Ny sadeldesign; hur gå till väga?

KME

Trådstartare
Hallå! Jag har funderat ut en sadeldesign som är väldigt nytänkande och annorlunda. Jag är inte sadelmakare och har inga möjligheter att göra min sadel verklig själv.
Hur kan jag gå till väga för att få min sadel tillverkad?
Kan man göra en total specialbeställning hos ett sadelmakeri efter mina egna ritningar? Kan man sälja in sin ide till en sadelmakare?:confused:
Hur skulle ni göra i min sits?

Sv: Ny sadeldesign; hur gå till väga?

Jag skulle ta kontakt med en skicklig sadelmakare, för synpunkter angående praktiska detaljer i sadelns utformning. Beroende på vad det är som är "nytänkande och annorlunda" med sadeln.

Det är i Sverige få sadelmakare förunnat att (regelbundet) kunna tillverka sadlar till försäljning. Det är dyrt och tidskrävande. Därför tror jag att det blir svårt att hitta en sadelmakare som vill producera (särskilt som de som gör sadlar, i regel tycks arbeta utifrån måttbeställningar). Däremot, om det är ett eget exemplar av "din" sadel som du är ute efter, är det fullt möjligt att du kan få (beställa och köpa) ett exemplar av en sadelmakare.

Sv: Ny sadeldesign; hur gå till väga?

Det du kan göra är ju att prata med en sadelmakare.
ev. få den tillverkad. Sen är det ju upp till dig att sälja in varan hos någon som är intresserad.

Att sälja in en vara hos en enskild sadelmakare ger nog inte så mycket. Nu vet jag ju inte vilken målgrupp du har eller hur den ser ut. Om den ens är möjlig att tillverka.

Jag jobbar själv som sadelmakare och tillverkar sadlar. Och jag har haft några som haft ideer, men som tyvärr inte kunnat genomföras pga av den inte var riktigt igenomtänkt i alla moment.

Skulle jag då ge tips om HUR det ska gå tillväga, så vill jag ju gärna ha betalt för den tiden jag ägnat åt just den sadeln/lösningen. Ska jag dessutom tillverka en prototyp av sadeln så är det många timmar som går ut på mallning och mätning, dessa mallar ska då släppas iväg till ideskaparen för vidare tillverkning om prototypen är lyckad.

Av erfarenhet så vet jag att man mallar inte bara en gång på en enskild del utan en mall justeras många gånger innan den blir slutgiltig.

Sen är det ju inte säkert att prototypen blir helt funktionell utan måste ändras vartefter man ser brister i användningen.

Så vad som behövs är ett investeringskapital, kanske någon som kan tänkas sponsra som tror på iden. mm En kompis som är investerare och miljonär kanske??:D

Tid och pengar: då kan man göra allt!

Sitter själv på en del bra lösningar men kommer aldrig att ha råd att göra en lansering de närmaste åren...

Hoppas du hittar en lösning.

Det hela kanske låter lite negativt, men många hör av sig om ideer som de brinner för men blir förstås lite molokna när de inser vad det kommer att kosta.

Även hur kul en del saker låter, så har inte jag råd att jobba gratis, branschen är hård som den är.

Lycka till i framtiden!:laugh:

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 277
Senast: ameo
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 086
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 206
Senast: kma
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 687
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka