Vallar på sommarbete

Finastearab

Trådstartare
Vi har för ca 5 dagar sedan släppt ihop 7 hästar på sommarbete. Det är 3 st hästar som min ponny ej känner sedan innan.3 hästar känner han sedan innan.
Med i sommarhagen är hans hagkompis, de har gått tillsammans under ganska lång tid vinter och sommar.
Nu till min ponnys beteende-han vallar sin hagkompis , de andra hästarna får inte komma nära,när de försöker hälsa rusar han fram och går mellan.
Idag har han blivit sparkad på hasen höger bak 🥺,troligen har någon försökt gå emellan.
Blir helt olycklig över detta beteende, är ju livrädd att han blir mer skadad.
Någon annan som varit med om detta beteende? Kan man göra ngt åt det🥺
 
Det är normalt beteende när hästar från olika "flockar" ska bilda en ny flock tillsammans. Din pålle, som är bossen i relationen till kompisen, visar för de andra hästarna i hagen att han inte kommer acceptera vad som helst från dem, och tvingar kompisen att backa upp honom. Detta kan pågå ett par veckor, men successivt kommer de olika hästarna närma sig varandra, och för det mesta är alla i en och samma flock sedan. Om det finns en riktigt stark och bra flockledare brukar den styra upp gruppen inom en vecka, eller kanske bara några dagar, annars kan det ta lite mer tid för flocken att formas, men det är helt normalt och inget att oroa sig för.

Om det bara finns utrymme för hästarna så att de inte tränger in varandra i hörn, och om alla hästar har bra språk så är skaderisken liten.

Passa på att titta på hur hästarna interagerar med varandra, man lär sig massor av att se hur de kommunicerar hälsar jag, som arrangerat hästbete i nästan trettio år 🙂!
 
Åh tack för ditt svar.Känns lite lugnare.
Känner ju inte alls igen hans beteende , men då har jag en förklaring varför han gör så. Han har ju redan fått en spark, men hoppas på att det var både den första och sista 🙏🐴❤.
De har en väldigt stor fin hage med mycket plats.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 299
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp