Ny matta - hjälp mig välja praktiskt

Silver Girl

Trådstartare
Jag behöver en ny matta under soffbordet. Den gamla är redan slängd och reservmattan är för liten och har fel färg. Så idag började jag leta ny matta. Och hittade nästan genast en med helt rätt färg och storlek. Och bra pris på rea.
Men det är en sådan matta jag ju inte skulle ha - långhårig och fluffig. Jag äter ofta vid soffbordet och hunden ligger med sina tugg på mattan. Så jag skulle ha en slät och praktisk. Men hittar ingen snygg sådan. Har ju inte varit på alla ställen i stan som säljer mattor, men tycker heller inte det är så kul att leta.

Så, ge mig argument att inte köpa den fina, mjuka och billiga mattan! (Eller tvärtom...)
 
Fördelen med en fluffig matta är att maten du tappar inte syns.. Och syns den inte finns den väl inte? 😅
Nä, men du kan ju lägga en handduk på mattan när du äter så är det smidigt att ta bort om du råkar spilla.
Bra tips. Blir oftast smörgås i soffan, så är ju mest smulor. Tror dock att hunddregel och kladdigt hundtugg är ett större problem...
 
B9ED0408-427B-4790-90A5-99A2EC1FC277.jpeg

Om du sitter mycket vid soffan är risken att den blir ihoptryckt där du har fötterna. Min är i 2000kr-klassen och låg tidigare under soffbordet där vi allt som oftast satt när vi käkade. Luggen går inte ens att få upp med dammsugaren 🤷‍♀️
 
Jag behöver en ny matta under soffbordet. Den gamla är redan slängd och reservmattan är för liten och har fel färg. Så idag började jag leta ny matta. Och hittade nästan genast en med helt rätt färg och storlek. Och bra pris på rea.
Men det är en sådan matta jag ju inte skulle ha - långhårig och fluffig. Jag äter ofta vid soffbordet och hunden ligger med sina tugg på mattan. Så jag skulle ha en slät och praktisk. Men hittar ingen snygg sådan. Har ju inte varit på alla ställen i stan som säljer mattor, men tycker heller inte det är så kul att leta.

Så, ge mig argument att inte köpa den fina, mjuka och billiga mattan! (Eller tvärtom...)
Jag köper hellre något jag verkligen gillar och byter ut det när det dör, om det handlar om rimliga pengar.
 
Kolla om mattan är tvättbar i tvättmaskinen? Beror ju på hur stor den är och vad det är för material i mattan.

Köp en högtryckstvätt att rengöra mattan med för pengarna du sparar iom att den är på rea?! :cool:
 
Ullmatta alla dar i veckan säger jag. Våra är praktiskt taget självrengörande eftersom de stöter bort smutsen. Två barn och mattor i ljusa färger i nästan alla rum inklusive hallen samt under matbord, och inga fläckar alls.

De långhåriga och korthåriga syntetmattor jag haft har blivit smutsiga lätt och dessutom fult nertrampade/-tyngda av möbelben och fötter.
 
Vi bytte nyligen ut vår jutematta från IKEA till en tvättbar matta i bomull från Ellos. Det var helt enkelt alldeles för svårt att få rent mattan från olyckor så som kiss, bajs, kräks, matspill osv
Nu har vi en som går att slänga in i föreningens grovtvättmaskin och det är så skönt!
Den är mjuk och skön med lugg, men inte lika tjock och fluffig som en ryamatta. Snygg är den också!
 
Jag behöver en ny matta under soffbordet. Den gamla är redan slängd och reservmattan är för liten och har fel färg. Så idag började jag leta ny matta. Och hittade nästan genast en med helt rätt färg och storlek. Och bra pris på rea.
Men det är en sådan matta jag ju inte skulle ha - långhårig och fluffig. Jag äter ofta vid soffbordet och hunden ligger med sina tugg på mattan. Så jag skulle ha en slät och praktisk. Men hittar ingen snygg sådan. Har ju inte varit på alla ställen i stan som säljer mattor, men tycker heller inte det är så kul att leta.

Så, ge mig argument att inte köpa den fina, mjuka och billiga mattan! (Eller tvärtom...)
Jag behöver också en ny matta under soffbordet! Anledningen är att den gamla/nuvarande som jag har kvar efter mitt ex är långhårig och i syntet. Några nackdelar:
  • Det spelar ingen roll hur länge jag dammsuger den, det slutar ändå aldrig plinga i röret. Skräp överallt.
  • Jag tappade en gång en tallrik ärtor på mattan. Det var omöjligt att hitta alla så i den sektionen plingar det fortfarande extra mycket.
  • Om jag vill få bort mina tappade hårstrån från den så måste jag uppsöka dem med händerna och "kamma" ganska hårdhänt med fingrarna för de flätar in sig i mattans strån.
En "fördel":
  • Medrastarhunden älskar mattan eftersom det alltid finns saker att göra där. Leta saker, tugga på strån fast hon inte får, klia ansiktet ...
Sammanfattningsvis: :crazy::wtf:

Jag tror inte heller på att lägga ut en handduk varje gång man ska äta. Fungerar kanske för väldigt disciplinerade personer men om du inte råkar vara en sådan utan mera som genomsnittet så kommer det förr eller senare att falla bort ur rutinen.
 
Fördelen med en fluffig matta är att maten du tappar inte syns.. Och syns den inte finns den väl inte? 😅
Nä, men du kan ju lägga en handduk på mattan när du äter så är det smidigt att ta bort om du råkar spilla.
Ryamattor är svarta hål, saker försvinner in i en annan dimension när man tappar dem :cautious: Jag hade en som borde ha varit full av skit men när den togs ut för att skakas etc så kom aldrig något ut ur den, bara små pustar typ.
Så ... praktiskt? 😅:rofl:
 
Jag har en bomullsmatta från Mio och en i ull från Bauhaus som jag är riktigt nöjd med. Precis så stora att den går in i tvättmaskinen. Står på båda att dom inte ska tvättas men min vana trogen så struntar jag i det pga behövs. Den i ull är superbra på vintern då jag har kalla golv men vet inte om jag skulle kalla den självrengörande då den helt klart blir skitig. Dock så har jag den i köket där hunden ofta kommer in direkt utifrån så det räknas nog inte direkt som normal nedsmutsning.
 
Hundtuggben kan vara rätt äckliga och kladdiga. Så jag tycker nog att det är rätt ofräscht att hunden ligger och tuggar ben på en matta oavsett vilken typ av matta det är. En sån hade jag velat ha tvättad ofta! Tyvärr är det rätt dyrt att få mattor tvättade på kemtvätt så mattan ska vara rätt dyr för att det ska löna sig.

Måste hunden ligga på just den mattan och tugga ben? Går det inte köpa en mindre matta/bädd att ha nån annanstans som man lär hunden att ligga på när den tuggar ben?

Men med det sagt så är en mörkgrå ryamatta den matta jag haft hittills som varit enklast att hålla snygg. Inget syntes på den och det var lätt att torka upp och rengöra fläckvis om man spillt något. Den som varit svårast att hålla fin var en matta som var korthårig. Allt syntes! Även på de mörkare delarna. Nuvarande ljusa ryamatta är enklare att hålla fin än den mörkare korthåriga mattan.
 
Jag löser det genom att undvika att äta över mattor alt. inte ha mattor där jag äter. Är för dålig på att städa för att det ska vara hållbart med mattor i kök eller under matbord.
 
Jag har en VÄLDIGT korthårig matta från Rusta (vågar jag ens nämna det butiksnamnet igen :D ). Den har svart botten och stort (rätt mörkt) blommönster. Jag har haft den i i alla fall ett par år nu, och det syns verkligen ingenting på den. Och då ligger den under soffbordet där jag sitter dagligen och äter.
 
Ullmatta alla dar i veckan säger jag. Våra är praktiskt taget självrengörande eftersom de stöter bort smutsen. Två barn och mattor i ljusa färger i nästan alla rum inklusive hallen samt under matbord, och inga fläckar alls.

De långhåriga och korthåriga syntetmattor jag haft har blivit smutsiga lätt och dessutom fult nertrampade/-tyngda av möbelben och fötter.
Ullmatta tycker jag också, fina och enkla.

Finns på Åhlens som verkar ha ngt slags rea just nu. Dock verkar de fått pippi och har bara ljusbeiga till bruna typ O_o men folk gillar ju det just nu så :)
 
Jag gillar inte ullmattor. Tycker de börjar lukta så fort luftfuktigheten stiger :yuck:
Annars håller jag med om att de är väldigt tåliga.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp