Vård av ny sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Clementine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 787
C

Clementine

Jag fick hem min nya sadel igår, en sprillans ny Stubben tristan DL. :love: Jag undrar hur man ska sköta om sadeln på bästa sätt, jag antar att jag ska smörja in den innan jag använder den, men hur? Jag har hört olika, vissa säger att man ska tvätta med sadeltvål för att få bort överflödig färg, andra säger att man enbart ska fetta in den och låta den torka i ett par dygn. Vad är bäst?

Sadeln har inte hängt in någon butik, utan kommer direkt från stubben sverige. jag tycker att lädret verkar vara mjukt och fint redan nu, ska jag smörja den ändå?

Tacksam för svar! :bump:

Sv: Vård av ny sadel

Så här sa den utprovaren som jag köpte min nya sadel av:
Smörj sadeln med enbart fett (utan mineraloljor...), tex effax, varannan dag tills sadeln slutar suga upp fettet. Bossorna ska smörjas EN gång/år! Därefter tvätta bara av sadeln med sadeltvål vid den vardagliga skötseln och fetta in sadeln så ofta som hovslagarn kommer.

Lycka till med din nya sadel!

//Alice

Liknande trådar

Utrustning Hej, har precis köpt en ny sadel och därför blivit mer noggrant med mitt smörjande. Jag har hört från så många olika håll att man inte...
Svar
5
· Visningar
1 090
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
3 176
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 206
Utrustning Hjälp blir snart tokig. Kanske ni har nåt tips. Har ett fbl på 5 år som inte är riden så mkt. Hans rygg är typiskt fullblod utan så mkt...
Svar
15
· Visningar
1 817
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka