Bukefalos 28 år!

Ny jobbdator

Magiana

Trådstartare
Jag behöver en ny jobbdator och tycker det är skitjobbigt att veta vad jag ska ha. Datorn är mitt absolut viktigaste redskap och den ska klara av en del.

Det mest krävande är hanteringen av videofilmer, som ska konverteras innan publicering. Ibland behöver jag gå in och klippa i filmerna. Det kräver en del kraft av datorn. Sen tar de mycket plats också. Jag har i dagsläget 2 externa hårddiskar på 2 TB vardera för att avlasta hårddisken i datorn. Den ena är nästan full och den andra halvfull. Nuvarande hårddisk är 910 GB stor. Den är något mer än halvfull.

Övrigt arbete som görs, bör vilken dator som helst klara av, typ enklare bildbehandling, redigering av dokument, mejl och sånt.

Men med tanke på att videohanteringen tar mycket resurser, vad ska jag tänka på vad gäller processor, hårddisk och sånt?
 
Jag skulle titta på en hyfsat högspecad dator med en modern i7-processor (det skiljer en del i prestanda mellan de första generationerna och de senaste) och minst 12-16 GB minne. Om jag inte skulle plocka ihop den själv hade jag förmodligen tittat på exempelvis en Dell XPS.
Jag har valt att hålla lagringen av storafiler utanför datorn, på externa USB3-diskar eller på en NAS (nätverksdisk) med gigabit nätverk. Däremot behöver filerna finnas på en lokal disk när man jobbar med dem, så jag har valt att ha två separata fysiska SSD-diskar i datorn. En för operativsystem och applikationer, och en som arbetsdisk för filer. I NAS:en har jag fyra konventionella hårddiskar (Western Digital Red) i RAID10, vilket ger hög överföringshastighet och hög säkerhet/redundans. (Givetvis är nätverket över kabel och inte trådlöst.)
 
@Magiana: Jag håller med @Snubbelfot om det mesta förutom Dell. För mycket krångel med dem helt enkelt. Kolla på Asus och ev Toshiba (inget annat än Asus kommer innanför dessa väggar).

Kan du åka till Falun och handla kan jag rekommendera en suverän databutik. Man går in, säger vad man ska ha datorn till, budget och så ger de förslag. De har egen verkstad också.
 
Måste du ha PC? Annars är ju Mac mycket enklare att jobba med när det gäller filmbearbetning. En MacBook Pro skulle jag säga, om du fick välja helt fritt.
 
Jag skulle titta på en hyfsat högspecad dator med en modern i7-processor (det skiljer en del i prestanda mellan de första generationerna och de senaste) och minst 12-16 GB minne. Om jag inte skulle plocka ihop den själv hade jag förmodligen tittat på exempelvis en Dell XPS.
Jag har valt att hålla lagringen av storafiler utanför datorn, på externa USB3-diskar eller på en NAS (nätverksdisk) med gigabit nätverk. Däremot behöver filerna finnas på en lokal disk när man jobbar med dem, så jag har valt att ha två separata fysiska SSD-diskar i datorn. En för operativsystem och applikationer, och en som arbetsdisk för filer. I NAS:en har jag fyra konventionella hårddiskar (Western Digital Red) i RAID10, vilket ger hög överföringshastighet och hög säkerhet/redundans. (Givetvis är nätverket över kabel och inte trådlöst.)
Hur vet jag skillnaden mellan en äldre i7-processor och en modern?

När du pratar om "minne", menar du då RAM-minne?

Vad är "gigabit nätverk"?

Vad är USB3 och NAS? Vad är det för skillnad?

Budgeten för en ny dator är f.ö. max 10000.

Måste du ha PC? Annars är ju Mac mycket enklare att jobba med när det gäller filmbearbetning. En MacBook Pro skulle jag säga, om du fick välja helt fritt.
Av någon anledning får jag inte upp en enda Mac när jag kollar bärbara datorer på prisjakt. Ingen verkar uppfylla de andra kraven jag har.

Datorn SKA ha matt skärm. Den ska ha minst 3 USB-portar av typ A. Hårddisken ska vara hyfsat stor. I dagsläget har jag använt nästan 500 GB av nuvarande hårddisk, trots att jag flyttat filer till externa hårddiskar.

Den optiska enheten i nuvarande dator används ibland så det är önskvärt att den nya också har en. Annars behöver jag spara den gamla för sådana jobb.

Jag tycker det suger fett om jag ska behöva köpa till en massa externa prylar så som externa hårddiskar, USB-hubbar, optisk enhet m.m. bara för att få den dagliga ruljangsen att flyta. Det blir rörigt på skrivbordet och omständigt att behöva flytta filer stup i kvarten. Sådant gör jag annars bara när jag har lite tid över.
 
Hur vet jag skillnaden mellan en äldre i7-processor och en modern?
Strängt taget tror jag inte du behöver bekymra dig om det så länge som du köper en ny dator.
När du pratar om "minne", menar du då RAM-minne?
Ja.
Vad är "gigabit nätverk"?
Den snabbaste vanligt förekommande varianten av trådbundet nätverk. Idag är det i stort sett standard på de flesta nätverksanslutna prylar, men inte undantagslöst.
Vad är USB3 och NAS? Vad är det för skillnad?
En USB-disk kopplar du lokalt till datorn via ett USB-uttag, och i normalfallet når du den bara från just den datorn. En NAS (nätverksdisk) ansluter du via nätverket, antingen i närheten av din dator eller till en switch eller router någon annanstans i nätverket. Den kan nås även av andra datorer i samma nätverk. Många NAS:ar har egna funktioner för säkerhetskopiering, som inte är beroende av värddatorn.
Det blir rörigt på skrivbordet och omständigt att behöva flytta filer stup i kvarten. Sådant gör jag annars bara när jag har lite tid över.
Ok, det framgick inte först att det var en bärbar dator som du siktar på. Då tar jag nog ett steg tillbaka, utmaningarna är litet större om man vill jobba med professionell videoredigering på laptop än på stationär dator. Vill man ha laptop skulle jag nog faktiskt också överväga att titta på Mac-miljö.
Men även där (och kanske framför allt där) är det svårt att hålla stora filer lokalt på datorn, om man hanterar större videofiler frekvent så tror jag att man har en del att vinna på att hitta ett arbetssätt som innefattar extern lagring.
 
Strängt taget tror jag inte du behöver bekymra dig om det så länge som du köper en ny dator.

Ja.

Den snabbaste vanligt förekommande varianten av trådbundet nätverk. Idag är det i stort sett standard på de flesta nätverksanslutna prylar, men inte undantagslöst.

En USB-disk kopplar du lokalt till datorn via ett USB-uttag, och i normalfallet når du den bara från just den datorn. En NAS (nätverksdisk) ansluter du via nätverket, antingen i närheten av din dator eller till en switch eller router någon annanstans i nätverket. Den kan nås även av andra datorer i samma nätverk. Många NAS:ar har egna funktioner för säkerhetskopiering, som inte är beroende av värddatorn.

Ok, det framgick inte först att det var en bärbar dator som du siktar på. Då tar jag nog ett steg tillbaka, utmaningarna är litet större om man vill jobba med professionell videoredigering på laptop än på stationär dator. Vill man ha laptop skulle jag nog faktiskt också överväga att titta på Mac-miljö.
Men även där (och kanske framför allt där) är det svårt att hålla stora filer lokalt på datorn, om man hanterar större videofiler frekvent så tror jag att man har en del att vinna på att hitta ett arbetssätt som innefattar extern lagring.
Det där med nätverk är något jag inte vill ta i med tång för att jag inte begriper något av det, så det hoppar jag nog över.

Jag redigerar inte video i någon större omfattning, men de videoinspelningar vi gör måste konverteras innan vi lägger upp dem på nätet. Och själva konverteringen tar ju tid och kraft av datorn.

Anledningen till att jag behöver en bärbar är för att jag inte alltid sitter på samma plats och jobbar.

När jag kollade på Mac på prisjakt var det väldigt få som rymdes inom budget, bara 4 stycken. Lägger jag sedan till att RAM-minnet ska vara minst 8 GB så är det bara en kvar. Och den som är kvar har bara 2 USB-kontakter. Dessa räcker inte då musen upptar en kontakt och skrivaren en till. Det blir inget kvar för USB-minnen. Skärmen är dessutom högblank :wtf:. Det ska jag inte ha. Ingen Mac har matt skärm så man är tvungen att lösa problemet själv. Och hårddisken är ynka 128 GB. Visst kan jag krångla med att flytta filer stup i kvarten men det finns bättre saker att lägga tid på. Sen har jag den erfarenheten att Mac ofta krånglar när man flyttar USB-minnen mellan datorer. Så Mac ligger inte så högt i kurs hos mig tyvärr.

Jag vet ärligt talat inte vad det är som gör en Mac så fantastisk.
 
Jag redigerar inte video i någon större omfattning, men de videoinspelningar vi gör måste konverteras innan vi lägger upp dem på nätet. Och själva konverteringen tar ju tid och kraft av datorn.

Anledningen till att jag behöver en bärbar är för att jag inte alltid sitter på samma plats och jobbar.

När jag kollade på Mac på prisjakt var det väldigt få som rymdes inom budget.
Om budget och laptop är viktigt, och videokonverteringar inte sker "i någon större omfattning", så kanske inte prestanda är ett måste-krav. Om det är möjligt att konverteringen startas innan du går hem, och är klar morgonen därpå - så funkar ju även en klenare maskin.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har behövt en ny jobbdator länge nu men inte kommit till skott. Jag har fått tips om ett par datorer som skulle kunna vara något för...
Svar
3
· Visningar
484
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp