Ny sadel..

Tussemaja

Trådstartare
...tror jag att vi behöver. Jag har en crates full quarterbom (nån reiningmodell men kommer inte ihåg modellnamnet just nu) Den har typ 3-4 år på nacken och passade perfekt på min häst tidigare. Men damen har grovnat och fått massa muskler över rygg och manke (nä, det är inte fett ;-) ) så nu ligger den väl trångt. Hon är dessutom lite sänkt i rygggen å det förenklar inte saken... Kan man säga att vissa modeller/märken är vidare än andra fast med samma "storlek"? Full quarter till exempel - kan man utgå från att det är lika många tum i alla märken? Tips på modeller som är lite mera skålade längst med bommen för hästar med kort något sänkt rygg? Vad har ni själva för sadel/modell till era "biffigare" quarter? Skulle gärna vilja ha lite tips innan jag begraver mig i sadeljungeln - igen...
 
Sv: Ny sadel..

Vi har ganska bitiga hastar overlag, billy cook och frontier som ligger pa vara. Vara ar saval rultiga som maffiga, big boned, far dock aterkomma med bomvidden da jag i arlighetens namn inte vet (sadlarna ar makens.. lol) sa far fraga honom nar han kommer in.
 
Sv: Ny sadel..

Jag har en crates med arab-bom (2380 tror jag) till min breda dam. Hon är ju dock inte quarter utan kallbl/halvbl, den är en halv tum vidare fram vad jag förstått (7,5") och lite svängd i bomen. Kanske kan det vara något?
 
Sv: Ny sadel..

Du skriver att din häst är lite sänkt i ryggen, ser hon lika dan ut när hon rör sig i dom olika gångarterna utan sadel? Som du säkert redan vet, ska ju sadeln underlätta för hästen att höja ryggen och använda sina ryggmuskler och då får det inte vara för mycket rock i bommen.

Din Crates sadel har ju som du säger legat väldigt bra tidigare, beviset har du ju i att din häst fått en bra musklatur i ryggen. Hästen kan ha börjat sänka ryggen p g a att sadeln nu är för trång och han/hon känner att den inte har utrymme för att jobba med ryggen som den kunde tidigare.

Så köp inte en ny sadel med mer rock i bommen utan shimma den nya sadeln lite tills din hästs rygg blivit rakare igen, då plockar du bort shimmarna. Köp heller inte en sadel som är precis i gulletvidd utan se till att det finns utrymme för bogbladen att röra sig fritt.

Jag har en mycket bred Paint som jag nu har en McCall Wade Lite sadel till i Full Quarter. Bommen i dom sadlarna passar väldigt bra på den typen av hästar. Är det inte en wadesadel du vill ha kan McCall tillverka den sadeln du vill ha med den typen av bom som passar din häst bäst.

Problemet är ju att det inte går att säga att en sadel av det märket med Full Quarter passar bara för att en sadel av ett annat märke med Full Quarter gör det eftersom det inte finns några standardiserade mått på vad som är en Quarterbom resp. Full Quarter.

Lycka till med letandet.
 
Sv: Ny sadel..

Hur har det gått med sadelletandet?
Hittade tråden och har samma problem själv... Dock är min häst rakryggad men bred.

Har en longhorn med FQHB 7" bomvidd men den är på tok för smal just nu.
 
Sv: Ny sadel..

En bra prisvärd sadel är pools reingsadel. Den är väldigt vid i full qb 8" tror jag. Lätt svängd bom. Finns några på beg.sidorna såg jag :) Superskön sadel btw ;)
 
Sv: Ny sadel..

Ärligt talat har jag börjat använda min andra sadel som eg är till min kallblodstravare. Den är något vid till ladyn men jag paddar under. Funkat ok hitintills. Den är ju lite gammal å sliten så i vår måste jag nog skaffa en ny, men får duga i vinter.
Jag har nu kollat min dam lite bättre. Sanningen är att hon egentligen inte är sänkt i ryggen men hon är överbyggd, främst av muskler. Förstår inte hur hon kan få så mycket muskler egentligen. Jag tränar inte särskilt effektivt....
 

Liknande trådar

Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 816
Senast: caballus
·
Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 424
Senast: Nea_
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 857
Senast: ameo
·
Western Nu är min för trånga och för långa sadel såld och jakten på en ny börjar. En djungel att leta i och därför tänkte jag be om lite hjälp...
Svar
9
· Visningar
1 823
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp