Ny bok - "Magnús metod"

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare ang
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 10 829
Sv: Ny bok - "Magnús metod"

På djurskyddsmynighetens hemsida går det att läsa såhär under hästens skötsel:

Hur hästar får bindas
Hästar får inte hållas bundna på ett plågsamt sätt eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet, vila eller tillräckligt skydd mot väder och vind. Vid uppbindning i spilta eller box ska grimma eller halsrem och löpande grimskaft användas. En grimma eller halsrem får inte bestå av material som kan skada hästen. När en häst hålls på bete får hästens rörelsefrihet inte begränsas genom att en tyngd eller annat hindrande föremål fästs vid djuret. Rörelsefriheten får heller inte begränsas genom att olika delar av hästens kropp binds samman eller genom att hästen binds samman med ett annat djur. Häst får endast tillfälligtvis hållas bunden på annan plats än spilta eller box och ska då ses till särskilt. Vid sådan uppbindning får endast grimma eller halsrem användas.

Jag hade faktiskt själv inte läst det nu föränn ni undrade och jag kände att jag var tvungen att ta reda på fakta från förstahandsinformation. Jag hade dock hört från flera håll att metoden egentligen är förbjuden i sverige (men inte på Island) men att den används ofta ändå.

Det låter som det gäller mer "förvaring"/uppstallning än vid träning. När jag jobbade på ett ställe som hade en vagn (finns att köpa i flera modeller) där man körde en häst och kunde ha 4 hästar på släp. De tränades först att gå på släp innan de fick gå i den vagnen.

När de säljs sådana vagnar från flera ställen borde det vara konstigt om det var förbjudt

Haha, verkar vara många som fått den, "årets julklapp" bland islandshästryttare?

Eftersom jag avverkat boken så utnämner jag Á hestbakki 2 (Eyolfurs film, del 2) som min årets julklapp :) :love:
Kraftur frá Bringu kan jag inte se nog av!!!

För att gardera oss så köpte vi en julklapp åt oss själva också ... En bättre transport än den gamla ;)

Jag fick ju min ... men Ástund lär ju sälja den, och Agersta. Och troligen Islandshästbutiken och andra som brukar har dvd:er och filmer.

putteliputt putt....

jag kom på en ny sak jag gärna disskuterar vad gäller denna fantatiska bok.

jag har tills nu läst halva boken rakt igenom och är jättenyfiken på resten.

men det var en spännande sak jag hittade på sidan 33.
citerar lite granna:
"en annan sak jag inte gillar är att man försöker göra islandhästen större och större. stora islandhästar blir inte lika rörliga och smidiga som de mindre. mellan 135 och 142 centimeter i mankhöjd är idealiskt. bara de är villiga och kattmjuka i kroppen. den eftertraktade högre mankhöjden är en anpassning efter utländska intressen som vill ha stora islandhästar."

detta tycker jag är oerhört intressant eftersom jag hela tiden varit rädd för att detta ska hända, att islandhästarna ska bli för stora och helt plötsligt bara finnas som storhästar....den dagen kommer jag sluta med islandhästar så jag hoppas att den dagen aldrig kommer.

det är ju det som är det speciellt med islandhästarna att de är små starka och snabba och kan bära vuxna människor....de som tror att ju högra hästanra blir destå större steg....de måste ha nåt fel nånstans.

disskutera gärna. jag blev väldigt glad när jag såg denna otroligt duktiga kända ryttare skriva detta i sin bok....känns som det finns hopp om att de stora hästarna aldrig kommer ta över då.

:bow: :bow: :bow:

Jag kommer att avla på små hästar, om jag ska hålla på med avel. Har en stor, och honom har jag BARA för hans underbara hjärta och hans härliga vilja och kapacitet. Han är helt enkelt underbar som häst. Men om jag hade kunnat hade jag gladeligen minskat honom 10 cm;)

Men Hraunar e väl ganska stor? Över 1,40 iaf:p

Magnús gillade Melnirs storlek, han sa "så här höga ungefär, fast med lite mer hull..." sa han och petade på mellis mage. Fy för vad alla skrattade:)

Senast ändrad:

På djurskyddsmynighetens hemsida går det att läsa såhär under hästens skötsel:

Hur hästar får bindas
Hästar får inte hållas bundna på ett plågsamt sätt eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet, vila eller tillräckligt skydd mot väder och vind. Vid uppbindning i spilta eller box ska grimma eller halsrem och löpande grimskaft användas. En grimma eller halsrem får inte bestå av material som kan skada hästen. När en häst hålls på bete får hästens rörelsefrihet inte begränsas genom att en tyngd eller annat hindrande föremål fästs vid djuret. Rörelsefriheten får heller inte begränsas genom att olika delar av hästens kropp binds samman eller genom att hästen binds samman med ett annat djur. Häst får endast tillfälligtvis hållas bunden på annan plats än spilta eller box och ska då ses till särskilt. Vid sådan uppbindning får endast grimma eller halsrem användas.

Jag hade faktiskt själv inte läst det nu föränn ni undrade och jag kände att jag var tvungen att ta reda på fakta från förstahandsinformation. Jag hade dock hört från flera håll att metoden egentligen är förbjuden i sverige (men inte på Island) men att den används ofta ändå.

Det här gäller vid uppstallning och annan uppbindning när hästen inte används inte vid träning, flerspannskörnning osv. Då får vi ju lägga ner hela körveksamheten med mer än en häst! Jag har aldrig hört det skulle vara förbjudet att binda en häst vid en annan vid träning! Och jag tvivlar starkt på att så är fallet!

:bow: :bow: :bow:

Jag kommer att avla på små hästar, om jag ska hålla på med avel. Har en stor, och honom har jag BARA för hans underbara hjärta och hans härliga vilja och kapacitet. Han är helt enkelt underbar som häst. Men om jag hade kunnat hade jag gladeligen minskat honom 10 cm;)

Men Hraunar e väl ganska stor? Över 1,40 iaf:p

Magnús gillade Melnirs storlek, han sa "så här höga ungefär, fast med lite mer hull..." sa han och petade på mellis mage. Fy för vad alla skrattade:)

Vill man ha större hästar så finns det ju andra raser som har tölt

putteliputt putt....

jag kom på en ny sak jag gärna disskuterar vad gäller denna fantatiska bok.

jag har tills nu läst halva boken rakt igenom och är jättenyfiken på resten.

men det var en spännande sak jag hittade på sidan 33.
citerar lite granna:
"en annan sak jag inte gillar är att man försöker göra islandhästen större och större. stora islandhästar blir inte lika rörliga och smidiga som de mindre. mellan 135 och 142 centimeter i mankhöjd är idealiskt. bara de är villiga och kattmjuka i kroppen. den eftertraktade högre mankhöjden är en anpassning efter utländska intressen som vill ha stora islandhästar."

detta tycker jag är oerhört intressant eftersom jag hela tiden varit rädd för att detta ska hända, att islandhästarna ska bli för stora och helt plötsligt bara finnas som storhästar....den dagen kommer jag sluta med islandhästar så jag hoppas att den dagen aldrig kommer.

det är ju det som är det speciellt med islandhästarna att de är små starka och snabba och kan bära vuxna människor....de som tror att ju högra hästanra blir destå större steg....de måste ha nåt fel nånstans.

disskutera gärna. jag blev väldigt glad när jag såg denna otroligt duktiga kända ryttare skriva detta i sin bok....känns som det finns hopp om att de stora hästarna aldrig kommer ta över då.

Ja, det här blir jag glad att läsa, att "större" islandshästprofiler säger sådana saker. Har även hört andra uppfödare på Island t ex Feti, säga sådant.

Aveln av islandshäst får inte bli så att vi har en större, smäckrare ras som inte har sin kraftfullhet kvar.

Jag är glad jag har ett litet sto, som ger mindre avkommor. I alla fall en :smirk: , hur den andra blir hoppas jag följer samma mönster, kring 135 cm och den tredje får vi se sedan.

Är det någon här som inte fått tag i boken? Pm:a mej, för jag har en över..

Eftersom jag avverkat boken så utnämner jag Á hestbakki 2 (Eyolfurs film, del 2) som min årets julklapp :) :love:
Kraftur frá Bringu kan jag inte se nog av!!!

Finns det text att få fram på dvd:n? Är den värd sitt höga pris? Har för mej den går på 800 kr?

Vill man ha större hästar så finns det ju andra raser som har tölt

men inte fler raser som har tölt OCH pass..

Jag är nog en av dom som inte ser till individens höjd, men håller med er andra att man nog ska se lite mindre på hästens höjd...
Men är aveln verkligen så inriktad på stora hästar ? Jag vet inte så jag ska inte säga något om det.
Bara intressant att höra liksom..

Har däremot två STORA femgångare hemma.
Ási från Fors, 7år som vid visning mätte 149cm i somras E: Askur
Erro från Segerbäck, 3½år som nog närmar sig 147sträcket (växt 4cm sen i somras) E: Ási

Ni som håller på med avel (vilket jag nog vill göra en dag), hur inriktad är aveln på större hästar ?

Askur & Mökkur ger ju stora avkommor vilket man kan se på din kille. Men jag tror nog inte man har avlat på dessa två bara för att de ger stora avkommor ;) :angel: Gången spelar ju en stor roll också

"men inte fler raser som har tölt OCH pass.. "

Jo, varmblodstravare (amerikansk).

I Tyskland har de många töltande travare med stuterier som avlar Töltender Traber. Räknas som en gångartsras där. Från amerikanska stammar har jag haft många passhästar (några som töltat men som man inte tänkte på då) som skött genom åren (de tävlar mkt i pass än i USA). Vet inte om de de avlar fram för tölten är naturtöltare men såg några foton på föl som töltade.

sökte på Google och skickar med länken:
http://www.google.se/search?sourcei...=DVFA,DVFA:1970--2,DVFA:en&q=Töltender+Traber

Det här gäller vid uppstallning och annan uppbindning när hästen inte används inte vid träning, flerspannskörnning osv. Då får vi ju lägga ner hela körveksamheten med mer än en häst! Jag har aldrig hört det skulle vara förbjudet att binda en häst vid en annan vid träning! Och jag tvivlar starkt på att så är fallet!

Det vore ju skönt om det stämmer, för som sagt, jag har själv erfarenhet av metoden med goda resultat, dock har jag hört saker som att: "metoden är bra, men egentligen inte tillåten enligt svensk lag". Jag misstänker att det finns flera olika tolkningar av denna text och de som berättade för mig att det egentligen var förbjudet troligen tolkade det den "hårdare" vägen då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 442
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 680
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 893
Senast: Derivata
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka