Bukefalos 28 år!

Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

K

Kaffikakk

Det är ett tag sen, 2 månader, men jag undrar vad man kan göra.
Hästen köptes muntligt via telefon, allt gick rekordsnabbt, den blev betald och hästen kom, levde i fyra dagar och jag fick ta bort h*n på grund av kolik (tror vi, man vet ju aldrig). Jag borde kanske ha obducerat hästen dagen efter men det var fredag och jag hade inte ork, för att vara ärlig. Vad säger konsumentlagen om detta? Hann ju aldrig försäkra hästen eller göra ägarbyte. Finns det något man kan göra? Kan köpet gå tillbaka?
Tacksam för hjälp. Kan inte sluta grubbla på detta. Tyvärr får jag ju aldrig hästen tillbaka, men i alla fall.
Troligen finns det inget man kan göra eftersom det aldrig blev skrivet kontrakt, inga dokument på att hästen blev köpt och jag har heller inte sett några vet papper (fast h*n blev vet granskad ua enligt försäljaren) Affären gick kanon och jag har inget ont att säga om försäljaren. Men nu gick det så här. Vad säger ni?
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Säljaren kan ju inte hjälpa att hästen fick kolik sen du köpt den så säljaren ska ju inte behöva köpa tillbaka en död häst. Har ni inga papper varken på ägarbytet eller kontrakt eller nånting och du inte sett några veterinärintyg och dessutom inte obducerade hästen så kan du förmodligen inte göra något alls över huvud taget. Utan papper kan varken du eller säljaren bevisa någonting.

Gjordes inget ägarbyte och säljaren har kvar försäkringen så kan det kanske gå på säljarens försäkring, men det är ju lite sent två månader efter. Säger som föregående talare - vad säger säljaren?
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

nej, ett köp kan väl aldrig gå tillbaka för att hästen får kolik. Tyvärr är det ju vanligt att hästar kan få kolik i samband med flytt, miljöombyten och dylikt. JÄTTETRÅKIGT att du förlorade din häst på detta sätt! :-( Usch, kolik är ju aldrig roligt.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Väldigt tragiskt, usch så hemskt för dig!

Det enda jag kan säga är att om inga papper skrivits, du inte fått papper vet. bes, och du inte har vet. papper på vad som exakt hände med hästen och ifall detta kunnat vara något ex. kroniskt fel eller något som utlösts av något säljaren gjort, så tror jag att du har svårt att få det köpet att gå tillbaka.

Sånt här kan ju trots allt hända, en häst kan få svår kolik som en blixt från klar himmel och det behöver inte ha något med förra ägaren att göra, det kan bero på flytt, byte av mat, stress eller vad sjutton som helst.

Dock förstår jag inte hur du kan tycka att köpet gått så bra, när du inte ens skrivit på ägarbevis eller fått ett besiktningsintyg?...


Vad hästen helt oförsäkrad?
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Jag har köpt många hästar och har en enkel regel. Att aldrig ta hem dem förrän de är försäkrade! Det gör man ju så enkelt bara genom ett telefonsamtal. Men gjort är gjort och ibland gör man misstag.

Eftersom du inte heller obducerade hästen så vet du ju inte varför den hade problem så då är det kanske ännu svårare att reklamera? Köpte du av privatperson eller näringsidkare? Har du pratat med säljaren? Jag tänkte att säljaren kanske kunde tänka sig att ersätta dig ekonomiskt till en del i alla fall. Man kan ju alltid fråga. Får jag fråga vad priset var för den här hästen?
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Hade inte den förra ägaren hästen försäkrad heller?

Fyra dagar borde ha räckt till att föräkrad hästen på, personligen skulle jag ALDRIG hämta en häst som jag inte har försäkrad.

Tråkigt det som hände men tyvärr finns det nog inget att göra, du borde helt enkelt ha försäkrat hästen omedelbart.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Vad jag säger?
Att det är lätt att vara efterklok. Men man försäkrar hästen innan man lastar den alternativt direkt när den kommer hem, även om det är en snabb affär.
När jag köper´en ny häst så är det de första jag gör, att försäkra den. Ofta långt innan det är dags för hemtransport.
Ledsamt att det gick så illa i ditt fall. Men det är inget fall för konsumentköplagen. Ni har gjort en affär (antar ni är privatpersoner bägge) och varit överens om villkoren. Säljaren kan ju inte lastas för att du inte hann försäkra hästen eller att den dog i det här fallet.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Tack för svar alla.
Ja det är enormt tråkigt, så fin häst. Säljaren ville snabbt få bort hästen pga platsbrist och jag fick den till halva priset, den kom 3 dagar efter vårt samtal och jag ville ju inte missa en super chans på så vacker häst. Nu gick det ju dock så här och jag antar att hästen inte alls var försäkrad eftersom den kom från ett försäljningstall, det har jag inte frågat om. Jag har inte pratat med personen sen detta hände, ville bara gömma mig i sanden och glömma allt. Men det är ju alltid så att man börjar fundera i efterhand. Vet att det är långsökt, men man vet ju aldrig. Köpet gick bra, alla papper skulle ju fixas men hästen måste iväg med transporten och det fanns ingen tid för detta, men vi hann ju ingenting innan jag blev tvungen att begrava hästen. Det enda jag har är kvitto på betalningen och transporteringen. Jag tycker fortfarande att köpet gick bra och smidigt, förutom nu den "lilla" avvikelsen att hästen inte längre finns...
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Utgångspris 150 000kr men jag fick den för 75 000 kr. Klart som korvspad att man tackar ja till erbjudandet! Men nu är det ju klart att jag borde ha försäkrat den. Det är inte den enda hästen jag äger så jag har, av ekonomiska skäl, inte alla försäkrade. Lätt att vara efterklok, ja.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Sen är det ju så att det blev katastrofalt efter att veterinären slangade hästen med parafinolja. När jag rådfrågade av en annan vet kan det bli problem om man slangar en häst som har tex sandkolik. Vet inte så mycket om detta men jag antar att veterinären har rätt. Och OM nu hästen led av sandkolik kan det omöjligt vara här hos mig han fått det eftersom vi enbart har gräshagar och knappelunda ätit så mycket sand att han får problem av det på fyra dagar?! Knepigt värre. Efter slangningen blev han totalt sjuk, han svettades och flämtade och försökte kissa gång på gång.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Fast nu börjar vi komma i ett lite annorlunda läge. Är du privatperson eller är du näringsidkare?
Är du privatperson och köper av ett försäljningsstall så kan det mycket väl finnas chans till ersättning. Så då blir rådet att du så fort som möjligt hör av dig till en juridsikt kunnig och lämnar alla fakta som finns i fallet. Lite olyckligt att du både dröjt så länge och att du inte obduserade hästen när det hände. Men chansen kan finnas ändå.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Men fyra dagar? Det tar ett snabbt telefonsamtal att försäkra hästen, det är ju inga konstigheter som tar dagar och veckor.

Kan du bevisa att det var sandkolik?
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Tack Masse.
Jag är privatperson. Hästen finns begravd på gården. Kan man (usch!) obdusera på en två månaders kropp?
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Men även om man försäkrar hästen så är det väl så att det måste gå typ 20 dagar innan den gäller? eller hur är det med den biten nu igen? vet att det var så på ngn försäkring jag hade när jag köpte häst
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Men fyra dagar? Det tar ett snabbt telefonsamtal att försäkra hästen, det är ju inga konstigheter som tar dagar och veckor.

Kan du bevisa att det var sandkolik?

Nej det kan jag inte, om jag inte gräver upp hästen och öppnar den. OM den skulle ha dött av sandkolik kan jag även få ut det på veterinärens försäkring har jag för mig?
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Bara om hästen bevisligen blivit felbehandlad, vilket kan vara ett projekt i sig.

Bara att låta obducera är jättedyrt, och sedan är frågan vad ett resultat ger. Jag hade nog personligen satt det som dyra läropengar.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Trauma har ingen karens på nytecknad försäkring. Frågan är vad bolaget räknat detta som? I andra fall vet jag att det inte varit problem med just kolik.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Tack Masse.
Jag är privatperson. Hästen finns begravd på gården. Kan man (usch!) obdusera på en två månaders kropp?

Nej inte av den anledningen som du skulle behöva. Det ska ske ganska omgående innan kroppen börja ruttna.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Fast försäljaren hade säkert hästen försäkrad och eftersom ni inte gjrt ägarbyte sà är hästen hennes. Prata med henne ni kanske kan använda hennes försäkring.:idea:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 252
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
736
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 998
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 242
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp