Ny dragbil, 4wd,dragvikt 1990kg på utökad behörighet

Själv hade jag inte velat dra tungt med 140hk
Fast det menar jag beror väldigt mycket på utväxlingen. :) Jag har i flera år ofta dragit 2000 kg (och numera oftare 1400-1500 kg) med 108 hk, och motoreffekten som sådan räcker till gott och väl eftersom motorn har relativt högt vridmoment.
Däremot kommer den bilen inte upp i 200 km/h vilket en vanlig familjebil gör; växellådan är optimerad för att köra tung last och dra tungt i upp till laglig motorvägshastighet och bilen körs lämpligen inte över 120-130 km/h. Med de 108 hk kör jag Hallandsåsen norrut i 90 km/h med 2000 kg släp, och riktigt branta backar på småvägar är inte heller något problem - eftersom det inte behöver gå särskilt fort på sådana vägar. :up:
 
Jag har kört både GLK och GLC,

Bägge är dyra både i inköp och försäkring (bor i Stockholm och är under 30)
Annars har jag inte så mycket negativt att säga.

Själv hade jag inte velat dra tungt med 140hk, och jag hade inte heller velat dra 2000kg med en passat.
För mig är dragkomforten betydligt högre när man sitter högre.

Kamremmar i VW's dieselmotorer byts som tidigast på 18.0000mil, (om det inte händer något oväntat, men det har man tecknat garantier för. eller?)

Nja enligt min far som jobbat på vw så bör man byta kamremmen vid 12000 mil med reservation för att det kan skilja mellan modeller.
Sedan att dra med 140 hk så på framförallt diesel så är inte hästkrafterna det avgörande utan vridmomentet! Du kan ha en motor med fler hästkrafter som inte går bra att dra med alls pga klent vridmoment!!
 
Nja enligt min far som jobbat på vw så bör man byta kamremmen vid 12000 mil med reservation för att det kan skilja mellan modeller.
Sedan att dra med 140 hk så på framförallt diesel så är inte hästkrafterna det avgörande utan vridmomentet! Du kan ha en motor med fler hästkrafter som inte går bra att dra med alls pga klent vridmoment!!

-Vilket också säger en helt del om kvalitén på de bilarna.
Om serviceböckerna och tillverkarna säger att kamremmen skall bytas på 18-21.000mil på en 2.0l diesel, men en vw-anställd säger att man gör bäst i att byta vid 12.000 är precis vad vi upplevt vara väldigt vanligt hos VW tyvärr.
Även jag känner fler som jobbar på VW, ingen utav dem skulle köpa begagnad VW utan garantier.

Gällande vridmoment etc så är jag enig.
Men jag tycker om att köra bil, och 140hk ger mig inte tillräckligt i min vardagsskörning.
Jag letar alltid bil som är ypperlig både med och utan släp. En 140hk dieselsuv är enligt mig inte ypperlig utan släp, -i förbrukning, absolut. I körglädje? - inte enligt mig. :)
 
12000 gäller på Passat. Enligt serviceschemat alltså.

Har dragit 2000 med mina båda (tidigare 08a, nu 16 års modell), superbra anser jag. Och fixar våra vintrar tack vare 4WD (med å utan släp).

Visst finns det bilar med bättre komfort men enligt mig ska du upp i nästan dubbla priset först. Otroligt mycket för pengarna med en VW!
 
-Vilket också säger en helt del om kvalitén på de bilarna.
Om serviceböckerna och tillverkarna säger att kamremmen skall bytas på 18-21.000mil på en 2.0l diesel, men en vw-anställd säger att man gör bäst i att byta vid 12.000 är precis vad vi upplevt vara väldigt vanligt hos VW tyvärr.
Även jag känner fler som jobbar på VW, ingen utav dem skulle köpa begagnad VW utan garantier.

Gällande vridmoment etc så är jag enig.
Men jag tycker om att köra bil, och 140hk ger mig inte tillräckligt i min vardagsskörning.
Jag letar alltid bil som är ypperlig både med och utan släp. En 140hk dieselsuv är enligt mig inte ypperlig utan släp, -i förbrukning, absolut. I körglädje? - inte enligt mig. :)
Men du skrev att du inte ville dra med 140 hk... Vi har haft både 190 hk Passat och 190 hk Golf alltrack och sådan enorm skillnad tycker inte jag det är. Inte så det är värt dom där extra tusenlapparna i förbrukning och sedan bytet av kamrem. Men smaken är ju som baken.
Jag tror det står 12000 i serviceböckerna med så jag tror inte vw har gått ut med falska uppgifter här.
Vi har haft bilar från vw i stort sett hela min uppväxt och jag har upplevt dom tämligen problemfria och om man dessutom läser biltester så kommer dom oxå fram till att vw är ett bra beg köp. Med undantag av deras 7 växlade dsg växellåda, dq 200, som har varit väldigt problematisk men den sitter ju bara i klena tsi motorer så ts lär inte påverkas av den. Med tanke på hur mycket bilar vw säljer så borde det kommit fram vid det här laget om det är så usel kvalité som du påstår..
 
Men du skrev att du inte ville dra med 140 hk... Vi har haft både 190 hk Passat och 190 hk Golf alltrack och sådan enorm skillnad tycker inte jag det är. Inte så det är värt dom där extra tusenlapparna i förbrukning och sedan bytet av kamrem. Men smaken är ju som baken.
Jag tror det står 12000 i serviceböckerna med så jag tror inte vw har gått ut med falska uppgifter här.
Vi har haft bilar från vw i stort sett hela min uppväxt och jag har upplevt dom tämligen problemfria och om man dessutom läser biltester så kommer dom oxå fram till att vw är ett bra beg köp. Med undantag av deras 7 växlade dsg växellåda, dq 200, som har varit väldigt problematisk men den sitter ju bara i klena tsi motorer så ts lär inte påverkas av den. Med tanke på hur mycket bilar vw säljer så borde det kommit fram vid det här laget om det är så usel kvalité som du påstår..

Jo, det var kanske klantigt formulerat.
TS söker en bil som är trevlig att köra även utan släp. 140hk går snarare bort för mig av det skälet.

I böckerna står det 150000km som tidigast (då på bl.a. bensinmotorerna) och 210000km på de vanliga 2.0l dieslarna vi säljer som mest utav. Jag dubbelkollade i några för att vara säker. :)Minkamrem.se lämnar samma uppgifter.
Jag livnär mig på att sälja bl.a. begagnade VW, ofta tre år gamla och på ca 10000mil.
Våra service/reparationkostnader är höga på dessa bilar, men då är det såklart en del DSG lådor inräknat i det. Så jag talar helt och hållet utifrån våra siffror och de bekanta mekanikerna som avråder från köp. (Vi säljer väldigt mycket passater, så det är fler trasiga passater som går sönder för oss också, naturligtvis)

Det krävs alltid lite tur för att köpa ett exemplar utav bil som skall hålla utan konstigheter.
Visst kan man säkra sig för en hel del fel, men en fullständigt felfri bil existerar enbart med med lite tur ;)
 
Jo, det var kanske klantigt formulerat.
TS söker en bil som är trevlig att köra även utan släp. 140hk går snarare bort för mig av det skälet.

I böckerna står det 150000km som tidigast (då på bl.a. bensinmotorerna) och 210000km på de vanliga 2.0l dieslarna vi säljer som mest utav. Jag dubbelkollade i några för att vara säker. :)Minkamrem.se lämnar samma uppgifter.
Jag livnär mig på att sälja bl.a. begagnade VW, ofta tre år gamla och på ca 10000mil.
Våra service/reparationkostnader är höga på dessa bilar, men då är det såklart en del DSG lådor inräknat i det. Så jag talar helt och hållet utifrån våra siffror och de bekanta mekanikerna som avråder från köp. (Vi säljer väldigt mycket passater, så det är fler trasiga passater som går sönder för oss också, naturligtvis)

Det krävs alltid lite tur för att köpa ett exemplar utav bil som skall hålla utan konstigheter.
Visst kan man säkra sig för en hel del fel, men en fullständigt felfri bil existerar enbart med med lite tur ;)

Vad som är trevligt att köra är ju väldigt subjektivt och ts kan nog ta reda på om hen gillar att köra tex Tiguanen utan släp det är ju bara att åka till en bilfirma och provköra. Svårare är ju att ta reda på om det är en bra dragbil, det märks ju först när man hänger på släp.

Blir det inte lite märkligt när vi är flera som säger att det står 12000 mil i serviceböckerna på våra vw bilar men du hävdar envist att det står 18-21000..

Vi måste ha haft fruktansvärd tur med våra bilar då... Har som sagt haft vw hela min uppväxt eftersom farsan jobbat där så det har blivit ett gäng då jag tyvärr inte är så ung längre.. :o
Vi har nästan bara haft 2.0 dieslar iaf sista 15 åren. Förutom en gammal klen Skoda Octavia 99 med tsi motor som får leva vidare då den inte ger något i inbyte och samtidigt är så problemfri så vi vill inte göra oss av med den utan den är bra att ha som extrabil.
 

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 115
Senast: Gnapp
·
Utrustning Någon som drar med VW Tiguan , bensin? Ska byta ut min älskade Honda CR-V pga dessa nya tråkiga regler som gör att man inte får köra in...
Svar
15
· Visningar
4 679
Senast: caballus
·
Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 759
Äldre På biljakt! Kommer att pendla längre sträcka till jobbet och behöver en billigare bil än nuvarande Honda CR-V som är en mkt bra bil, men...
2
Svar
23
· Visningar
2 227
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp