Storlek på hårddisk

Magiana

Trådstartare
Jag har behövt en ny jobbdator länge nu men inte kommit till skott. Jag har fått tips om ett par datorer som skulle kunna vara något för mig då jag hanterar en del video. Haken är att hårddiskarna på dessa är så små. Båda har en HD på 256 GB SSD. Min nuvarande dator har 910 GB. Av dessa är det 531 som är använt i dagsläget, d.v.s. betydligt mer än vad dessa nya datorer har. Utöver detta har jag två externa hårddiskar på 2 TB vardera. Den ena är så gott som full. Den andra är över halvfull. Ledigt utrymme kvar är 790 GB.

Jag flyttar då och då över filmer till extern hårddisk men tycker inte att jag har tid att göra detta regelbundet. Filerna flyttas ju inte när jag drar dem till den externa hårddisken utan kopieras bara och för att hålla reda på vilka filer jag sedan måste radera på datorns hårddisk så törs jag inte göra annat medan kopieringen pågår.

Fråga ett är alltså, hur stor hårddisk måste jag ha i datorn? Fråga två är: hur kan jag förenkla filhanteringen med de stora filerna?
 
Har vi inte pratat om just detta för inte så länge sedan? :confused:
Pratar du om stationär dator eller laptop?

Hur som helst, min uppfattning är att 256 GB för närvarande räcker bra till Windows och applikationsprogram. Själv använder jag ca 100 GB till Win10Pro och en handfull program inklusive komplett Office och Adobe CS, samt utrymmessnåla dokument. Är prisskillnaden liten skulle jag dock gå upp till 500 GB. Större filer (all media som fotoarkiv, video, ljud) hanterar jag på ett par separata interna konventionella 2 TB hårddiskar.

Om jag var du skulle jag hitta ett arbetsflöde där filmer aldrig hamnar på C-disken alls, utan på stora konventionella diskar (interna i en stationär dator eller externa för laptop).
USB3 är en förutsättning, då går det relativt fort att flytta även hyfsat stora filer.
Du beskriver hur filer kopieras snarare än flyttas - och det stämmer, när du drar-och-släpper. Om du istället väljer [klipp ut] och [klistra in] så försvinner filen från ursprungsplatsen i samma moment.
 
Har vi inte pratat om just detta för inte så länge sedan? :confused:
Pratar du om stationär dator eller laptop?

Hur som helst, min uppfattning är att 256 GB för närvarande räcker bra till Windows och applikationsprogram. Själv använder jag ca 100 GB till Win10Pro och en handfull program inklusive komplett Office och Adobe CS, samt utrymmessnåla dokument. Är prisskillnaden liten skulle jag dock gå upp till 500 GB. Större filer (all media som fotoarkiv, video, ljud) hanterar jag på ett par separata interna konventionella 2 TB hårddiskar.

Om jag var du skulle jag hitta ett arbetsflöde där filmer aldrig hamnar på C-disken alls, utan på stora konventionella diskar (interna i en stationär dator eller externa för laptop).
USB3 är en förutsättning, då går det relativt fort att flytta även hyfsat stora filer.
Du beskriver hur filer kopieras snarare än flyttas - och det stämmer, när du drar-och-släpper. Om du istället väljer [klipp ut] och [klistra in] så försvinner filen från ursprungsplatsen i samma moment.
Jo, vi har pratat om det här förut men jag har inte fullföljt eftersom jag är sjuk och varken har orkat eller känt att jag kunnat ta mig tiden till detta, då inget annat i så fall skulle bli gjort. Jag hatar verkligen att byta dator med allt vad det innebär med installering av program som jag inte vet var jag har eller kommer ihåg var jag lagt koderna för att låsa upp dessa.

Jag har tidigare provat att konverterat filmer medan de har legat på ett externt minne och det går inte. Dessutom landar de konverterade filmerna i alla fall på datorns hårddisk.

Det är en laptop jag behöver eftersom jag måste kunna ta datorn med mig när jag åker till huvudkontoret.
 
Jo, vi har pratat om det här förut men jag har inte fullföljt eftersom jag är sjuk och varken har orkat eller känt att jag kunnat ta mig tiden till detta, då inget annat i så fall skulle bli gjort. Jag hatar verkligen att byta dator med allt vad det innebär med installering av program som jag inte vet var jag har eller kommer ihåg var jag lagt koderna för att låsa upp dessa.

Jag har tidigare provat att konverterat filmer medan de har legat på ett externt minne och det går inte. Dessutom landar de konverterade filmerna i alla fall på datorns hårddisk.

Det är en laptop jag behöver eftersom jag måste kunna ta datorn med mig när jag åker till huvudkontoret.
Nej, jag drar mig också in i det längsta för att byta (eller ominstallera) dator. :meh:

Men ok, du konverterar/renderar film. Då vill jag gärna ändra mig litet, och säga att jag själv i första hand skulle letat efter en laptop med möjlighet till dubbla interna hårddiskar - och valt en stor konventionell (>7200 rpm) disk som sekundärdisk för alla mediafiler.
Med en enda hårddiskplats skulle jag skaffa en större SSD, så stor jag hade råd med, och rendera på den. Därefter flytta över filerna till extern disk.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag behöver en ny jobbdator och tycker det är skitjobbigt att veta vad jag ska ha. Datorn är mitt absolut viktigaste redskap och den ska...
Svar
7
· Visningar
841
Senast: Jeffery
·
IT & mobiler Ja, jag vet.. Ännu en tråd från mig :crazy: Men jag har ett problem! Vill sätta över så mkt som möjligt på min externa hårddisk, men...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: Illiana
·
IT & mobiler jag har fått problem med min externa hårddisk, en iomega på 250 gb (tror jag) som är ca ett år gammal. datorn hittar den men så fort...
Svar
4
· Visningar
3 298
Senast: LLaika
·
IT & mobiler Ja nu har jag några extra slantar så jag ska slå i verket och köpa en extern hårddisk på 1 TB (1000 GB) för att kunna flytta runt mellan...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Baka_kun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp