Bukefalos 28 år!

Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Utgångspris 150 000kr men jag fick den för 75 000 kr. Klart som korvspad att man tackar ja till erbjudandet! Men nu är det ju klart att jag borde ha försäkrat den. Det är inte den enda hästen jag äger så jag har, av ekonomiska skäl, inte alla försäkrade. Lätt att vara efterklok, ja.

Jisses ! Jag trodde det rörde sig om högst 20 000 eftersom du inte ens försäkrat den...
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Är köpet genomfört är hästen köparens. Inte tu tal om saken. Att ägarbytet inte är gjort (passet/rasföreningen) har inget med ägarbilden att göra. Det är alls inte säkert att säljaren hade hästen försäkrad, och även om det är så att säljaren hade hästen försäkrad, är ju hästen köparens när den dör.

Där finns inget att hämta.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Ja om man ska följa alla regler till ounkt och pricka...

Fast är det nàgon som VET att hästen är sàld eller är det information som behöver ges?
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Jag tror att det kan bli svårt att göra något eftersom du som köpare inte har fullgjort din undersökningsplikt. Det hade t ex varit smart att se till att du fick veterinärintyget faxat till dig innan du bestämde dig för att köpa hästen.

Koliken kan ju vara ren otur i kombination med stress över miljöbytet - men det skulle lika gärna kunna vara så att säljaren har sålt en häst med upprepade kolikproblem till vrakpris för att bli av med den.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Varför skulle man som säljare riskera en dom för försäkringsbedrägeri för att köparen schabblat? Hade jag som säljare aldrig gjort.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Tycker synd om både dig och hästen! En annan variant kan ju vara att hästen precis hade blivit avmaskad. Om dom har bandmask så kan det hända att maskarna börjar att röra sig och orsaka stopp i blindtarmen. Det ger samma (i stort sett) symptom som "vanlig" kolik och hästarna (i alla fall den som jag hade), försöker att kissa gång på gång utan att det går. Det kallades också för kolik enl djursjukhusets journal.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Jag skulle vilja påstå att symptomen inte alls låter som kolik..försökte kissa låter mer som urinvägsinfektion.Om en urinvägsinfektion går för långt blir hästen förgiftad.Var hästen vinglig och verkade desorienterad?
Även abortvirus (den typen som visar sig i hjärnhinneinflammation,inte den typen som ger sig på dräktiga ston alltså) kan ge såna symptom.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Som jag skrev så har jag flera hästar och av ekonomiska skäl kan man ju inte försäkra alla. Nå gjort e gjort. För att svara skogstroll, hans "kiss" problem började efter slangningen. Han blev totalt sjuk efter det. Han svettades, hade svårt att gå och försökte kissa gång på gång och det kom bara lite. När jag tänker efter var han nog vinglig och "rank". Det kan ju också tyda på njursten (hans kiss bekymmer alltså).
Det hela började ganska "lugnt", vanliga kolik symptom, skrapade, orolig. Så jag började gå med honom och det värrades en aning. Vet kontaktades efter 30 min och han fick smärtstillande. Blev inte bättre men heller inte sämre. Han bajsade åtminstone fem gånger under tiden så förstoppning kunde det ju inte ha varit, därav förstod jag inte varför han överhuvudtaget skulle slanga honom. Men klockan var 03 så man började ju vara lite tom i knoppen. Och rädd om sin nya häst. Han var heller ingen stressad häst, närmare lite slö och mager på kuppen. Ja ni, tack för alla svar. Det skulle bara vara "trevligt" att veta vad som verkligen hände min nya häst den natten. Vi har haft typ 2 kolik fall på tio år så det blev verkligen en chock!
Undersökningsplikt? Alltså hur mycket är man skyldig att undersöka? Man kan ju omöjligt genomultra hela hästkraken! OM han nu hade sandkolik, njursten eller hjärnhinneinflammation, vanlig kolik eller vad han nu hade. Kan en häst verkligen bli så dålig på 4 dagar av en flytt?
Min tanke är inte att börja bråka med försäljaren, jag inte ute efter den personen utan mer för att höra runt lite vad man skulle ha kunnat gjort och delvis om någon har några ideér om vad som hände min häst. Jag kan heller inte påstå att jag schabblat, på vilket sätt då? Förutom att jag knappelunda skulle ha startat tråden om hästen varit försäkrad, men han var ju inte det nu och så är det med det.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Jo, vid förstoppning i blindtarmen så är det just det som är grejen, hästen skiter och magen mullrar... Som åskan. Åtminstone på en sida. I övrigt så är det som kolik.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Utgångspris 150 000kr men jag fick den för 75 000 kr. Klart som korvspad att man tackar ja till erbjudandet! Men nu är det ju klart att jag borde ha försäkrat den. Det är inte den enda hästen jag äger så jag har, av ekonomiska skäl, inte alla försäkrade. Lätt att vara efterklok, ja.

Men HUR i hela havet tänkte du när du betalade hästen utan att få några papper skrivna samtidigt? du tog en enorm risk, oavsett att hästen nu dessutom måstat avlivas.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Men även om man försäkrar hästen så är det väl så att det måste gå typ 20 dagar innan den gäller? eller hur är det med den biten nu igen? vet att det var så på ngn försäkring jag hade när jag köpte häst

försäkrningen gäller omedelbart. det är anledningen till att jag försäkrar hästen innan den ens lämnar säljarens gårdsplan.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Det beror nog på vilket bolag det är och om man tagit över eller nyförsäkrat. Satt just och jämförde premier och såg att tex folksam har med bland sina villkor att veterinärvårdsförsäkringen inte gäller förens 30 dagar efter försäkringens begynnelsedag. Livförsäkringen tror jag gäller från början. Känns lite lömskt faktiskt. Nog inte många som försäkrar hästen en månad innan dom får hem den.
Har stort medlidande med TS men tror tyvärr inte det är så mycket man kan göra.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Jag försäkrade min häst i folksam - nyförsäkring, för 6 år sen, och den var försäkrad från dag ett. Är 100, eftersom jag specifikt frågade om den var helt täckt, om ngt skulle hända i och med transport osv, och japp, den var helförsäkrad. De kanske har ändrat villkoren? Jättetrist isåfall. Ibland undrar jag vad man betalar för egentligen, med alla klausuler och undantag som hela tiden skrivs in. Fler och fler börjar väl resonera så vad jag förstått - man tecknar istället en liv och en veterinär försäkrning och skiter i resten.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Det finns karens hos alla bolag (kollade augusti), för annat än trauma. Både liv och veterinärvård gäller från dag 1 om det t ex är sårskada. Dock inte sjukdomstillstånd som påbörjats innan försäkringen tecknades.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Det beror helt på i vilken lagstiftning man hamnar om köparen har undersökningsplikt eller inte. Om du är privatperson och köper av en näringsidkare så har man inte undersökningsplik på det vis som många här tror. I det fallet anses säljaren ha ansvaret för att varan är vad kunden köper så att säga.
Jämför gärna med den som köper en dyr TV. Då är det ingen som tycker att man ska testa den innan hos en tredje part. Inte heller hade man godtagit att det gick sönder efter 4 dagar. Det hade varit själv klart att man gick tillbaka till affären med den. Om det inte var så att själv haft sönder den, t ex "råkat" hälla vatten i den.
Än så länge lyder även levande djur under samma lagstiftning på både gott och ont.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Det finns karens hos alla bolag (kollade augusti), för annat än trauma. Både liv och veterinärvård gäller från dag 1 om det t ex är sårskada. Dock inte sjukdomstillstånd som påbörjats innan försäkringen tecknades.

tack för förtydligande.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Aha, man får alltså vara hur blåögd som helst som köpare så länge man är privatperson?

Personligen tycker jag att det är märkligt att man kan köpa en häst utan att titta på den eller ens titta på ett veterinärintyg. Jag fattar inte ens hur man kan sälja en häst till en ägare som man bara har pratat med i telefon, och som är ointresserad av veterinärintyget. Bryr man sig inte mer om vad hästen kommer till för hem?
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

För det första undrar jag ju varför man sänker priset från 150 000 till 75 000 för att "man inte har stallplats"? En häst bor rätt bra för 75 000 i ett antal år framöver.

Sedan ditt argument - "Jag hann inte försäkra hästen eller göra ägarbyte"!? På fyra dagar? En häst för 75 000:-?

Du gjorde väl ägarbyte när du betalade ut pengarna och skrev på ett papper?

Och nu - "kan jag gräva upp hästen efter 2 månader"? Visst. Ring CSI Horse.

Det här luktar försäkringsskunk lång väg.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Tja, väntar man dessutom i två månader efter att hästen dött att fundera så får man nog stå sitt kast......

Kan man köpa en häst för 75 000 så BORDE man ju ha råd att försäkra och obduktion har i så fall antagligen varit nödvändig för fastställande av dödsorsak, alternativt intyg från veterinär.....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
736
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 998
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 242
Senast: Hajfisk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 413
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp