Ny bomlös sadel hos Börjes!

Sv: Ny bomlös sadel hos Börjes!

Okej, nu har jag ringt idag. Blev knappast klokare alls... Tjejen jag pratade med verkade inte veta i princip något alls om sadeln. Den fanns visst bara i en storlek, trodde hon. Vad det var för märke visste hon inte, för det stod inget på den. Om den skulle läggas ut på hemsidan, eller om det bara var något "tillfälligt", visste hon inte säkert heller. Gah!

Googlade lite och hittade att det är Shires som har saddeln. Dock är den så ny att den inte finns med på hemsidan. Då borde man ganska lätt få tag på den i Sverige så man inte behöver beställa från http://www.barnstormers.co.uk/ (Som någon redan länkat till i tråden som är den enda webbutiken som jag hittat som har den). Borde gå att få tag på i svenska butiker som har shires produkter

Fick även reda på att den som gjorde freeformen från början är den som tagit fram Freemaxen så det är inte så konstigt att de är lika varandra.

En sak som de verkar vara lite frågetäcken om är hur länge kardborren som håller fast sätet håller om man byter ofta. Det är bara en rand kardborrband på Freemaxen medan på freeformen är hela undersidan på sätet karborrematerial.

Är oxå väldigt sugen på den då jag inte har råd med en dyr sadel och den ser ut att vara det jag behöver. Är rematiker och behöver en mjuk sadel som ger lite stöd. Hade tänkt beställa en pfiff bomlös men Freemaxen såg ut att vara betydligt bättre för mig med en lite smalare midja (har ont i höfterna).

Okej, så du tror rättså säkert att det är Freemax de säljer då? De är ju onekligen nästan identiska när man tittar på bilderna på Barnstormers . Fast jag saknar bild på den blå/svarta som Börjes hade, fast det står å andra sidan att den finns i "royalblue/black". Den var snygg! Fast jag hade nog ändå köpt den svarta när det kommer till kritan. Det står på Barnstormers att framvalvet finns i olika storlekar (S. M. L, XL, XXL). På alla sadlar på hemsidan står det "medium" på framvalvet. Betyder det att man får köpa andra storlekar separat, om man behöver större (i mitt fall) eller mindre? Undrar om Börjes har det att tillgå också då? Är sitsstorlekarna som nämns i mått som engelska sadlar måntro? Jag antar att man behöver en tryckavlastande pad?

Har mailat barnstormer och frågat graderna på järnet. Ska bli intressant att höra. Har även börjat att maila till svenska butiker som har shires produkter för att fråga om de kan/kommer att ta hem den sadeln.

Läste även att Free form har bytt sitt stela järn mot mer formbara och sviktande i aluminium. Men är det lika byggt så borde man kunna köpa ett freeform järn (om det går att köpa löst?)

Fick ett jättesnabbt svar från Hästboden. De kan ta hem den men då kostar den 7.000kr (ingen bytesrätt heller då) så jag väntar nog och ser vad som händer på Börjes för tyvärr är den annars för dyr för mig :mad:

Då kan man nog hellre beställa direkt från Barnstormers... Det måste ju bli minst ett par tusenlappar billigare, ÄVEN om man lägger till frakten till Sverige. Ja, jag får försöka ringa igen och få tag i någon annan på Börjes. Någon som har lite mer kunskap om sadeln.

Ska vi försöka få så många som möjligt att maila till Börjes?

Då kanske dom märker att det är ett intresse av freemaxen

Intressant.. Då blir det ju definitivt billigare att beställa från Barnstormer... Men jag väntar på att få reda på mer om sadeln från Börjes. Jag är en lat människa ;)

Ja, det kan ju inte skada! Fast de som tar emot mejlen vet kanske inte vilken sadel ni som mejlar pratar om ;) . Tjejen jag pratade med idag visste ju inte märke, eller något annat. Man får kanske vända sig "högre upp", till någon inköpsansvarig eller liknande?

Jag mailade till inköp. Gissad att de kanske hade bättre koll än kundtjänsten när jag läste hur de svarat dig. Hoppas man får något svar.

Har någon fått svar av Börjes om den kommer i webbaffären?

Mailade till alla mailadresser jag hittade på Börjes men utan ett enda svar. Ringde även för att bli kopplatd till inköp men det kunde man tydligen inte men de skrev ett meddelande till inköpsavdelningen.

Fick svar från flera butiker som har shires och en till som kunde ta hem sadeln var Färjestads rid och trav. Det var en rejäl skillnad på pris mot Hästbodens 7000kr. Färjestads Rid och trav tog 5.500 istället och inga problem att ta hem den modell och storlek man vill ha.

Har dock inte fått något svar från Barnstormer om storlekarna.

Snacka om snabbt svar från färjestadens. Mailade just ivägt och frågade om leveranstiden och fick då till svar att de kommer att ta in lädervarianten i deras ordinariesortiment och den kommer att kosta 5000kr.

aha färjestad men gud där brukar ju jag vara=) trodde det var nåt annat ställe när du mena färjestaden=)

får väl åka dit o fråga ut dem på fredag=)

Dom var jättetrevliga och lovde att ta mått på långden och graderna på de olika järnen när de kommit (om inte info från shires dyker upp)

Mailade även Shires igår och håller tummarna att man får svar.

Åh så glad jag blev när jag hittade denna tråden! Jag mailade Börjes igår och frågade om sadeln, har en kompis som nämde att de hade två varianter men bara en i e-butiken. Har dock inte fått nått svar ännu. Tänkte ändå ta en tripp till Börjes nån dag, har inte mer än 7-8mil dit. Men vore kul att veta lite mera först. Är väldigt sugen på en bomlös till min dam :d

Fick mail från Shires och de skulle skicka en katalog där det stod all info om sadeln. Ska bli roligt att se vad som står.

Fick även svar från Barnstormer och frakten är 15 pund så det var billigare än jag hade trott. Däremot hade dom nog missat mina frågor hur lång den var i 15-17" och hur många grader järnen var så mailade tillbaka igen.

TesseToken: Har du vägarna förbi Börjes så får du gärna ta med kamera, tumstock och vinkellinjal *flört* :bow:

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 295
Senast: iNHALE
·
G
Utrustning Hejsan! För några månader sen köpte jag en bomlös sadel som den tidigare ägaren sa var en knights bareback. Dock så när jag fick den så...
Svar
6
· Visningar
1 206
Senast: svea
·
Utrustning Visst var det någon/några här som tagit bort det hårda framvalvet i sina Torsionliknande bomlösa sadlar? Har för mig att jag läst om...
Svar
11
· Visningar
1 073
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka