Ny dator!?

Ok! :)
Jag lutar åt den första, jag. Det enda som stör mig med den är att den har BLANK skärm. Som jag INTE gillar, alls!

Ser nu att båda länkarna pekar på den första, anyhow, så här ser de ut i prisjakt jämförda med varandra
Länk
Den andra, dvs B51-80 har ju lite mer kräm (kommer jag som normalanvändare att märka skillnad?) men sämre(?) grafikkort samt lägre skärmupplösning (men matt skärm, vilket är +)
En hobby är bildredigering
En annan hobby är kartprogram (GIS)!
Annars är det normalanvändning - inga resurskrävande spel eller så!

Tror det är en prisklass högre än jag tänkt, med den typ av processor jag vill ha etc.
Tror även att tn funkar för mig, efter att ha läst på om ips vs tn.

Ser nu att båda länkarna pekar på den första, anyhow, så här ser de ut i prisjakt jämförda med varandra
Länk
Den andra, dvs B51-80 har ju lite mer kräm (kommer jag som normalanvändare att märka skillnad?) men sämre(?) grafikkort samt lägre skärmupplösning (men matt skärm, vilket är +)
En hobby är bildredigering
En annan hobby är kartprogram (GIS)!
Annars är det normalanvändning - inga resurskrävande spel eller så!

Jag skulle tagit den med bäst prestanda. Jag har Lenovo G50-80 med i3-processorn och min dator kan absolut tycka att GIS är tungt att köra.

Lite läskigt att de skriver att högsta uppgraderingen för första datorn är win 10. Behöver i praktiken inte betyda mer att man får fixa uppgradering själv i framtiden via USB eller cd. Men med telefoni t.ex betyder det oftast att telefonen är gammal och inte klarar av så mycket.

Jag är nöjd med den med tanke på priset (~3000kr), hade jag haft mer pengar att lägga på dator så hade jag köpte mer prestanda såklart :) Jag gillar den stora skärmen, att den har num pad, helt ok ljud i den och att vikten är rätt låg, gillar även att det var ssd i den (dock bara 128 gb ). Negativt med min modell är att batteritiden är ganska kort, håller väl en 2 timmarsfilm och lite till om jag använder den aktivt utan kabel.

Japp, använder GIS en del, och den får kämpa en del ffa i arcScene, arcMap fungerar oftast bra men om jag kör stora dataset i tex. IDW så tar det verkligen lång tid att genomföra operationen (timmar:meh:)...

Japp, använder GIS en del, och den får kämpa en del ffa i arcScene, arcMap fungerar oftast bra men om jag kör stora dataset i tex. IDW så tar det verkligen lång tid att genomföra operationen (timmar:meh:)...
Hur stora datamängder behövs det för att sega ned din dator? Jag använder också GIS en del med data för hela Sverige och min bärbara från 2007(!) klarar det ganska bra, men jag har satt in extra minne och en snabb SSD och det ökade hastigheten enormt mycket.

Hur stora datamängder behövs det för att sega ned din dator? Jag använder också GIS en del med data för hela Sverige och min bärbara från 2007(!) klarar det ganska bra, men jag har satt in extra minne och en snabb SSD och det ökade hastigheten enormt mycket.
Har haft set med ca 2,2 miljoner punkter, det gick verkligen inte snabbt. :)

Jag tittade på vilka hårdvarukrav olika GIS-program hade och det var som du skrev, en del applikationer kräver mycket av datorn :)

Kul att det är flera kör GIS! :)

Nu tror jag iofs inte att jag kommer att köra dataset med 2,2 miljoner punkter - ever - på min dator men kollade kraven för ARCGis som har minikrav f processor: "Intel Core Duo, SSE2 (or greater) Pentium 4 or Xeon Processors" - och min nuvarande dator har ju för 17 mer CPU (Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T6570 @ 2.10GHz) fast den är antik, än vad G50-80-maskinen har, som har 2GHz :o!

Nu blir jag förvirrad, visserligen har G50-80-maskinen betydligt mycket mer RAM än vad jag har, eller har möjlighet att stoppa in i min dator, och det har ju också sin betydelse.

Får kolla lite mer på i5 processorer och se om jag hittar nån inom vettigt prisintervall... och helst Lenovo.
Eller ska jag kolla på AMD-processorer A-serien? AMD är väl oftast lite billigare än motsv Intel!? Jag har väldigt dålig koll på AMD. Men de har väl kommit ikapp rätt bra jmf med Intel, det lilla jag har läst/förstått.

Köpa ny dator = :wtf:

Det går inte att jämföra rakt av på klockfrekvens, jag kan inte så i detalj men i3-processorn har en annan struktur och är mycket snabbare. Kolla benchmarks istället :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner

Hästrelaterat

Tillbaka