Bukefalos 28 år!

Ny dator, erfaren hjälp önskas !!

gylle

Trådstartare
Fick ett oväntat tillskott i kassan, vilket kom mkt lägligt då min dator verkligen behöver bytas ut.
Har tidigare frågat er om råd då hade jag dock en mer begränsad budget än nu, sitter och letar runt på tyska ebay (verkar klart mest prisvärt där) och blir bara mer och mer förvirrad på vad man skall satsa på, man sitter där och hittar bättre och bättre saker och det blir dyrare och dyrare......
Kan börja med att säga att där min dator i dag brister mest är video och videoredigering. Bla vill jag kunna få orning på alla digitalvideokamerans band alltså köra in sortera upp på olika hästar, pyssla ihop och bränna ut, antar att jag behöver mkt minne för att det skall funka på ett smidigt sätt. Alltså ganska mkt videoredigering samt mkt foto.
För övrigt används datorn mest till surf.
Var först inne på AMD Athlon 64 eller Intel P4 sitter man då och kollar så är det nu mkt dual och man borde ju då väl få en snabbare dator (säger denna nörd vad gäller datorer)
Likadant skall man satsa 1 GB eller 2 GB Ram ?
Geforce 7300 tipsades jag om innan nu finns det ju även 7650 och 7900 (tror jag det var), vad skiljer är det något jag har nytta av vad gäller videobiten ?
Tex hittade jag dessa två
http://cgi.ebay.de/PC-INTEL-P945-6-...QQihZ003QQcategoryZ132314QQrdZ1QQcmdZViewItem
http://cgi.ebay.de/PC-Athlon64-4200...QQihZ003QQcategoryZ132312QQrdZ1QQcmdZViewItem
Är det värt för det jag skall använda den att lägga 1500-2000:- mer för att få denna dubbelprocessor och 2 gb ram ?
Hjälp mig snälla, har gått fullständigt vilse i denna djungel.
 
Sv: Ny dator, erfaren hjälp önskas !!

Först och främst ska du inte lägga pengar på grafikkortet. Ett tyst (passivt kylt) och svalt kommer i ditt fall vara mer användbart och prisvärt.
De tre viktigaste punkterna är processor, ram och hårddisk. Du bör definitivt satsa på en Intel Core 2 Duo. Inte nog med att Intel för närvarande slår AMD i det mesta, de har "alltid" haft bättre prestanda i saker som videokomprimering. (Antar du är tänker hålla på med mycket "pyssla ihop", då det är det som kräver prestanda.)
Ett passande moderkort med intel-chipset till det. Inbyggt stöd för IEEE 1394 (FireWire) är användbart för anslutning till kameran.
När det gäller minne så är nog 2 GB ett minimum. Vanlig bildbehandling trivs inte i mindre ens.
Hårddisk, eller snarare hårddiskar, är en viktig punkt för videobearbetning. Då jag inte sysslar med det aktivt själv har jag inte studerat ämnet så noga, men att lägga > SEK 10'000 bara på den biten är definitivt inget ovanligt. (Två RAIDs att streama mellan och en snabb för system + swap.) Det är väl dock lite över din budget, men ett par hyfsat stora diskar lär du behöva. Videos tar mycket plats.
 
Sv: Ny dator, erfaren hjälp önskas !!

Kikade lite på det du sa Intel Core 2 Duo verkar ju dock vara ganska extrem mkt dyrare än tex de dubbla processorerna jag länkade till ovan. De allra minsta sett till GHz kan jag väl ha råd med, men de större ligger ju på ca 20.000:- och det är alldeles för saftigt. Den stora frågan är ju bara om de är så mkt bättre att det är värt att lägga betydligt mer pengar på en "liten" än vad man kan få betydligt mer GHz av de andra för ?
SÅg när jag kollade på en att Geforce 7600GT även har TV in det borde väl betyda att man även kan köra in de gamla monologa videofilmerna från den gamla kameran den vägen eller ? Hade tänkt köpa en speciell box för detta och det verkar ju då som om man kan spara in den vilket ju är ett plus. Finns detta på fler grafikkort ?
 
Sv: Ny dator, erfaren hjälp önskas !!

Bara processorn kostar inte 20k. Tittar du däremot på kompletta paket så kommer du inte kunna hitta något som passar bra, utan att ha en del onödiga utgifter.

Vissa av grafikkorten har kanske TV-tuner Att de har Video-In är dock rätt vanligt, och det du behöver. 7600GT säger dock ingenting om vilka specifika funktioner det grafikkortet har stöd för, utan du får kolla för just det kortet. (Det är analog, inte monolog btw)
 
Sv: Ny dator, erfaren hjälp önskas !!

Nej naturligtvis är det inte bara för precessorn, men se jag har inte så mkt nytta av bara en processor när jag behöver ny dator.
Det jag menar på är att jag tittar på datorer med motsvarande innehåll (alltså en burk med processor, moderkort, ram-minne, hårddisk, grafikkort och dvd-brännare (behöver en ny) alltså själva grundburken inte kompletta paket med program eller skärm eller dylikt.
Har jag då samma innehåll för övrigt men med just olika processor så skiljer det enormt i pris för lika många GHz i Intel Core 2 Duo, jämfört med tex de jag länkade till ovan som har andra dubbel processor.
Det är här jag undrar är den så enormt mkt bättre att man trots betydligt mindre GHz på den får bättre prestanda än på de "billigare" Athlon eller P4 med betydligt fler GHz ?
 

Liknande trådar

M
IT & mobiler en sån fråga igen..bärbar dator tack :D Jag ska ha den till surfa (trådlöst) skolarbeten spela spel lyssna på musik Ungefär. Ska...
Svar
1
· Visningar
976
Senast: MariiaEliin
·
IT & mobiler Det har blivit dags (tyvärr) att köpa en ny dator, den gamla dör nog snart. Har upptäckt att det är bra mkt billigare att köpa en nere...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Stalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp