Bukefalos 28 år!

Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Jag kan inte förstå varför man inte försäkrar sina hästar av ekonomiska skäl, även om man har flera! Att man inte har en livsförsärking på varje häst kan jag ju begripa men veterinärvård har man väl ändå på alla inom rimlig ålder? Visst kanske en 30åring inte hålls försäkrad som en 10åring men köper man en häst för 75000kr så kan det väl inte handla om ekonomiska brister, för då köper man inte ytterligare en häst...
Någonting känns himla tillgjort i hela sammanhanget, och både säljare och köpare känns okunniga om inte påhittade. Har man inte haft vett att försäkra hästen efter 4 dagar så vet jag inte. Här tar det 5 sekunder att ringa upp mitt ombud och berätta vad jag vill så är det fixat. Framförallt då man har häst sedan innan och vet hur man gör...
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Fast ekonomiska skäl behöver ju inte innebära ekonomiska brister? Jag tänker mer att om man har flera hästar är det bättre att stå för risken själv än att betala försäkring för allihop. De sammanlagda premierna kommer nästan alltid överstiga veterinärräkningen så har man bara råd att betala den vård man vill att hästen ska få så lönar det sig givetvis ofta att inte försäkra. Lite som att vara sitt eget försäkringsbolag.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Men sluta hacka! Jag öppnade tråden för att få råd och även också skriva av mig. Försäkringsskunk? Öh? Påhittade? Öh? Okunniga? Öh? Det är många affärer som blir gjorda utan att man sett hästen IRL och IBLAND har man otur, som jag. Jag tackar i alla fall för vettiga och kunniga svar. Man måste ju inte ha hästen försäkrad! Det är ju ingen lag på det och det är ju upp till var och en. I mitt fall har jag aldrig behövt en försäkring, tills nu. Men nu är det ju som det är. Det är oehört tråkigt att jag inte längre har kvar min fina nya häst och jag är ennu idag enormt ledsen över detta som hände. Det är ALDRIG roligt att se sin häst lida så mycket som min gjorde de sista timmarna i livet. Jag kom hem kl 05, helt slut av allt. Sen att börja ta tag i allt dagen efter fanns det inget ork för. Tyvärr. Men man är ju mänsklig och misstag ska man få göra.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Aha, man får alltså vara hur blåögd som helst som köpare så länge man är privatperson?

Personligen tycker jag att det är märkligt att man kan köpa en häst utan att titta på den eller ens titta på ett veterinärintyg. Jag fattar inte ens hur man kan sälja en häst till en ägare som man bara har pratat med i telefon, och som är ointresserad av veterinärintyget. Bryr man sig inte mer om vad hästen kommer till för hem?

Försäljaren visste vart hästen kom. Alla papper skulle skickas med posten eftersom transporten skulle iväg med 15 andra hästar.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Fast ekonomiska skäl behöver ju inte innebära ekonomiska brister? Jag tänker mer att om man har flera hästar är det bättre att stå för risken själv än att betala försäkring för allihop. De sammanlagda premierna kommer nästan alltid överstiga veterinärräkningen så har man bara råd att betala den vård man vill att hästen ska få så lönar det sig givetvis ofta att inte försäkra. Lite som att vara sitt eget försäkringsbolag.

:bow: Precis.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Det beror nog på vilket bolag det är och om man tagit över eller nyförsäkrat. Satt just och jämförde premier och såg att tex folksam har med bland sina villkor att veterinärvårdsförsäkringen inte gäller förens 30 dagar efter försäkringens begynnelsedag. Livförsäkringen tror jag gäller från början. Känns lite lömskt faktiskt. Nog inte många som försäkrar hästen en månad innan dom får hem den.
Har stort medlidande med TS men tror tyvärr inte det är så mycket man kan göra.

ja precis...det va så det va när jag köpte en häst också...men jag tror det var 20 dagar då...ja det är ju bra att veta iaf ngn ska nyförsäkra en häst som ska hämtas, att dom kollar upp vad som gäller för det försäkringsbolaget.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

I mitt fall har jag aldrig behövt en försäkring, tills nu.

Där tycker jag att du ringar in problematiken snyggt och prydligt. Försäkringar behövs aldrig förrän det händer något.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Men allvarligt, du får nog skylla dig själv (inte för döden av hästen, det var ju jättetråkigt såklart) om du tog hem en häst utan att först ha skrivit kontrakt och sett till att försäkra hästen. Kontrakt går ju fixa i efterhand iom. att du ädnå hade bevis på uppgjord affär genom betalning, men försäkring kan man ju alltid göra jättesnabbt utan problem...

Att försäkra går att göra direkt via telefon vardagar, och kontrakt måste man ju ha helt enkelt, annars kan det ju bli sånt här krångel.

Jätte tråkigt med hästen såklart, och hoppas det löser sig men se till att göra nästa hästköp lite mer klokt när det kommer till pappers saker, dom är ju ändå jätteviktiga ;)
Fast visst är det lätt att vara efterklok, men jag har lärt mig av mina misstag (eller snarare när jag insett i efterhand att det kunde gått illa men osm tur var har det inte gjort det)

KL
angelaL: Jo, köpet var gjort, även om det inte fanns kontrakt på det, eftersom pengar var betalda och hästen hämtad.
Om ägarbytet var registrerat elelr inte är inte det som betämmer vem som äger hästen enligt lag.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Detta har inget att göra med att hacka på någon men kommer man på 2 månader efteråt att man kanske skulle gjort si och så så är det väl också fakt att man brde tecknat en försäkring, just på en så pass dyr häst.
Jag tycker också synd om häststackaren men kan inte begripa varför man inte tecknar försäkring, dessutom får man rabatt när man har ett visst antal hästar i samma bolag. Köper man en ny häst där man inte vet så mkt om sjukdomshistoria mm så kan det väl vara värt att försäkra just den, så kan man ju strunta i hästarna man har hemma som ma "vet" brukar vara friska.
Även om det är som du själv säger, försäkringen behövs sällan, men när den väl används så är man hemskt glad för den. Då kanske du även kunde fått obduktion mm bekostad.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Vad säger konsumentlagen om detta? Hann ju aldrig försäkra hästen eller göra ägarbyte. Finns det något man kan göra? Kan köpet gå tillbaka?

Man måste ju inte ha hästen försäkrad! Det är ju ingen lag på det och det är ju upp till var och en. I mitt fall har jag aldrig behövt en försäkring, tills nu. Men nu är det ju som det är.

Jag förstår inte vad du är ute efter? Först inleder du med att tydligt vara ute efter pengarna i affären, d v s vad konsumentköplagen säger, om hästen är din eller säljarens, obduktion etc.

Sedan vill du veta för att dra lärdom av det hela.

Självklart behöver man inte ha hästar försäkrade, själv är jag inte något större fan av A1-försäkringar, men jag är då också beredd att ta sådana smällar som diskuteras här. Är jag INTE beredd att ta det, försäkrar jag hästen. I ditt fall hade jag valt att försäkra hästen INNAN den ställdes på lastbilen, otroligt mycket kan hända både vid transport och miljöbyte (som t ex transportsjuka, kolik, olyckor med skador etc).

Kan man vara av med (i det här fallet) 75 000 kr utan att knysta väljer man att INTE försäkra hästen. Du berättar att du inte hunnit försäkra hästen på fyra dagar (sannolikt längre tid eftersom du nog funderade på hästen innan den ställdes på lastbilen?), sedan låter du påskina att du inte vill försäkra hästen eftersom man inte måste och många väljer att inte göra det.

Vill man skydda sin investering (i det här fallet) 75000 kr, väljer man att försäkra hästen direkt man bestämt sig för köp (ett telefonsamtal, ombuden svarar på kvällar och helger om så behövs) och vet att man har ett visst skydd om något händer.

Det hela är egentligen väldigt enkelt.
 
Sv: Ny häst, dör inom fyra dagar, vad göra?

Alltså, du har inget att kräva av säljaren i nuläget, eftersom man med säkerhet inte vet vad hästen dog av. Kolik, ja det får ses som ett problem för dig som köpare och är inget ovanligt faktiskt att hästar kan drabbas av t ex genom stress, miljöombyte etc. Det får ses som inom risken för övergången, hade man kunnat fastställa att skadan genom obduktion vara av en sådan art att den funnits vid övertagandet så hade du haft en bättre möjlighet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 252
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
736
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 998
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 242
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp