Ny ridhjälm

MCP

Trådstartare
Köper ni ny hjälm med jämna mellanrum även fast den gamla inte blivit skadad/varit med om en smäll, eller använder ni den gamla tills den helt enkelt börjar kännas pensionsmogen?

Ni som byter, hur ofta tycker ni att man ska byta?

Sv: Ny ridhjälm

Köper ni ny hjälm med jämna mellanrum även fast den gamla inte blivit skadad/varit med om en smäll, eller använder ni den gamla tills den helt enkelt börjar kännas pensionsmogen?

Ni som byter, hur ofta tycker ni att man ska byta?

Jag försöker byta vart 4:e -5:e år, och självklart så fort hjälmen åkt i backen.

Vad jag har hört så är det ett lämpligt intervall, materialet i hjälmen är inte färskt längre än så.

Brukar försöka byta nån gång varje år kanske... tycker att de blir lite äckliga efter en stund...:cool:

Tack för svar.

Jo, hjälmarna mister ju en del av sin fräschör :p efter ett tag. Själv rider jag 3-4 dagar i veckan, och mest skogsmulleridning så det där med en 4-5 år mellan verkar lagom för mig. Varje år känns lite onödigt för just mig, men jag kan tänka mig att rider man varje dag, och tränar mycket så blir ju hjälmen snabbare ofräsch.
Tänkte just att även hjälmar borde ju drabbas av materialtrötthet, och på så sätt mista en del av sin skyddsförmåga. Jag har haft min hjälm i 4 år nu till hösten, så det blir väl snart till att skaffa en ny (att man även hittat en som är snygg och har en födelsedag på inkommande gör ju inte saken sämre :D)

Jag byter ut mina hjälmar så fort de varit med om en smäll/känns som att de har blivit för gamla (efter något år).

Känns helt klart säkrast så.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
Hundavel & Ras I ärlighetens namn kommer det nog bli en whippet igen, men jag har länge tyckt att mellanpudlar verkar väldigt trevliga, sportiga... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 211
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 961
Kropp & Själ ...hur började era symptom? Och hur gamla var ni? Jag har de senaste två åren fått värk i fingrarna från och till, speciellt när det är...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Norma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka