Ny flockmedlem

Katur

Trådstartare
I Torsdags kom jag hem med min nya häst. En unghäst på 3 år.
Vi har 3 andra vuxna hästar.

Första mötet gick jätte bra. Blev bara några pip och krafs med framhovarna. Men igår och idag är de jobbiga mot honom. Den äldsta hästen vallar honom och de andra biter honom i baken.

Jag funderar på om det här är något som kommer att försvinna efter några dagar eller om de helt enkelt inte vill ha honom där?

De leker också med honom flera gånger om dagen. En häst åt gången. Han får även äta tillsammans med dom runt ensilagebalen.

Vad tror ni?
 
Sv: Ny flockmedlem

Låter normalt tycker jag. Den behöver valla honom lite så han vet sin plats i gänget. Får han äta och leka med dem så skulle jag slappna av :)
 
Sv: Ny flockmedlem

Det är en ung häst som fortfarande behöver uppfostras och det är nog det som de håller på med. Det märks om de verkligen vill skada honom även om det kan se ganska våldsamt ut i våra mänskliga ögon. Jag ser hur de gör med vår 3-åring och hon är född i flocken. Hon kan vara väldigt kaxig och får sig ibland en ordentlig "åthutning" av de andra att hålla sig på sin plats.
 
Sv: Ny flockmedlem

Vi har nyligen fått in en två-åring i en liten flock, där en, ivanliga fall lågrangat sto, lyckats bli ledare... :crazy: Hon verkar ha problem att hantera sin makt! :grin: Hon gör utfall titt som tätt. Trots flera hö-högar på stort avstånd blir hon rätt var det är sur och jagar bort den lilla och även om hon själv aldrig går in i ligghallen så kommer hon rusande så fort hon ser nykomlingen gå in där... :( Sedan bevakar hon så de andra två inte får umgås med den nya.

Finns det någon som har erfarenhet av detta, enligt min är det svårt när hästar som inte är några egentliga ledare får bli det, de fattar inte att hon inte utgör något hot när hon står 50-100 meter bort helt lugnt. :mad:
Jag börjar bli lite orolig att unghästen aldrig får vila, äta i lugn och ro och funderar på lösning... Vad ska jag göra? Hur länge kan det få hålla på innan det blir skadligt för unghästen, tycker hon börjar se lite olycklig ut...:(
 
Sv: Ny flockmedlem

Det låter normalt tycker jag. Våran 1åring vallas runt av dom andra äldre hästarna i hagen hela tiden. Någon spark och bett blir det ju, jag tror bara det är bra att dom sätter "ungarna" på plats. Men man ska ju givetvis vara uppmärksam!
 
Sv: Ny flockmedlem

Men vad tror du, om unghästen inte får vila ifred i ligghallen? Det kanske de får när man inte är i närheten. När människor är där ska det kanske konkurreras om dem också... Kan jag inbilla mig att det är lugnare när jag inte ser? :confused: Hoppas bara hon inte tar skada av att få kasta sig iväg hela tiden på isigt underlag och av att inte få ligga ner och vila. Jag kanske överdriver, såklart det är bra om de uppfostras...
 
Sv: Ny flockmedlem

Man blir ju alltid lite rädd och ängslig när det gäller sin häst, det var jag själv i början. Det är alltid någon som ska schasa bort henne från höet trots att det finns massa högar! Det är säkert inte så farligt som man tror, för visst behöver dom små sättas på plats!
 
Sv: Ny flockmedlem

Normalt funtade hästar vet precis hur den där hästen funkar, även om du kan se ngt annat.

Jag vet när mitt sto kom som 2-åring- var den enligt mig jättesnäll.

MEN jag kunder inte begripa varför min äldre mkt snälla val. bet henne så mkt.:confused: Så hade han aldrig gjort med ngn annan iofs inga ston då:angel:

SEN visade det sig... att den var en i vissa situationer mkt beskyddande häst, som vallade bort den äldre från andra hästar.

Iom att den är så stor o när den far omkring så lovar jag dig att man flyttare sig- även val. Så han bet( inte hål) i förebyggande syfte. Tukt!

Läste sen att just ungston kan ha lite hingsttendenser. Behöver jag skriva att den är.... RÖD:rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi har för ca 5 dagar sedan släppt ihop 7 hästar på sommarbete. Det är 3 st hästar som min ponny ej känner sedan innan.3 hästar känner...
Svar
2
· Visningar
964
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 177
Senast: MissFideli
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 178
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp