, har aldrig haft problem att ta mig fram. En vinter när det snöade över en halvmeter under tiden jag var på jobbet så var det noll problem att köra in på gården i snön.

Har kört på leråker och på sandstrand, och aldrig fått stopp. Exet körde till och med upp i skidbacken, och på en gigantisk sten/mindre berg med sin.

Jag älskar Audi! 😍
(Ot, Audi kanske inte är något för TS, men kände endå att jag måste hylla dom lite!)

Audi är underbara att köra men lite för dyra i drift för mig. Dock skulle jag inte vilja ha något mindre än en A4. A1 är totalt vidrig att köra, det känns inte som en Audi ens... inte så konstigt, den är byggd på samma plattform som Polo.
 
Audi är underbara att köra men lite för dyra i drift för mig. Dock skulle jag inte vilja ha något mindre än en A4. A1 är totalt vidrig att köra, det känns inte som en Audi ens... inte så konstigt, den är byggd på samma plattform som Polo.

Jag tycker faktist att A3 är okej, men för mig som har häst och hund så går den bort. Kanske den dagen jag står utan häst och har en mindre hund. 😅

Min ligger på 0,65 liter ca nu när jag kör till/från jobbet, och då åker jag ”över skogen”, hade säkert fått ner det lite till om jag körde riksvägen, men det är så många puckon där ute så den undviker jag i den mån det går...Jag har diesel. Tankar full tank i början på varje månad och klarar mig oftast på den tanken, runt 8-900kr.

Då åker jag tryggt och säkert, och klarar mig förhoppningsvis lite bättre om jag smäller med en älg än om jag satt i en mindre bil.
 
Senast ändrad:
Jag tycker faktist att A3 är okej, men för mig som har häst och hund så går den bort. Kanske den dagen jag står utan häst och har en mindre hund. 😅

Min ligger på 0,65 liter ca nu när jag kör till/från jobbet, och då åker jag ”över skogen”, hade säkert fått ner det lite till om jag körde riksvägen, men det är så många puckon där ute så den undviker jag i den mån det går...Jag har diesel. Tankar full tank i början på varje månad och klarar mig oftast på den tanken, runt 8-900kr.

Då åker jag tryggt och säkert, och klarar mig förhoppningsvis lite bättre om jag smäller med en älg än om jag satt i en mindre bil.

När jag säger drift tänker jag inte bara på bränsleförbrukningen :) Min äldre Volvo drar visserligen lite mer bensin men är EXTREMT billig i drift, den bara går och går utan större insatser :D

Jag behöver egentligen inte en så stor bil som en V40... men jag tänker också på krockrisken. Jag törs helt enkelt inte ha en liten bil eftersom jag kör så enormt mycket.

Jag har ju tyvärr testat att krascha en bil helt (utan "hjälp" av en älg dock) och ska man göra det ska man sitta i något stort... jag blev inte allvarligt skadad, det var bara smågrejor som brännmärken från airbagen och blåmärken. Det var en King Cab...
 
Jag skulle säga ja till att fortsätta undvika dieselbilar, i alla fall om du inte ska dra mycket och tungt. Dieselbilarna är väl de som idag ligger mest i "riskzonen" för miljötilltag, och det märks om man tittar på begagnatmarknaden. Dieselbilarna är generellt betydligt billigare i inköp av den anledningen. Kanske mindre viktigt om du köper en begagnad och tänker dig att du ska behålla den tills du "kört slut" på den, för det är väl framförallt försäljning som lär bli svårare längre fram.

När det gäller bilmärken överlåter jag det till folk med bättre koll, då jag är svag för de där dyrare, tyska märkena. :angel: Och i min värld är VW ett bra "budgetmärke".

Vad gäller att köpa från företag eller privat skulle jag säga att det framförallt beror på vad du är ute efter när det gäller ålder och pris på bilen. Ska du ha en lite dyrare kan det vara värt att köpa från företag, i och med att bilen då i regel har genomgått lite extra kontroller för att kolla och dokumentera skick, plus att de har koll på papper och allt. Ska du ha mer av en "skitbil" eller billigare variant) så är det nog mer värt att köpa privat. Företag måste ju lägga på lite extra på priset också för att själva gå plus, så en bil som kostar 30 från privatperson kan kosta 50 hos firma, t.ex. Med dyrare bilar blir ju den procentuella skillnaden mindre så det kan vara mer värt den extra kostnaden.

Jag har personligen jättebra erfarenhet av köp från bilhandlare, men då har jag bara köpt bil en gång och ringde och talade om vad jag ville ha och maxpris, och uppfattades nog som att jag hade mer koll än jag egentligen har.
 
Efter ett långt bil-liv av en mix som skulle få vilken skojare som helst att lystet gnugga händerna kom jag (vi) till slutsatsen att det kostar alldeles för mycket i reparationer och oro att köpa och äga begagnat. Bästa beslutet i mitt billiv. Därefter har vi haft ett bekymmerslöst, kanske dyrt men helt ok ägandeskap av Skoda. Bra prisvärda bilar, service kan man ju välja själv, men finns ett brett utbud av verkstäder.
Personligen älskade jag min Skoda Yeti (2014) 4x 150hk diesel, som gick 20.000 mil på tre år, med endast ett par punkteringar som problem. Man ska nog undvika automatlåda, även om det är sååå skönt. DSG lådorna i VAG har dåligt rykte, men min funkade. Vi har en Yeti till, manuell, året äldre. Även den utan några problem (haren som mellanlandade i strålkastaren kan man inte skylla på bilen). Båda funkade bra som dragbilar, och våra mellanstora hundar trivs bra i bagaget.
Jag är kort i rocken och hatar bilar som jag inte ”ser” runtom, och Yeti- bilarna är små men stora. Nu har jag varit ”tvungen” att byta till en VW T-roc, som är mindre och 4x, men inte alls lika trevlig.
 
Om jag inte skulle behöva vara det minsta förnuftig eller tänka på ekonomin, så skulle jag knalla iväg och köpa en Tiguan. Jag gillar verkligen att köra sådana.
Agreed, fantastisk bil att köra! Speciellt för mig som är kort. Aldrig suttit så bra och haft så bra översikt i någon annan bil jag kört hittills. Men den jag körde bodde rätt mycket på verkstan, vilket inte var helt ovanligt för vissa årsmodeller, som jag förstod det.
 
Agreed, fantastisk bil att köra! Speciellt för mig som är kort. Aldrig suttit så bra och haft så bra översikt i någon annan bil jag kört hittills. Men den jag körde bodde rätt mycket på verkstan, vilket inte var helt ovanligt för vissa årsmodeller, som jag förstod det.

Som sagt, gillar du Tiguan kommer du att älska Touareg. Inte priset dock :angel: :D
 
Törs man köpa en tjugo år gammal lågmilare Suzuki Swift? Min erfarenhet säger lågmilare = hög risk för rost. Jag har ingen egen erfarenhet av Suzuki.
Säger som @athena_arabians, köp inte. Jag har åkt mycket i en sådan och tja, som tur är bara korta sträckor :p Första gången jag satte mig i den förvånades jag av hur fruktansvärt obekväm den var, och jag har vid det här laget kört många olika bilar. Jag skulle hellre ha en hel och välfungerande sådan än ingen alls, men vid minsta möjlighet att köpa något annat så skulle jag köpa något annat.

Kolla på olika småbilar. Kanske Toyota Yaris? Det lättaste bör egentligen vara att gå in på blocket, klicka i så mycket detaljer som möjligt, tex krav på bilstorlek, ålder, prisklass... Sedan kolla vad som finns. Googla på intressanta modeller. På så sätt kan man få veta vad som är vanliga fel på dem, om det är speciella årsmodeller man ska se upp med, man kan få se resultat från krocktester m.m. Låter något bra, hör av dig till säljaren.

Många bra bilar försvinner dock fort(!) från blocket. När jag själv satte ut annons så hade närmare 10 pers hört av sig inom en halvtimme :crazy: Nu var absolut inte alla seriösa, vissa försökte pruta sanslöst mycket trots att bilen låg ute till rimligt pris osv, men ja, det var lätt att få bilen såld iaf...

Jag upplever också att jag fått betydligt bättre bemötande av privatpersoner än av bilhandlare. Bilhandlare har ljugit, undanhållit viktig information och när de sedan tvingats laga fel som visat sig så har de lagat dem på ett fruktansvärt dåligt sätt. Det finns såklart både bättre och sämre bilhandlare, men det gäller nog att veta vad man kollar på oavsett om man köper från privatperson eller handlare.
 
Säger som @athena_arabians, köp inte. Jag har åkt mycket i en sådan och tja, som tur är bara korta sträckor :p Första gången jag satte mig i den förvånades jag av hur fruktansvärt obekväm den var, och jag har vid det här laget kört många olika bilar. Jag skulle hellre ha en hel och välfungerande sådan än ingen alls, men vid minsta möjlighet att köpa något annat så skulle jag köpa något annat.

Kolla på olika småbilar. Kanske Toyota Yaris? Det lättaste bör egentligen vara att gå in på blocket, klicka i så mycket detaljer som möjligt, tex krav på bilstorlek, ålder, prisklass... Sedan kolla vad som finns. Googla på intressanta modeller. På så sätt kan man få veta vad som är vanliga fel på dem, om det är speciella årsmodeller man ska se upp med, man kan få se resultat från krocktester m.m. Låter något bra, hör av dig till säljaren.

Många bra bilar försvinner dock fort(!) från blocket. När jag själv satte ut annons så hade närmare 10 pers hört av sig inom en halvtimme :crazy: Nu var absolut inte alla seriösa, vissa försökte pruta sanslöst mycket trots att bilen låg ute till rimligt pris osv, men ja, det var lätt att få bilen såld iaf...

Jag upplever också att jag fått betydligt bättre bemötande av privatpersoner än av bilhandlare. Bilhandlare har ljugit, undanhållit viktig information och när de sedan tvingats laga fel som visat sig så har de lagat dem på ett fruktansvärt dåligt sätt. Det finns såklart både bättre och sämre bilhandlare, men det gäller nog att veta vad man kollar på oavsett om man köper från privatperson eller handlare.
Du är med och hjälper mig att ringa in vad jag vill ha så att jag kan agera snabbt, tack (hjärt-emoji)
 
Hade samma krav som du och köpte en Toyota Auris elhybrid via auktion (kvarndammen). Mycket billig i drift och rätt säker för sin storlek. Elhybriderna tappar inte heller lika mycket i värde som bensinbilarna.

Innan det hade jag två Peugeot som jag köpte via olika bilhandlare, aldrig mer Peugeot, gick sönder jämt, ockh det hade varit billigare om jag köpt privat. Köpa via nätauktion kan jag dock tänka mig igen (kvarndammen).

Min sambo köpte en VW Polo privat som vi var väldigt nöjda med. Den tappade knappt något i värde (2000 kr) på de 2 år hon hade den och den kändes bra att köra och var billig i drift och att laga (bromskivor).
 
Toyota brukar man kunna lita på! De går oftast bra länge. Jag jobbar på en bilskrot som endast tar emot så kallade ELV bilar ("End of life vehicle", så det är bara gamla bilar jag ser).
Toyota brukar vara många år gamla och ha gått många mil innan de behövs skrotas. Suzuki kan vi få skrota en 2010 som gått 10 000 mil för den har rostat sönder t.ex. Men det är bara anekdotiskt, kan självklart variera hur mycket som helst!
 
Hittade den här tråden som ju var nästan ny, så fortsätter väl här (om någon vill fortsätta :p).

Har det blivit någon bil @BornAgain ?

Jag håller på att ta körkort nu och sommarbil har jag, men behöver ev köpa mig en vinterbil.

Jag har ju tyvärr testat att krascha en bil helt (utan "hjälp" av en älg dock) och ska man göra det ska man sitta i något stort... jag blev inte allvarligt skadad, det var bara smågrejor som brännmärken från airbagen och blåmärken. Det var en King Cab...

Vilken tur att det gick bra! Jag tänker också sådär... jag har börjat kika runt lite och gillar Ford Ka och Toyota Aygo till utseendet, men de känns inte krocksäkra för passagerare i baksätet?

Tar gärna emot tips på bilar som liknar de här två till utseendet, men är säkrare.
Skriv gärna om komforten, själv har jag ju inte kört alls mycket bil ännu.

Service och köphjälp så jag förhoppningsvis inte blir lurad har jag pappa och bror till och vill även lära mig själv!

Vill höra och se vad ni har för bilar och vad ni gillar med dem helt enkelt :).

Tänker mig ett max inköpspris på ca 30'.
 
Hittade den här tråden som ju var nästan ny, så fortsätter väl här (om någon vill fortsätta :p).

Har det blivit någon bil @BornAgain ?

Jag håller på att ta körkort nu och sommarbil har jag, men behöver ev köpa mig en vinterbil.



Vilken tur att det gick bra! Jag tänker också sådär... jag har börjat kika runt lite och gillar Ford Ka och Toyota Aygo till utseendet, men de känns inte krocksäkra för passagerare i baksätet?

Tar gärna emot tips på bilar som liknar de här två till utseendet, men är säkrare.
Skriv gärna om komforten, själv har jag ju inte kört alls mycket bil ännu.

Service och köphjälp så jag förhoppningsvis inte blir lurad har jag pappa och bror till och vill även lära mig själv!

Vill höra och se vad ni har för bilar och vad ni gillar med dem helt enkelt :).

Tänker mig ett max inköpspris på ca 30'.

Börja med att provköra de modellerna du kan tänka dig, det brukar vara utslagsgivande och då vet du också vad du behöver för att bli nöjd.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
970
Senast: aiquen
·
Fordon Jag har bestämt mig för att köpa en ny bil, men jag vet inte vilken modell som är vettig. Den bör vara billig att köra och äga, dvs...
2
Svar
23
· Visningar
2 230
Senast: MallanLi
·
Fordon Vår Toyota Avensis har varit och är en riktig slitvarg. Startar alltid och tuffar på. Världens bästa bil! Men den har gått 28.000 mil...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 347
Senast: Akerman
·
Äldre Jag behöver köpa en ny (begagnad) bil. Har haft en Subaru, men nu vill jag ha något lite mindre och bekvämare, mer bensinsnålt och...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp