NY sele, hur smörja?

snigelfarmor

Trådstartare
Hur ska man börja smörja? Har en ny imperial sele som är tvåfärgad (maraton)
Kan jag få sno någons recept över lyckad selskötsel?
Jag har tyvärr misslyckats för det mesta vad gäller att hålla lädret blankt, och mjukt.
Vad ska jag inhandla, för jag har inget jag är nöjd med?
Hur sköter ni era selar efter körturen?

MYCKET tacksam för seltips!

/jenny

Sv: NY sele, hur smörja?

Hej!

Angående selskötsel så brukar jag sitta och gno på mina med vanlig effax efter rengöring med lädertvål el. raps såpa. sen har jag en olja från Floby överskottslager som är väldigt dyr men bra, men gubben vägrar envist att säga vad det är för innehåll i den. Han rekommenderar absolut inte Ekol iallafall.
/S.O

Senast ändrad av en moderator:

ofta använder jag mig bara av vanlig sadeltvål, och oljar in ibland bara, tex efter blött väder (när det torkat såklart)
nu på våren när det är lerigt är det drygt att köra, gjordarna plus magplattan är alldeles fulla av grus/lera! så jag brukar vara noga iaf med att se till att det inte är en massa skit på insidan av selen så det inte blir obehag för hästen.
sedan så smörjer man ju alldeles för sällan :angel: men "normal" skötsel håller selen fräsch, sedan så spelar det såklart stor roll hur läderkvalitén är.

när min sele var ny så fettade jag in den i flera dagar i rad bara för att få den mjuk, och nu är den 4år och inga skavanker ännu.

Håller med Burton. Flobys olja är bra. Annars andvänder jag läderbalsam.

Själv så använder jag alltid färgat läderbalsam.
I övrigt så tvättar jag med fettfri tvål för att få bort det fettet som samlats i sömhålen. Fett som ligger utan på lädret är ju värdelöst och blir fult med tiden. Till de svarta selarna så använder jag svart färgat fett, det återfärgar selen och gör att den ser ny ut länge. Till de bruna selarna så använder jag ett rödaktigt fett för att bevara färgen. Dessa köper jag av Henk van der viel i Holland.
Till vardags efter sista körpasset varje dag så torkas träningsselarna av med en tvålblandning med lite fett i som heter spontan spray. Det är den bästa kombintionstvålen som jag provat.

Många använder alldeles för mycket olja/fett. Fett behöver lädret i början av användning men det minskar efter hand. Man tror att man får en fin yta på lädret av fettet men det är bara tillfälligt.
Gör ren selen ordentligt till tävling, använd mycke lite fett låt den torka och använd sedan en skoputssvamp så får man en blank torr yta. Har man en svart äldre sele så kan man använda skokräm för att återfärga den, men se till att det hinner torka ordentligt minst ett dygn, putsa sen med en transparant skoputs svamp.
Oj Oj, nu låter jag som en riktig svensk/tysk hästskötare, men jag lovar att det blir snyggt.
/M

jadu den där spontan spray var helt ok!
säljer ni den? eller måste man gå genom pfiff??

ojoj...nu mår jag ju nästan dåligt för hur lite jag sköter selen... :o

Vi har den, den svarta flaskan vet du!

MVH
Mia

great blir till att köpa en sådan :)
rekomenderar det glatt till alla andra!
vet efter att ha smort X antal selar under SM .. :p

miamiamia skrev:
Vi har den, den svarta flaskan vet du!

MVH
Mia

Låter som en bra grej att ha, älskar att bli rekommenderad saker, då slipper man prova själv o köpa massa skit.

men var? Hittar inga smörjprodukter alls på equilex. eller är jag blind som vanligt? :)

Läderbalsam/fedt for at holde läder mjukt.Skocrem for finish.Olie löser
op den tråd, som selen är syet med, om den är tilverkad i Indien, och
det är 80 % procent av alle selar, som säljes i Sverige. Hans

Nej du är inte blind, vi säljer dem i butiken, men det går bra att ringa och beställa dessa. De heter Pfiff spontan spray och finns i 250ml flaskor och 750ml.

Hej!

Kolla på utrustning! Där finns en tråd om lädervård!

Jag tvättar med lädertvål och smörjer med effax läderbalsam.
Jag tycker det luktar gott och lädret blir mjukt! :D
Har upptäkt att om man låter det löddra ordentligt och sköljer med vatten blir lädret rent (förr gnodde jag in tvål och pyttelite vatten då jag inte visste bättre). Men jag gör inte det altför ofta på sydda remmar, fick för mig att det inte är bra för tråden?? Att spola rent från grus/lera är ju ett måste!

När jag lärde mig köra sa man att dom selarna (maratonselar) var impregnerade och man behövde bara troka av dom med en fuktig trasa. Jag tyckte selarna var sisådär; halvmjuka och aldrig rena! Smutsen satt kvar och remmarna blev sträva, tills jag gnodde rent med lädertvål :devil: :o :D!

Mvh Lisa

Liknande trådar

C
Körning Hej! Har nu börjat använda min nya sele ganska regelbundet men känner mig lite osäker på hur jag ska sköta den på bästa sätt. Den...
Svar
10
· Visningar
1 096
Senast: Onnie
·
C
Utrustning Jag fick hem min nya sadel igår, en sprillans ny Stubben tristan DL. :love: Jag undrar hur man ska sköta om sadeln på bästa sätt, jag...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: Clementine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka