Ny häst, hur vänja den vid nytt stall o ägare?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Gazelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 445
G

Gazelle

Ja, nu har jag äntligen köpt min första egna häst! :) Undrar bara över hur det lönar sig att vänja hästen vid sitt nya hem och mej? Lönar det sig att börja rida och träna direkt? Någo bra tips över hur man klarar "test-perioden" bäst? :idea:

Sv: Ny häst, hur vänja den vid nytt stall o ägare?

Hej!
vad roligt att du har en häst:)
första dagen så har jag bara hålit på med hästen och andra dagen så gick jag med hästen. sen på tredje dagen så red jag ut med en annan häst från stallet.

Lycka till :)

Jag skulle nog låta hästen bo in sig någon vecka innan jag lämnar gården och rider ut. Det är alltid bra om hästen känner sig trygg hemma och vet var den bor, sas.

Sedan kan det ju vara individuellt såklart.
Pinky var den coola typen som bodde in sig direkt, låg i boxen första natten och aldrig visade oro eller förvirring.
En tidigare häst slet sig lös under en promenad under de första dagarna och sprang mot sitt gamla stall som låg på andra sidan stan, 2 mil från det nya. Som tur var blev han stoppad av hästvana människor på vägen, men det hade kunnat sluta riktigt illa...:crazy:
Elvira (nuvarande pålla) var ganska osäker i början, men mår betydligt bättre nu efter några veckor när hon kan rutiner och hästkompisar.

Så trygghet med det nya innan mna rider ut, tycker jag! Har man ridhus på gården kan man ju kanske rida lite där efter ett par dagar.

jag lät mina hästar stå i tre, fyra dagar innan jag överhuvudtaget började göra något med dem. Tycker att de först och främst ska få lära känna sina nya hästkompisar och omgivningen. Jag var mycket i hagen och pysslade med hästarna de första dagarna så det både blev vana med mig.
den ena hästen var lugn som en filbunke i början så honom tog jag och red på tredje dagen runt i hagen så han skulle få lära sig den (hagen är väldigt stor, tar en halvtimma att rida runt). Pysslade med honom hela tiden och "fanns där" jämt.
Andra hästen var sprallig och lite stirrig i början så han fick en dag extra på sig att känna sig hemma. Han tog ett dessutom ett travvarv med de andra hästarna runt hagen när han kom, så jag tror han upptäckte det mesta direkt. Sedan på fjärde dagen tog jag med honom och ledde honom en kort bit , på de stället som jag rider på mest. hade då hästkompis med mig eftersom han vart nervös annars.

så som sagt... olika individer , olika sätt. Men det lönar sig att låta dem få ta det lungt de första dagarna. Mina hästar fungerade det bra för iallafall
681.gif

lycka till! :D

Gazelle skrev:
Ja, nu har jag äntligen köpt min första egna häst! :) Undrar bara över hur det lönar sig att vänja hästen vid sitt nya hem och mej? Lönar det sig att börja rida och träna direkt? Någo bra tips över hur man klarar "test-perioden" bäst? :idea:

Rid direkt, andra dagen, kanske med sällskap eller hemma på gården. Låt den inte stå och samla energi då riskerar du bara problem och en ond cirkel. Den behöver säkert aktiveras och rastas av om det är en frisk glad häst.

jag tänkte på "test-perioden"... den får man nästan ta som den kommer. Fast det bästa kanske är att direkt visa hästen vem som bestämmer... Genom markarbete kanske? Vissa hästar testar aldrig, vissa jämt. Mina hästar är så. Nordisen testar med allt han kommer på, travaren har jag aldrig märkt någon test-period på.

Kul att du fått en häst och lycka till:D

Det beror ju helt på vad hästen är van vid - en häst som flyttat flera gånger i sitt liv, varit runt halva landet på tävlingar och är cool. Tja där kan man väl rida direkt. Däremot att låta den landa lite i hage o box och inte pilla för mycket när den är i stallet.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 307
Senast: Claraclara
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt... 2
Svar
21
· Visningar
2 002
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 688
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 598
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka