Ny dragbil, 4wd,dragvikt 1990kg på utökad behörighet

Ej suv eller kombi.

Men jag älskar vår Navara, pickup. :love:
Förstår inte hur vi klarat oss utan den i alla år.
Dubbelhytt så två bilstolar får plats där bak. Får dra 2500kg på BE - kort.
Blandad körning drar den ca 0.85l/milen.
Inga som helst problem att dra vare sig hästar eller biltrailer.

Det är så himla praktiskt att ha ett flak att hiva upp grejer på :D

Funkar inte med Navara om man bara har B96.
 
För att tipsa om nåt som inte nämnts så kan jag rekommendera dig att kolla på Mercedes GLC suv. Bränslesnål, både med och utan släp.

Nissan Navara skulle inte jag kalla bränslesnål, de jag känner till av modellen drar satans mycket bränsle i alla fall. Men bra dragbil, mindre rolig att fickparkera med. ;)
 
För att tipsa om nåt som inte nämnts så kan jag rekommendera dig att kolla på Mercedes GLC suv. Bränslesnål, både med och utan släp.

Nissan Navara skulle inte jag kalla bränslesnål, de jag känner till av modellen drar satans mycket bränsle i alla fall. Men bra dragbil, mindre rolig att fickparkera med. ;)

De är jättelätta att parkera med, det är bara att köra över allt som är mindre än en Dodge Ram :p :rofl:

Nej, jag fickparkerar inte när jag kör jobbilen :grin:
 
Röstar oxå på VW Tiguan, vi är sjukt nöjda med våran.

Max 2000kg med B96

Drar ca. 0.5 - 0.6l/mil
Finns både som manuell och automat

Bra drag- och vardagsbil :)
Tyst och bekväm att åka i. Dock lätt att köra lite för fort med :p
 
Ni med Tiguan.
Kör ni bensinare eller diesel?
Orkar de dra?

Vår är en diesel, automat, 140 hästar men har högt vridmoment (vilket faktiskt är viktigare än hästkrafter när man ska dra) så den är urstark. Finns ju 170 hästars oxå men då är det dubbla kamremmar och kostar multum när det är dax att byta. Vi tyckte inte det var värt det utan för oss räcker 140 hk alldeles utmärkt! Min tränares gård har en vansinnigt brant backe som jag har haft problem med med andra bilar men Tiguanen har nemas problemas trots tungt släp och häst.
 
För att tipsa om nåt som inte nämnts så kan jag rekommendera dig att kolla på Mercedes GLC suv. Bränslesnål, både med och utan släp.
Må så vara att den är bränslesnål.... men den billigaste Mercedes GLC ligger på 439 000 på blocket och Byt bil och ligger kanske inte i så många bukefalisters prisklass
 
Må så vara att den är bränslesnål.... men den billigaste Mercedes GLC ligger på 439 000 på blocket och Byt bil och ligger kanske inte i så många bukefalisters prisklass
Det finns ju äldre årsmodeller också, om man inte absolut måste ha den nyaste.
 
Jag har kört både GLK och GLC,

Bägge är dyra både i inköp och försäkring (bor i Stockholm och är under 30)
Annars har jag inte så mycket negativt att säga.

Själv hade jag inte velat dra tungt med 140hk, och jag hade inte heller velat dra 2000kg med en passat.
För mig är dragkomforten betydligt högre när man sitter högre.

Kamremmar i VW's dieselmotorer byts som tidigast på 18.0000mil, (om det inte händer något oväntat, men det har man tecknat garantier för. eller?)
 

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 115
Senast: Gnapp
·
Utrustning Någon som drar med VW Tiguan , bensin? Ska byta ut min älskade Honda CR-V pga dessa nya tråkiga regler som gör att man inte får köra in...
Svar
15
· Visningar
4 683
Senast: caballus
·
Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 760
Äldre På biljakt! Kommer att pendla längre sträcka till jobbet och behöver en billigare bil än nuvarande Honda CR-V som är en mkt bra bil, men...
2
Svar
23
· Visningar
2 227
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp