För helt egen del, under en någorlunda överskådlig framtid: Bil från samma decennium som mig själv.
-II- längre in i framtiden: Så nära ovan decennium som möjligt.
Nya bilar generellt är bara skit och skräp. I min familj har vi alltid köpt splitternya bilar i mellanprisklassen, samtliga förutom nuvarande Skrot-Skoda ligger på skroten vid det här laget, fast dem är från 00-talet. VW Golfen från -00 gick 24 700 mil hos 11 ägare under 17 år innan den blev en plåtkub - det var väl dock ändå relativt okej. BMW 316i -04 gick 14 000 mil hos 3 ägare under 13 år. BMW 318i -08 gick 16 000 mil hos i praktiken bara 1 ägare under 6 års tid innan den välförtjänt hamnade på skroten. Nuvarande Skrot-Skoda (Octavia Combi TDI 4x4 -14) är snart 4 år gammal, har gått 8 500 mil och är helt slut sedan ungefär 2.5 år tillbaka. När vi inte vill ha den längre om något år och den gått säg 12-16 000 mil kommer vi troligtvis inte ens försöka sälja den, utan bara köra den till skroten direkt. Vad vill jag säga med detta då? Jo, att man förlorar extremt mycket på att köpa splitternytt. Samtliga ovan kostade i runda slängar 250 000 kr nya. Vi har haft dem i 4-6 år, kört dem 12-16 000 mil och när vi sedan sålt dem har vi fått runt 25-40 000 kr för dem. Vi har alltså förlorat över 200 000 kr på dem, och då har jag inte ens räknat med de ca. 25-50 000 kr vi lagt i reparationskostnader, utan bara rena värdeminskningar. Visserligen har de varit högmilade och ofta reparerats 5-15 ggr utöver de årliga service:arna, men ändå.
Den absolut bästa bilen, både ekonomiskt och funktionellt, vi haft (har) är min Volvo 850 -96. Köpt 2016 för 8 000 kr, hade då rullat 22 500 mil med 3 ägare. Klarar av att gå off-road i skogen, på vinterväglag, med ett enaxlat hästsläp påkopplat, och H.H i dito, utan att bråka det minsta. Det säger väl egentligen allt. Dessutom otroligt enkel och billig att reparera, vilket förövrigt knappt ens behövts under de snart 2 år vi ägt den. Extremt mycket bil för pengarna, om man jämför med ovanstående vrak som mer/mindre sackade ihop totalt när mätarställningen passerade 5 000 mil.